“De ijzerwarenzaak bestaat binnenkort toch helemaal niet meer? En wat is er nog over van de verfspeciaalzaken? Als ze al iets verkopen, zijn dat meer de producten er omheen dan de liters verf.”

Aan het woord is Harm-Jan Stoter, directeur van Intergamma. Nee, volgens hem blijven er alleen topspecialisten over, net als de Keurslager naast de supermarkt. “‘Middle of the road’ redt het echt niet.” Tegelijkertijd ziet hij de markt ook veranderen. “Er is 25% tot 30% uit de markt weg, maar er zijn ook groepen die flink groeiden. Wij verkopen voor tientallen miljoenen meer aan meubelen en ook tuin heeft zich bij ons erg positief ontwikkeld.”

Meer oplossingen dan producten
Wil je de moderne consument nog bedienen, dan zal het volgens Stoter meer over oplossingen moeten gaan dan over producten. “Consumenten willen nog steeds geld uitgeven aan hun woonomgeving en die steeds veranderen. Ze weten alleen vaak niet hoe en kunnen steeds minder. In plaats van een schroef in de muur, zullen we dus liever een stickertje verkopen om een schilderij aan op te hangen. En in plaats van alleen een deur te verkopen, zorgen we dat hij ook afgehangen wordt bij de klant thuis.”

Lees het volledige interview met Harm-Jan Stoter