Robotmaaiers: een volwassen markt

Robotmaaiers: een volwassen markt

De robotmaaier, een consumentenproduct dat Husqvarna twintig jaar geleden introduceerde. Toen was het een revolutionair product. Eigenlijk is dat voor veel mensen nog steeds zo. De verbazing is van de gezichten af te lezen als ze een robotmaaier over een gazon zien rijden. Ze stoppen, maken foto’s en vertellen het op verjaardagen. Kortom, er zijn veel potentiele gebruikers die nog niet bekend zijn met het product, maar eigenlijk direct de toepassing zien als ze er mee in aanraking komen. Het is de uitdaging voor de markt om deze mensen de komende jaren in contact te laten komen met het product.

Toen Husqvarna in 1995 de eerste robotmaaiers op de markt bracht, deed ze dit zonder dat er vraag naar was vanuit de markt. De vraag was er niet, omdat men simpelweg niet wist dat de mogelijkheid bestond. De teller stond letterlijk op nul. De ontwikkelaars van het product zagen de toepassing en gingen aan de slag. Ze lanceerden een product met kinder­ziektes, maar ondanks dat, waren de gebruikers van het eerste uur zeer tevreden. Klanttevredenheidsonderzoeken uit die tijd laten zien dat deze early adopters de robotmaaier gemiddeld een 8 gaven als

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief