De branche verandert snel. Klanten zoeken hun eigen weg dwars door de grenzen van traditionele kanalen, zelfs dwars door de grenzen van landen. En de handel speelt daarop in met samenwerkingsverbanden, nationaal en internationaal. Reden voor MIXpro om het Duitse Nordwest eens onder de loep te nemen: aanbieder van goede inkoopprijzen, voorraad en logistiek, digitale service en het exclusieve Promat-merk.

We spreken Volker Buschmeier, division manager Europe van de Duitse inkoop-, marketing- en servicecombinatie Nordwest. Of moeten we zeggen ‘internationale organisatie’?

Buschmeier: “We zijn een Duitse organisatie met een logistiek centrum in Gießen bij Frankfurt en een hoofdkwartier in Dortmund. Maar zaken doen we met 1.000 partners in de vakhandel en 1.600 leveranciers verspreid over 16 landen in Europa.”

Inkoop en marketing

Die zaken bestaan voor Nordwest uit activiteiten op inkoop- en marketinggebied. Buschmeier: “We doen alles om te zorgen dat onze partners zich kunnen concentreren op hun verkoop. Als het goed gaat met hun omzet, gaat het goed met die van ons.” Zo bundelt de bijna 100-jarige organisatie inmiddels € 2,15 mrd aan gezamenlijke inkoopvolume van B2B-handelaren. Die inkoop bestaat uit drie pijlers: gereedschappen in alle soorten en maten, sanitair en verwarming en staal.

Catalogi, artikeldata en web-shop

Op marketinggebied ondersteunt Nordwest ‘zijn’ handelaren op het gebied van artikeldata, catalogi, facturatie en e-commerce. Een elektronisch artikelbestand is nog maar het begin. Daarmee kunnen alle handelaren hun systemen vullen. Ook is dat bestand de basis voor de catalogus, die iedere twee jaar uitkomt. Die telt momenteel 27.000 producten en gaat – nog steeds – in een oplage van vele duizenden Europa in. Ook op het gebied van e-commerce ondersteunt Nordwest zijn partners. Er is een webshop die je kunt personaliseren waardoor je in een mum van tijd zelf online bent.

Sterke logistiek

In Europa doet Nordwest nu eens zaken met individuele handelaren, dan weer met plaatselijke inkoopcombinaties of organisaties. Buschmeier: “We richten het zo in dat de partner er het meeste voordeel van heeft.” In Nederland kennen al meer dan 75 handelaren de voordelen van Nordwest. Deze partners zijn actief in verschillende branches, zoals ijzerwaren, automotive en sanitair. Vanuit Gießen is 24 uurs-logistiek en drop-shipment mogelijk van de 140.000 producten van A-merkfabrikanten en het exclusieve Promat-merk, indien gewenst inclusief gepersonaliseerde leverdocumenten. “Nederland en Duitsland hebben veel overeenkomsten op het gebied van de A-merken. En ons eigen exclusieve Promat-merk is daar een sterke aanvulling op.” Het is van A-merk-kwaliteit maar heel competitief geprijsd met een goede marge en vooral heel onderscheidend”, zegt Buschmeier. “We doen uitsluitend zaken met B2B-partners en als zij Promat leveren, kunnen ze het verschil maken met hun concurrentie.”

Dichtbij Nederland

De logistieke verbindingen tussen Gießen en Nederland maken het voor handelaren in ons land mogelijk om snel over artikelen uit de grote Nordwest-voorraad te beschikken. “We behandelen dagelijks 4.000 pakketten en onze minimale bestelhoeveelheden zijn heel klein.” Van een hamer hoef je er bijvoorbeeld geen tien tegelijk te bestellen, die gaan per stuk. Zo maken we per handelaar individuele afspraken die voor zijn specifieke situatie het beste resultaat opleveren.”

Focus op verkoop

Binnenkort kunnen Nederlandse eindgebruikers kennismaken met het exclusieve Promat-merk op een Nederlandse landingspagina, die medio november live zal gaan. Die geeft toegang tot het assortiment en zal verwijzen naar de Nederlandse Promat-merk-partners. Buschmeier: “Dit past in het marketingpakket van de catalogus, de artikeldata, de campagne met de Promat-merk-man en de point-of-sale-ondersteuning. Zoals gezegd, we doen alles om te zorgen dat onze partners zich kunnen concentreren op hun verkoop. Wij zorgen graag voor de rest.”

Nordwest Handel AG

De Nordwest Handel AG met haar standplaats in Dortmund behoort sinds 1919 tot de sterksten waar het gaat om inkoop-, marketing- en service-combinaties in Europa. De kerntaken van de organisatie ter ondersteuning van ongeveer 1.000 vakhandelspartners in staal, gereedschappen en sanitair- en verwarmingstechniek, vormen bundeling van de inkoopvolumes, een sterk centraal magazijn, de centrale facturering als mede omvangrijke diensten- en services. Nordwest is in heel Europa actief, in het bijzonder in de focuslanden Oostenrijk, België, Nederland en Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Polen.

Check

www.nordwest.nl en www.nordwest-promat.com

Uitgebreide catalogus

Een papieren catalogus? Jazeker, Nordwest geeft er iedere 2 jaar eentje uit. De Nederlandse variant bevat 27.000 artikelen in een mix van 19.000 A-merkproducten en 8.000 exclusieve Promat-merk-producten. Dat productaanbod strekt zich uit over alle relevante hoofdgroepen van handgereedschappen en toebehoren en van oppervlaktebehandeling tot aan verspaning en van persoonlijke beschermingsmiddelen tot aan chemisch-technische producten.