Na de overname door Isero-moeder Grafton werd Polvo uit Ivana ‘geknikkerd’. Het merk van de voormalig Necomij bloedbroeders verloor daarmee niet alleen een flink stuk van haar omzet maar ook een belangrijk deel van de landelijke dekking. Die leemte vult het merk per 1 januari samen met Destil in.

Destil Prolians wordt per januari 2020 een van de nieuwe verdelers van het Ivana-merk. Ivana is een merk (anno 1948) dat ooit begon als het huismerk van de inkoopgroep Necomij, thans onderdeel van Zevij-Necomij. Toetreding van Destil tot de kring van Ivana past in de ontwikkeling die de voormalig bloedbroeders van Necomij/Ivana de laatste jaren doormaakten.

Groepsband veranderde

Zo besloten de aandeelhouders van Gunters en Meuser hun bedrijf te verkopen buiten de groep (aan Isero). Daarnaast nam Polvo Necomij-collega’s Holtgrefe, Van der Stad, Hendriks, De Schakel, Van den Ham, Dubson, Kobam, Zwaard en Van Enckevort over (in willekeurige volgorde opgesomd, red). En vervolgens werd Polvo zelf overgenomen door Isero-moeder Grafton.

Omzet én dekking

Die laatste overname had grote implicaties voor Ivana. Want daardoor werd Polvo dochter van concurrent Grafton en onmiddellijk uitgesloten van Ivana. Volgens Polvo zelf had dat grote gevolgen voor de groep zelf én voor Ivana. 40% van de Polvo-omzet kwam namelijk uit de Ivana-portfolio komen en omgekeerd zou Polvo 60% van de Ivana-omzet uitmaken.

Invullen met Destil

Dus hadden de resterende Ivana-aandeelhouders Van Buuren, Van Dijk, Raadsma, Het IJzerhuis, Timmerman, Redson en de Groco-groep een uitdaging. Niet alleen qua omzetverdeling, ook qua geografie. Op de distributie-landkaart van Ivana gaven Polvo en haar zusterbedrijven het (huis)merk namelijk dekking. En die uitdaging gaan ze dus aan met Destil Prolians. “Wij zijn blij dat wij in Destil Prolians deze partner hebben gevonden”, vertelt Dennis Doeser, Brandmanager bij Ivana. “Sinds jaar en dag heeft Destil een sterke positie veroverd in de markt. Zij hebben op verschillende vlakken bewezen een partner te zijn waarmee wij, letterlijk, kunnen gaan bouwen aan de toekomst”, aldus Doeser.

Naast A-merken bij Destil

Hoewel Ivana begon als huismerk van Necomij, heeft het bij de eindgebruiker intussen wel de status van een zelfstandig merk. Tegelijkertijd is het voor veel van Destils Proplan-leveranciers nog steeds een private label dat concurreert met hun eigen A-merk. Hoe past dat karakter van Ivana in de A-merkenstrategie van Destil?
Algemeen directeur van Destil René Kars: “We beginnen met het toevoegen van de belangrijkste artikelen waarvan de beschikbaarheid voor trouwe afnemers van Ivana prioriteit heeft. Geleidelijk zal het aantal producten verder uitgebreid worden als aanvulling op het reeds bestaande A-merken assortiment, zodat wij nog beter invulling kunnen geven aan de wensen van onze klanten. We trappen af met de introductie van het Ivana assortiment bij 22 van onze 50 verkooppunten in Nederland en vanaf januari is het Ivana assortiment ook online te bestellen bij Destil.”