Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kan opsteken. Dit keer spreekt hij Jan Valk, de oud-marktkoopman die nu actief is in de watersport en heel veel vrijwilligerswerk doet.

Kun jij iets vertellen over wie Jan Valk is en wat jij de afgelopen jaren hebt gedaan?

Na mijn opleiding aan de hotelschool en mijn dienstplicht volgde ik, zoals velen van mijn generatie, het vak op van mijn ouders en werd marktkoopman. Na 24 jaar weer en wind was ik aan iets nieuws toe. Ik kreeg de kans om wasstraten en tankstations neer te zetten in Nederland met veel succes. Na de verkoop hiervan, werd ik gevraagd om bij een watersportbedrijf de vergunning voor een nieuwbouw en de verkoop hiervan op te zetten. Dit is in september 2022 succesvol afgerond. Daarnaast doe ik veel vrijwilligerswerk en help ik mensen die mijn advies kunnen gebruiken.

Hoe komt het dat jij je nu hard maakt voor de voedselbank?

Vanaf september 2022 had ik meer vrije tijd – leek me heerlijk – maar om iedere dag te golfen zag ik niet zitten. Ik vind het ook nog leuk om iets aan de keukentafel te vertellen te hebben en dat miste ik. Ik had voorheen al eens vrijwilligerswerk gedaan bij Humanitas met autistische kinderen wat ik super dankbaar werk vond. Via een advertentie zag ik dat de voedselbank Rotterdam vrijwilligers zocht. Ik heb me verdiept in de voedselbank; wat een mooie stichting is dat. Daar wilde ik graag voor aan de slag. Ik vind het fijn om voor deze stichting mijn kennis en contacten in te zetten. En nu ik mag zeggen dat ik bij deze Voedselbank-familie hoor, word ik alleen maar fanatieker en komt het ondernemerschap weer boven drijven dat ik jaren heb gehad.

Bij de voedselbank zien jullie dagelijks wat er gebeurt met onze maatschappij?

Inderdaad, we zien de conjunctuur. Zodra er iets gebeurt, zoals de verhoging van de energiekosten en uitbreken van de oorlog destijds, dan zien we gelijk het aantal voedselbank cliënten stijgen. Momenteel zijn de hoge prijzen van levensmiddelen in de supermarkt hetgeen waardoor mensen in problemen kunnen komen en bij ons aankloppen. Wij ondersteunen ze tijdelijk in voedsel op tafel, dit ontzorgt. We verzorgen in Rotterdam – de grootste voedselbank van Nederland – zo’n 2.500 huishoudens met zo’n 250 vrijwilligers hier.

Wat hebben jullie de afgelopen periode aangepast zodat de voedselbank meegaat met de tijd?

Voorheen hadden we uitdeelpunten in Rotterdam, kerken, waar de cliënten een kant en klaar voedselkrat konden ophalen. We zijn drie jaar geleden begonnen met het openen van onze eerste voedselbank-supermarkt op de Mathenesserweg. Een waar succes, cliënten kunnen zelf hun producten uitkiezen inclusief non-food artikelen die voorheen niet in een krat konden, zoals maandverband en luierzalf. Er is een sociale ruimte waar hulp aangeboden wordt door de gemeente en andere instanties. Inmiddels hebben we drie supermarkten, in Spangen, Crooswijk en Zuid. We zoeken op korte termijn nog een vierde supermarkt. Wat je ook ziet, is dat de schaamte is afgenomen sinds de klanten zelf een rondje mogen lopen in onze supermarkt. Ik vind trouwens dat je je er niet voor hoeft te schamen als het even tegen zit. Maar hoe fijn is het dat wij deze mensen een warm gevoel geven. Voor je beeldvorming is nummer 1 Rotterdam, nummer 2 Amsterdam en nummer 3 Arnhem als het gaat om hoeveelheid huishoudens die we bedienen en helpen.

Krijgt de voedselbank enige subsidie van overheid of andere instanties? En hoe werkt het dan?

We zijn een zelfstandige stichting. We krijgen jaarlijks een subsidie van de gemeente naast de financiële donaties van fondsen, bedrijven en particulieren. Daarbij worden we extreem geholpen door heel veel bedrijven zoals Albert Heijn, Jumbo, Hak, nog tientallen andere bedrijven die begaan zijn met de voedselbank in zijn totaliteit.

Hoe kunnen andere bedrijven/instanties de voedselbank dan ondersteunen? En wat heeft de voedselbank dan allemaal nodig in de 2.0 versie?

Voorheen hadden we vaste structurele kosten per jaar zoals benzine en kilometervergoeding voor onze 250 vrijwilligers. Nu hebben we te maken met kosten per supermarkt, denk aan de huurkosten naast gas, water en licht. Deze kosten van onze drie supermarkten worden voornamelijk jaarlijks ondersteund door het bedrijfsleven. Zij adopteren, zeg maar, deze kosten per supermarkt. Op onze website www.voedselbank.nl staat al deze informatie. Teamuitjes worden ook georganiseerd, kom meehelpen in de supermarkt met uw bedrijf! Daarnaast komen wij graag een presentatie geven aan bedrijven, organisaties, stichtingen en/of brancheverenigingen om uit te leggen dat wij overal blij mee zijn. Zowel met food als met non-food producten. Dit laatste weet niet iedereen maar de gezinnen hebben ook onderhoud van hun interieur en huis maar ook kinderen die graag spelen en kleuren en of spelletjes doen met hun ouders brengt naast het eten weer vreugde in hun leven.

Jij bent succesvol geweest en nog steeds in de dagelijkse business. Kun jij iets zeggen waarom jij deze stap hebt genomen?

De voedselbank is een organisatie die draait op vrijwilligers. Alle vrijwilligers hebben zo hun kwaliteiten en zo was er ook behoefte aan mijn kwaliteit. Ik ben per 1 januari aan het wervingsteam toegevoegd. Ik vind het fijn om mijn verantwoordelijkheid te nemen en ik hou van doelstellingen, die kreeg ik bij de voedselbank. Ondanks dat het vrijwilligerswerk is, is dit ook topsport om die doelstelling te behalen voor mensen en gezinnen die het op dat moment even moeilijk hebben.

Wie zou jij graag als nieuwe partner voor de voedselbank willen hebben naast de geweldige partners die je nu al hebt?

Ik zou graag een bank als partner zien, die, zoals de ASN-bank, duurzaam is. Maar dan een bank die tegen voedselverspilling en voor armoedebestrijding is en die in ons wil investeren op langere termijn. Dat is onze droom maar elke partner is van harte welkom.

Wat zouden de MIX-lezers, fabrikanten, groothandels en winkels kunnen betekenen voor de voedselbank? En hoe kunnen ze dit kenbaar maken?

Ja Frank, we verzorgen eten op tafel voor onze eigen 2.500 huishoudens met onze voedselbank Rotterdam. Daarnaast distribueren we ook voedsel naar 31 voedselbanken in de regio: 80.000 kilo voedsel per week. We zijn dankbaar met iedere donatie. Omdat wij alleen maar werken met vrijwilligers, komt iedere donatie, een financiële een non- food of een voedseldonatie, altijd ten goede aan onze voedselbank-cliënten. De dhz-branche kan ons helpen met zaken als schroefjes, tape en overige kleine doe-het-zelfdingetjes die huishoudens kunnen gebruiken om het leven kleurrijk te maken in de situatie die is ontstaan bij deze mensen. Deze huishoudens zijn met alles blij en zo dankbaar naar alle partners. 

WOW-factor

Frank Heus heeft een succesvol track-record in dhz-industrie. Wie hem kent, kent zijn drive en zijn enthousiasme. Voor MIX gaat hij – op strikt persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Heus: “Jan Valk is een succesvol zakenman die zich hard maakt voor de voedselbank. Jan weet als mensen-mens snel en makkelijk contact te maken en probeert door zijn jarenlange ervaring in de business zijn steentje bij te dragen als voedselwerver voor de voedselbank Rotterdam en iets geweldig terug te doen richting de maatschappij.”