Na FloorDesign voor betonlook-vloeren komt Forbo Eurocol nu ook met WallDesign voor decoratieve wand­afwerking. Een kwaliteitsproduct in een compleet concept dat de consument supergemakkelijk zelf kan aanbrengen. “De vraag is er. Nu zijn de producten er ook. Je stapt er zó een heel nieuwe markt mee in als retailer.”

Hoe mooi is het als je als fabrikant een vraag van je retailers krijgt en daar dan samen een succes van kunt maken? Dat is wat er gebeurde met Eurocol. Met FloorDesign bracht de Wormerveerse specialist een concept op de markt waarmee consumenten heel gemakkelijk zelf een betonlook-vloer kunnen realiseren. Deze decoratieve, slijtvaste en unieke vloeivloeren zijn sinds eind 2017 verkrijgbaar in bouwmarkten. Het is een zorgvuldig afgestemd kwaliteitsconcept dat gemakkelijk toe te passen is door de ervaren klusser.

Vráág naar wandproduct
En op die basis kreeg Eurocol de vraag naar een wandproduct. Ruud Vaessen: “Net als de betonlook-vloer, zijn decoratieve wandafwerkingen ook heel populair.
De vraag van de consument is er. En de retail zit te springen om die te beantwoorden met een concept waar klussers probleemloos zelf mee aan de slag kunnen. Compleet met toebehoren, van hoge kwaliteit en met de garantie van een gerenommeerde fabrikant. Niemand zit namelijk te wachten op problemen.
De retailers niet en de consument al helemaal niet.”

Idiot-proof
Eurocol legde de vraag uit de retail voor aan hun productontwikkelaars. FloorDesign is te vloeibaar en kan niet op de wand. Dus ontwikkelden ze een soort­gelijk product op basis van acrylaatdispersie.
WallDesign is kant-en-klaar. De consument hoeft dus niet te mengen, waardoor onzekerheid en mengfouten achterwege blijven en hij direct aan de slag kan. Vaessen: “Dat is meteen een heel groot verkoopargument. Het klinkt niet zo aardig, maar het product is echt ‘idiot-proof’. Bovendien is het product er in vier heel mooie kleuren als mousegrey, sandgrey, shadowgrey en olivegrey die we met interieur-experts gekozen hebben. Ook wat dat betreft is het een schot in de roos.”

Jouw eigen wand
Hoe werkt WallDesign dan precies? Nou, je neemt een vlakke wand die schoon en droog is. Als die extreem zuigend is, kun je hem voorbehandelen met de 044 Europrimer Multi en vervolgens verwerk je de Wall­Design-pasta rechtstreeks uit de emmer van 2,5 of 5 kg. Dat doe je met een spaan. Als die eerste laag erop zit, laat je hem een paar uur drogen. In die tijd kun je eventuele oneffenheden wegschuren. Daarna is het tijd voor de tweede laag. Daarin breng je met de hand van de meester de uiteindelijke structuur aan. Je kunt nat-in-nat drie uur aan de wand werken tot hij ‘jouw’ structuur heeft. Dankzij de lange ‘open tijd’ kun je blijven herstellen en corrigeren. Een kind kan de was doen.

Simpel verhaal
Na de tweede laag, kun je er nog een afwerklaag over aanbrengen. Die zorgt voor verdieping van de kleur en is transparant en beschermend. Vaessen: “Ook deze finishing touch is kinderlijk eenvoudig. Je brengt de afwerking aan met een doekje of een sponsje. Geen gedoe met twee-componenten-middelen of met rollers. Zo komt de muur nóg meer tot uiting en wordt hij zelfs afwasbaar. Simpel verhaal hè? Iedereen kan het, je hebt weinig gereedschap nodig en al helemaal geen bijzondere skills. Ik zal je verklappen, zelfs ík kan het”, lacht hij.

Kwaliteit, geen klachten
Met Eurocol WallDesign maak je een professioneel eindresultaat mogelijk, zonder professionele verwerkers. Daar staat Eurocol voor, zegt Vaessen. “WallDesign komt vanuit de pastalijmen, het gebied waar wij als Eurocol onze oorsprong hebben. Pastalijmen, tegellijmen, vloerproducten, egalines, lijmen en kitten, daar ligt onze herkomst. En van daaruit zijn we ook met zichtproducten aan de slag gegaan. Eerst met FloorDesign en nu dus ook met WallDesign. En voor die nieuwe producten geldt hetzelfde als voor onze basisproducten. Wij staan voor kwaliteit en garantie en maken ons daar hard voor. We willen géén klachten. Niet voor de retailers. En al helemaal niet voor de eindgebruikers.” 

Compleet wérkt
Het concept van WallDesign is compleet. De pasta zelf, plus de primer, plus de afwerklaag, plus de spatel. En zo is het ook met FloorDesign. Dat werkt, weet Eurocol-Accountmanager DHZ Ruud Vaessen. Niet alleen binnen een concept, maar ook binnen een hele klus. Neem de tegelklus of de gipsplaatklus. Als je als winkel de juiste tegellijmen of het voegwit niet op voorraad hebt, kan het gebeuren dat je klanten ergens anders hun boodschappen doen en dus ook de gipsplaten en de tegels niet bij jou kopen. Compleet, compleet, compleet. Wij zorgen met onze kwaliteitsproducten dat de klus perfect geklaard kan worden en garanderen het juiste eindresultaat.”