Bij Gunters en Meuser werd de beheersing van voorraad en servicegraad een steeds grotere uitdaging. “Het bestaande ERP-systeem bleek niet in staat om het snel groeiende assortiment op meerdere voorraadpunten te sturen”, aldus Adjunct Directeur Johan Terwijn. Na de implementatie van Slim4 steeg de voorraadbeschikbaarheid, daalde de voorraad en kon het assortimentsbeleid naar een hoger niveau worden getild.

Gunters en Meuser, opgericht in 1826, is een speciaalzaak in ijzerwaren, bouwbeslag, handgereedschappen en elektrisch gereedschap die een unieke positie inneemt tussen groothandel

en retailer. Terwijn: “Met zeven verkooppunten in Amsterdam, Almere en Halfweg is Gunters en Meuser dé vakzaak voor bouw en industrie waar ook de particuliere klant van harte welkom is.” De formule vraagt een breed en uitgekiend assortiment in de winkels met een hoge voorraadbeschikbaarheid. Het statische min-max systeem in het ERP-pakket bleek dit niet te ondersteunen. “De drie voorraadhoudende vestigingen hadden financieel gezien te veel voorraad.

Omdat er geen eenduidige werkwijze was hadden we geen zicht op artikelen die incourant dreigden te worden en waren we ons niet bewust van de kosten die dit met zich meebracht.”

Gunters en Meuser ging op zoek naar een dynamisch voorraadmanagement systeem met forecastplanning dat automatisch met de afzet meebeweegt. De doelstellingen waren helder: de beschikbaarheid van A-artikelen moest omhoog zonder dat de voorraadwaarde zou stijgen om het aantal nee-verkopen en naleveringen te reduceren. Ook moest de servicegraad voor A-, B- en C-artikelen per categorie instelbaar zijn. Johan Terwijn: “Slim4 van Slimstock bleek de kapstok te zijn waarmee we zaken konden stroomlijnen. We hebben de implementatie tevens aangegrepen om ons assortimentsbeleid naar een hoger niveau te tillen. Artikelen waarvan de afzet onder het minimum niveau komt worden nu veel sneller uitgefaseerd.”

 

Beschikbaarheid naar 99%

Terwijn is tevreden: “Na 12 maanden is de beschikbaarheid verhoogd van 97% naar 99% terwijl de courante voorraadwaarde met ruim 10% is verlaagd. Dit leverde zoveel op dat we er onze nieuwe vestiging Halfweg mee konden bevoorraden”. Ook op inkoopgebied is veel verbeterd. “Omdat we inzicht in bestel- en voorraadkosten hebben gekregen kunnen we nu bewuste leverancierskeuzes

maken. Slim4 heeft tijd vrijgemaakt voor onze inkoopafdeling. We sturen nu 13.000 SKU’s aan met twee planners. Het succes was aanleiding voor de zusterbedrijven Weijntjes en Dirk Stam om Slim4 ook te implementeren waardoor er nu in de groep op uniforme wijze met voorraad wordt omgegaan.”

 

Daling logistieke kosten

Met de bouw van een nieuw centraal Distributie Centrum is het volgende verbetertraject ook al ingezet waarbij Slim4 gaat zorgen voor een geïntegreerde voorraadaansturing. Terwijn: “Door de

voorraad centraal aan te sturen dalen de logistieke kosten en kunnen we onze hoge servicegraad halen met nog minder veiligheidsvoorraad. Slim4 gaat automatisch alle bestellingen naar de

leveranciers genereren en de bestellingen van de vestigingen bij het DC.”