Het is nog niet gedaan met de prijsoorlog in verfland. Het gehele jaar al loopt de waarschijnlijk never-ending-competitie met de laagste prijs als hoogste klassering. Anders gezegd: de grootste winnaar in volume is de grootste verliezer in euro’s. In een strijd met louter verliezers. Het heeft er alles van weg dat de nationale ketens zijn getroffen door een besmettelijke variant van een schildersziektevirus. Meelijwekkend; dat dan weer wel.

Inzet van de gekkenwerkrace is het prijspeil van de bekende verfmerken die ieder van ons in de schappen heeft staan. In het ready-mixed-assortiment zijn veertig procent korting en/of tweede blik gratis de enige twee alternatieven voor niets verkopen. Climax is nog steeds de tien liter emmer muurverf: niet alleen 65% korting, maar ook nog 25% gratis product. Verpakkingen à vijf liter en zelfs 2½ liter zijn niet meer
verkoopbaar. Evenmin de muurverf van andere aanbieders. Nooit weer kan de handel terug naar het oorspronkelijke niveau, althans niet met het behoud van de geloofwaardigheid die hoort bij een A-merk.

 

Om deze reden deel ik niet het geluid in de VBS-special bij de vorige MIX betreffende het uitzitten van de storm. De actuele depressie drijft nooit meer over. Onmogelijk. De belangrijkste schakels in de keten hebben zichzelf opgezadeld met onherstelbare stormschade. Even zeldzaam als consumenten die braaf € 14,95 betalen voor een kratje Bavaria zijn consumenten die € 24,95 betalen voor een blik Flexa.

Merken van statuur degraderen zichzelf tot huismerken voor Aldi en Action: veel voor weinig. Het gelag wordt betaald door de voorlaatste schakel: marge nul. Die storm is niet uit te zitten. De bakens verzetten is een betere remedie, bijvoorbeeld het aanbieden van alternatieven die de toegevoegde waarde van de retail op waarde weten te schatten.

VBS en breedpakket moeten positie kiezen. Profileren op prijs is doelloos en omzet zonder marge is kansloos. Waar deze situatie niet meer zal veranderen, moeten kansen gezocht (en gevonden) worden in andere marktsegmenten. Binnen varen kan in elk geval niet met 12½ liter A-merk voor € 29,99.

 

Drie kratjes Bavaria voor € 9,99 is de handel voor grootgrutters. De vakhandel is het distributiekanaal voor Achels Blond; een beetje authentiek en ook een klein beetje exclusief. Dezelfde grondstoffen maar wel vééél gezonder. Dus lekkerder. Proost.