Voor de bezorging van web-bestellingen opent Hornbach in mei een DC in Eindhoven. De flow vanuit zes van de vijftien vestigingen volstaat niet meer om de online groei aan te kunnen.

Online zet Hornbach grote stappen. In de top-100 van Twinkle-magazine van grootste retailers steeg Hornbach 21 plaatsen naar de 42e positie met € 50 mln web-omzet, het dubbele van vorig jaar. Intergamma staat met
€ 87,5 mln op positie 25, Maxeda op 61 met € 31,6 mln. Zelf biedt Hornbach meer artikelen online aan dan in de winkel. ‘Verlengd moduul’ noemen ze dat. En de omzet – en de bijbehorende goederenstroom – groeit zo hard, dat de keten de goedernstroom anders inricht.

Andere flow
“Nu is het netwerk van vestigingen met ieder zijn eigen magazijn het goedkoopst. We leveren we web-orders deels vanuit 6 vestigingen – Marktverzendcentra – uit en deels via dropshipment van leveranciers. Hornbach-directeur Evert de Goede in een uitgebreid interview met MIX: "We willen voor onze klanten naar één bezorging voor het complete project en voor onze vestigingen de impact van die logistiek verlagen. Je kunt je voorstellen wat het betekent als goederenontvangst de vakken vult, terwijl online de producten er meteen weer uithaalt.” Voor de toekomst van online-omzet noemde De Goede eerder in een interview al 20 tot 25%. “Wij gaan in ieder geval meer doen”, lacht hij.
Intern voert Hornbach wel eens strijdjes met Duitsland over de webshop. ‘Onze eisen zijn anders. Leveranciers hebben soms prachtige configuratoren en andere tools die we graag zouden willen integreren. Maar wat dat betreft zijn ze bij ons typisch Duits en houden ze alles in eigen hand.”

Hornbachs netwerk groeit ondertussen stevig door. In januari opende de vijftiende winkel (Duiven) en er staan nog minstens vijf locaties op Hornbachs Hitlist.