Als franchisenemer van het eerste uur en eigenaar van bijna 160 winkels in Nederland en België is Van Neerbos Bouwmarkten (VNB) een grote partij binnen Intergamma. Directeur Emiel Hopmans is zeer tevreden over die samenwerking, spreekt van een ‘uitdagende markt’, maar ziet ook nieuwe kansen. Bijvoorbeeld door sociale media lokaal in te zetten.

Hopmans erkent het belang van zijn organisatie binnen het geheel, maar ontkent een dominante stem in het kapittel te hebben. “Nee, het voordeel van de franchiseorganisatie is dat iedereen moet meedenken op het gebied waarop hij iets te bieden heeft . En die kennis delen we met elkaar. Natuurlijk, wij hebben een groot belang, we hebben een mening en we hebben open lijnen, maar we hebben weinig formeel stemrecht. Het is echter belangrijk dat Reeuwijk (VNB, red.)

en Leusden (Intergamma, red.) elkaar goed weten te vinden en elkaar goed begrijpen. De rollen zijn gewoon goed verdeeld.

Intergamma is verantwoordelijk voor de formule, de inkoop, de logistiek en de communicatie en daar moet je niet doorheen fietsen. Het spreekt voor zich dat de uitvoering van de taken aansluit op de noden van de winkelvloer. En dan moeten wij samen kijken of we dan kunnen uitvoeren wat we

beloven. We hebben een hele goede relatie.”

 

Hopmans constateert dat er winkels in onze branche hun deuren sluiten. Sterker nog, het einde is voorlopig nog niet in zicht. Hij ziet echter wel voldoende mogelijkheden voor zijn winkels. “We hebben een mooi netwerk. Binnen vijf tot tien minuten sta je in een bouwmarkt van ons. Als je overweegt om aanpalende diensten in je winkel op te nemen, komen winkels van 4.000 à 5.000 m2 in aanmerking.

Er zijn voldoende retailers te vinden die blij zijn met een bouwmarkt. Denk aan automaterialenzaken, aanbieders van mobiele telefoons, diervoeding. Partijen gaan elkaar steeds meer opzoeken. Dat wordt de trend.”

 

Het volledige artikel is te lezen in MIX 2014-1.