Met de introductie van het nieuwe Best Buy-concept verlichtingsproducten breidt specialist Eglo dit najaar het aanbod in het lagere prijssegment flink uit. “Een complete range met o.a. led-plafonnières, opbouwspots inbouw sets led-strips, buitenverlichting, badkamerverlichting en decoratieve items. Een nieuwe lijn die bij retailers bovendien zal zorgen voor extra traffic”, zegt Paul Nagelkerken, managing director van Eglo.

De uitbreiding in het opstap-prijssegment is voor Eglo een vanzelfsprekende. “Het is de prijsklasse waarin momenteel grote vraag is. Hoewel ook de hogere segmenten aandacht blijven vragen, is Best Buy bedoeld om een groter publiek te trekken. Daarom omvat Best Buy ook een compleet assortiment zodat we voor iedere vraag een oplossing hebben.”

Duurzaam en snel

Bij de ontwikkeling van het Best Buy-concept heeft Eglo ook aan de retail gedacht. “Alles wordt geleverd in kant-en-klare presentatieboxen waardoor het eenvoudig en snel in het schap gelegd kan worden.. Daarmee besparen we aanzienlijk op verpakkingen en kan de retailer het met minder handelingen verwerken. Duurzaam en snel dus en bovendien een compleet assortiment dat voor retailers goed te verkopen is. Met Best Buy zetten we de opstapmarkt in een keer op de kaart”, zegt Nagelkerken.

“De komende maanden gaan onze buitendienstmedewerkers op pad om het bij de winkels te lanceren”, voegt Bas Verhoeven, marketing manager van Eglo, toe.

Smart verder uitbreiden

De introductie van Best Buy is niet de enige noviteit voor komend lichtseizoen. “Smart verlichting blijft ongekend populair en we breiden ons bestaande assortiment slimme lichtbronnen aanzienlijk uit. Zo brengen we binnen ons connect.z-programma meer keuze in lichtbronnen. Van RGB-instelbare, heldere en functionele lichtbronnen tot sfeervolle amber en smoke glas varianten”, zegt product manager John van Hoogdalem. “Daarnaast komen er ook smart lichtbronnen met een E14 fitting beschikbaar. We merken dat daar vraag naar is en wij willen graag in die behoefte voorzien. Tevens zullen we een slimme wandschakelaar en diverse connect.z multipacks op de markt brengen. Voor het terras of tuin komen we met smart outdoor LEDstrips.”

Nieuwe energielabels

De prestatie-eisen waaraan lichtbronnen moeten voldoen, worden steeds strenger. Nagelkerken: “Wij gaan met onze assortimenten mee in die voortdurende doorontwikkeling en bieden een breed assortiment high-efficiency lichtbronnen met energielabel A. De consument is steeds actiever op zoek naar duurzame producten die energiezuinig zijn.”

Railsystemen zijn terug

Interessant voor de bouwmarkten zijn volgens Verhoeven de railsystemen die Eglo nieuw leven inblaast. “Die zijn een tijdje buiten beeld geraakt, maar inmiddels weer in opkomst en populair in slaapkamers en om met spotjes kastenwanden uit te lichten. Maar ook in keukens zijn de rails handig om in een L of U-vorm mooie verlichting te creëren.”

Aan de railsystemen kunnen overigens niet alleen spotjes bevestigd worden. Ook andere armaturen en pendels kunnen eenvoudig aan het systeem bevestigd worden en op de gewenste plek geschoven worden. Ook bestaande hanglampen kunnen via een speciale adapter in het railsysteem gemonteerd worden.” Van Hoogdalem: “We bieden het railsysteem dan ook zonder lichtbronnen aan zodat consumenten zelf kunnen kiezen.”

Eglo Living

Misschien wel de grootste en meest verrassende noviteit van verlichtingsspecialist Eglo dit seizoen vormt Eglo Living. “Een uitgebreid assortiment van drieduizend woonaccessoires die we nu ook in Nederland op de markt brengen”, zegt Nagelkerken.

Hoewel beide productgroepen niet per se een vanzelfsprekende combinatie lijken te zijn, ziet Eglo de logica wel. “Verlichting heeft naast een functionele vaak ook een decoratieve functie. Dat geldt natuurlijk ook voor de woonaccessoires. En dankzij de neus voor kansrijke nieuwe business die de mensen op het Eglo-hoofdkantoor in Oostenrijk hebben, zagen zij kans om in de eigen fabrieken in Hongarije en India ook woonaccessoires te laten maken.”

Eigen sfeer creëren

Verhoeven schetst de breedte van de accessoires. “We bieden kussens, vazen, spiegels, poefjes en andere kleine meubelen, kandelaars en kaarsen tot zelfs droogbloemen. Producten waarmee consumenten hun huis kunnen decoreren en – net als met verlichting – een eigen sfeer kunnen creëren.” Wat daarin allemaal mogelijk is, laat de producentt op grote schaal zien in Eglo LichtWelten, de grootste Eglo verlichting en Eglo Living showroom in Europa. Nagelkerken: “EGLO Lichtwelten staat in het Inn-dal in het plaatsje Pill/Schwaz Tirol Oostenrijk en is te bezoeken voor zakelijke klanten en particulieren.”

In het nieuwe eigen Experience Center in Oosterhout laat Eglo de Nederlandse markt inmiddels al zien dat de toevoeging van Eglo Living zorgt voor een win-winsituatie. “Hier bieden we inspiratie en die inspiratie kunnen retailers ook op hun winkelvloer bieden. Alleen is wonen niet iets wat je er even bij doet dus daarom kunnen wij ook shop-in-shopoplossingen bieden waarmee een retailer desnoods al met een opstelling van een vierkante meter kan beginnen.”

Gedrevenheid blijft

De toevoeging van woondecoraties betekent niet dat Eglo minder gas gaat geven op de verlichtingstak. Nagelkerken: “We blijven in de basis de verlichtingsspecialist die we al jaren zijn. En ook de gedrevenheid die we hebben om onze assortimenten steeds verder uit te breiden blijft.”

“Dat blijkt wel uit de 700 nieuwe verlichtingsproducten die we dit seizoen toevoegen. Door daar nu met Eglo Living een tweede merk naast te zetten, maakt een hele nieuwe groep kennis met Eglo. Dat biedt voor ons en voor de retailers die onze verlichtingsproducten al verkopen extra mogelijkheden. In plaats van een pas op de plaats zoals veel concurrenten maken, pakken wij door”, zegt Verhoeven.

Werkverlichting

Nieuw is ook de collectie werkverlichting die Eglo introduceert. “Met alles wat werken op de bouw nodig heeft. Handig te bevestigen met beugels, verschillende lumen en waterdicht. Een concept dat de retailer in de periode dat het weer donkerder wordt mooi kan presenteren op een schap van een halve meter of meter.” 

‘Lightpuck is de nieuwe trend’

Eglo biedt met de Puck een antwoord op de toenemende vraag naar lichtbronnen die bijzonder dicht op de fitting zitten. Nagelkerken: “Dat is echt een trend in lichtbronnen. Daar waar een lichtbron soms een stuk uitsteekt valt de Puck bijna helemaal weg in de fitting en dat zorgt voor een bijzonder effect. Groot voordeel daarvan is dat je niet meer rechtstreeks in de lichtbron kijkt, maar alleen profiteert van het mooie licht.”

“De Puck is verkrijgbaar voor zowel E14 als E27-fittingen met geïntegreerde step-dimming technologie. Een noviteit waarvan we veel verwachten.”

Eglo Verlichting Nederland BV, Oosterhout, 0162.48.28.30, info@eglo.com, www.eglo.com