Welke klant kiest voor welke retailer?

Welke klant kiest voor welke retailer?

In Nederland zijn ruim 1.000 bouwmarkt vestigingen. Daarmee is de markt behoorlijk verzadigd, wat onderscheidend vermogen van belang maakt. Elke retail-­formule heeft wel een idee waarmee zij zich willen onderscheiden en richt hun vestigingen daarop in. De vragen hierbij zijn natuurlijk of de consument de ideeën en de positionering van de retailer ziet en zijn of haar voorkeur voor aankoopplaats daarop aanpast. USP Marketing Consultancy heeft meer dan 1000 consumenten gevraagd naar welke bouwmarkten zij gaan en hoe zij de vijf grote dhz-retailers (Gamma, Karwei, Praxis, Formido &
Hornbach) beoordelen op vijf aspecten: Bereikbaarheid, beleving, prijs, kwaliteit en service.

Er zijn in Nederland meer dan 1.000 vestigingen van dhz-retailers te vinden, verdeeld over heel het land. Met een landelijk gemiddelde van 15.660 inwoners per vestiging lijkt de markt al redelijk verzadigd. Zeker wanneer dit vergeleken wordt met België, waar er 27.600 inwoners per vestiging te vinden zijn. Wanneer een markt verzadigd is, bestaat de kans dat de omzet van de huidige retailers zal stagneren, waarmee het rendement dus onder druk komt te staan. Een manier om in een verzadigde markt de omzet toch te doen laten stijgen, is door middel van een goede positionering in de markt waardoor meer

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief