Retail zit in de knel tussen het oude businessmodel van de winkels en het nieuwe van de webshops. Kitty Koelemeijer geeft raad.

Koelemeijer is niet alleen Hoogleraar Marketing en Retail van Nyenrode, maar ook commissaris van Intergamma. In een column zegt zij:
Retail is van oudsher sterk gericht op efficiëntieverbetering. Het traditionele volume-efficiëntiemodel verliest aan kracht bij een afnemende omzet in bestaande winkels en de noodzaak tot integratie met online kanalen. De hogere mate van complexiteit en de behoefte aan flexibiliteit en wendbaarheid leiden vrijwel zonder uitzondering tot kostenverhoging. Het personaliseren van service op basis van inzichten uit klantdata is voor veel retailers nog onhaalbaar. Een oplossingsrichting is veel nauwer samen te werken met leveranciers en productie en supply chain beter op elkaar af te stemmen. En zeker in het geval van kleinere retailers ook horizontale samenwerking te zoeken. Dat vereist de bereidheid enige autonomie op te offeren. Dat moet dan maar, het voortbestaan van veel retailers staat op het spel.
Lees hier de volledige column>
Volg Kitty Koelemeijer op Twitter>