Ferney Group, BouwCenter en Imabo gaan een strategische samenwerking aan. Daartoe tekenden zij onlangs een overeenkomst.

De samenwerking is vooral gericht op de versterking van de marktposities van de wederzijds aangesloten leden door concentratie van de inkoopkracht van beide partijen. Daarnaast biedt het de bij Veris aangesloten Imabo- en BouwCenter-ondernemers de mogelijkheid om te beschikken over de diverse private labels die Ferney Group voert (Kelfort, Oxloc en Ironside).

 

Bouwmaterialen, hout en ijzerwaren samen

Deze samenwerking is een nieuwe stap in de convergentie die gaande is in de bouwgroothandel. Bouwmaterialenhandel, houthandel en ijzerwarenhandel vloeien meer en meer in elkaar over of werken op een of andere manier samen. Kijk naar voorbeelden als Stiho's Bouwplein (artikel in MIXpro) of Ceintuurbouwbaan.

 

Meer dan inkoop alleen

De samenwerking tussen Veris en Ferney krijgt niet alleen gestalte op inkoopvlak. Op korte termijn zal binnen enkele vestigingen van Imabo en BouwCenter een nieuw concept ijzerwarenshop worden ingericht; op basis van de opgedane ervaring zal dit concept worden uitgerold over de andere bouwmaterialenhandels van de Veris-aandeelhouders.

 

Private labels niet meer exclusief

Ferney stelde haar private labels eerder ook al ter beschikking aan de leden van Nicovij (artikel in MIX). Huurman toen: “Onze private labels zijn uitgegroeid tot private brands en groeien dik dik dik double digit. Onze leden zijn er dus heel blij mee. Logisch dat sommigen moesten wennen aan het idee dat straks ook Enorm Kelfort, Oxloc en Ironside kan voeren. Maar dat is nu eenmaal de consequentie van de strategische keuze voor samenwerking. Bovendien kunnen we voor een goede toekomst van de merken niet achteroverleunen. Ze hebben nu een inkoopvolume van € 25 mln, maar dat moet verder groeien. En dat kan als Nicovij/Enorm het ook opneemt.”