Rockwool vereenvoudigde het isolatie-assortiment en stak het in een lekker fris jasje. Doel: meer helderheid bieden en de keuze makkelijker maken. Makkelijker voor eindgebruikers én voor dealers.

Sales Director Paul Steen licht samen met Market Manager Veronique Damoiseaux de ommezwaai toe. Steen: “In de loop der jaren groeit een assortiment steeds een beetje verder. Vanuit de technische mogelijkheden en marktvraag worden er voortdurend nieuwe producten aan toegevoegd, terwijl er zelden bestaande producten geschrapt worden. Dat betekent dat de keuze soms te groot wordt. Als je op onze website naar een oplossing zocht voor een specifiek probleem, vond je soms drie of vier oplossingen die slechts minimaal van elkaar verschilden. Dat maakte de keuze lastiger. Met ons nieuwe assortiment maken we de opbouw helder en de keuze gemakkelijk. Dat helpt de eindgebruiker, maar evengoed de medewerkers van de groothandel die die eindgebruikers iedere dag adviseren.”

Oplossing voor ieder project

Het assortiment is afgeslankt waardoor de keuze gemakkelijker wordt. Tegelijkertijd kun je er nog steeds in alle situaties en elk bouwproject mee vooruit. Om het productassortiment overzichtelijker te maken, deelde Rockwool het totaalaanbod op in vijf product- en kleurgroepen. Veel producten kregen bovendien een nieuwe naam.De productgroepen zijn:RockFit voor duurzame isolatie van spouwmuren en vliesgevels, RockRoof voor brandveilige isolatie van hellende daken, RockSono voor akoestische isolatie van binnentoepassingen, RockFloor voor contactgeluidsisolatie van zwevende vloeren en RockTect voor accessoires voor het aanbrengen van isolatie.

Heldere communicatie
Damoiseaux: “Ook vanuit een communicatieperspectief doen we het nu anders. De productnamen zijn helderder en logischer opgebouwd. Neem de naam RockFit voor spouwmuurisolatie. Eigenlijk zegt die precies wat de producten doen: het zijn isolatieplaten die door de veerkrachtige en flexibele structuur van steenwol perfect in de spouwmuur passen. Binnen het spouwmuurisolatie assortiment hebben we dan de RockFit Duo met één harde kant en een zachte kant en de RockFit Mono die uit één laag bestaat als basisproduct. Daarbovenop is er nog de RockFit Premium met de hoogste prestaties. Precies zoals we bij de akoestische isolatieplaten van RockSono een opbouw hebben van Base via Solid naar Extra. Gemakkelijk toch?”

In samenspraak met de klant

Ook de geheel vernieuwde Rockwool-website ziet er nu een stuk overzichtelijker uit. De kleurcodes wijzen de weg naar de productgroepen en een 360°-visual leidt de eindgebruiker langs verschillende gebouw-typen. Steen: “We trokken meer dan een jaar uit voor dit project. De categorieën en productnamen hebben we vooraf bij verschillende klanten getest. Het is voor iedereen heel belangrijk dat het begrijpelijk is.” De bouwgroothandel was zeer te spreken over de omzetting: : ‘Wij zullen hier niet lang aan hoeven te wennen.’ Hoe minder complex, des te beter voor de handel.”

Aanvullende omzet

Nieuw is het assortiment RockTect van accessoires voor het aanbrengen van de isolatieproducten. Steen: “We hadden al een serie accessoires, maar die waren nog nooit in een compleet concept gevat. Daardoor wisten eindgebruikers ze soms niet te vinden.” Damoiseaux: “Accessoires zoals een dampscherm en tape maken het assortiment compleet. Onze producten presteren pas optimaal als ze perfect zijn aangebracht. Het RockTect-assortiment biedt de eindgebruiker de zekerheid dat hij met de juiste hulpmiddelen aan het beste eindresultaat werkt. En het geeft onze partners in de handel een mooie kans op additionele omzet.”

Business partners

Dat Rockwool voortdurend meedenkt in het belang van de handel typeert het bedrijf. Steen: “Van oudsher is de groothandel een zeer belangrijke businesspartner voor ons.” Damoiseaux: “Daarom werken we aan een intensievere samenwerking, ook op marketingvlak. Wij investeren sterk in een verbeterde ondersteuning van de handel bij actiematige campagnes en bij het invullen van hun communicatie-aanpak.” Steen: We zijn samen met de handel groot geworden met een sterke distributie- en stockpositie als resultaat. Anno 2017 is Rockwool nog steeds het nummer 1 bekende isolatiemerk in Nederland. Die positie kunnen we samen nog beter uitnutten en uitbouwen.”