Met alle grote retailers uit de doehetzelf-sector blikte MIX vooruit op 2024. Hoe kijken ze bij Praxis naar dit lopende jaar?
Bij Praxis hopen ze in 2024 vooral op een stijging versus 2023 door een beter tuinseizoen. “Als het tuinseizoen beter is dan vorig jaar, komen we makkelijk in de plus”, aldus Praxis-directeur Corine Duchenne.
“Bovendien lopen er een paar projecten die ook mooie kansen bieden. We hebben bijvoorbeeld het Blue Yonder Fullfillment voorraadsysteem in gebruik genomen waarmee we tot op artikelniveau en per winkel de voorraad kunnen sturen. Voorheen gebruikten we al ‘auto-replenishment’, maar dat gebeurde dan op basis van de tien voorgaande weken. In de nieuwe opzet kijken we vóóruit en naar het gemiddelde van de laatste drie jaar waardoor we een betere voorspelling krijgen die we dan zelf ook nog kunnen finetunen. Voor de direct-to-store-leveringen is dat nieuwe voorraadsysteem al uitgerold en in maart passen we dat ook toe op ons DC.” Ook op gebied van assortimentswissels denkt Duchenne bij Praxis voordeel te halen. “We doen voortdurend ‘range-reviews’ waarbij we op winkelniveau kijken naar de juiste producten in de juiste voorraad op de juiste plaats. En daarin hebben we nu nog beter gekeken naar de ‘footprint’, dus de mix van ‘fast’ en ‘slow-movers’.”
Al die verbeterprojecten plus een beter seizoen gaan 2024 een beter jaar maken voor Praxis, voorspelt Duchenne. Hoeveel beter precies wil ze niet kwijt. “Dat precies voorspellen is niet te doen. We houden het bij een beter seizoen en gaan flexibel bijbestellen als dat nodig is.”
Zie ook de previews van
- Markus Pieters van Bauhaus: 'meer uit 2024 halen'
- Evert de Goede van Hornbach: 2024 'best goed'
- Miriam de Bruin van Hubo: '2024 blijft lastig'
- Joost de Beijer van Intergamma" 'groeiende markt'
- Hans Hortensius van KlusWijs: 'hogere omzet én hogere kosten'
- Corine Duchenne van Praxis: 'met beter tuinseizoen in de plus'
- Willie Dekens van Nicovij: 'matig 2024'
- Mark Brouwer van Comafin: 'P van Promotie steeds belangrijker'
- Rob van Prooijen van Concepts&Companies: 'wij kijken anders naar de markt'