Raab Karchers moeder Saint-Gobain start een reorganisatie-programma met de titel transform & grow. De totale groep stelt zich ten doel om met een lichtere en wendbaardere organisatie en een herzien portfolio eind 2019 tenminste een omzet van € 3 mrd te realiseren, alsmede een margeverbetering van 40%-punten. Onderdeel van het plan is de verkoop van Raab Karcher Duitsland.

In het kader van de reorganisatie doet Saint-Gobain een review van het portfolio. Die herziening leidde al tot de voorgenomen verkoop van alle distributie-activiteiten in Duitsland (www.sgbd-deutschland.de). Eén van de tien merken die onder die groep vallen, is Raab Karcher Duitsland. Samen met merken als Keramundo (tegels), Plattform Fachhandel, Kluwe en Sporkenbach claimt die groep met 220 vestigingen en een omzet van € 1,9 mrd de nummer-1 positie in Duitsland.

Verkoop en acquisitie

De voorgenomen verkoop van de Duitse bouwmaterialenhandels staat niet alleen. Saint Gobain zet ook de ‘piping-fabriek’ in Xuzhou in de verkoop en een high-materials bedrijf in Silicum. Tegelijkertijd deed Saint-Gobain in de eerste 9 maanden van 2018 ook 17 acquisities voor een totale som van € 561 mln.

Benelux onder Zuid-Europa

Om in te kunnen spelen op een snelveranderende markt, past Saint-Gobain zijn organisatiestructuur aan. De matrix-organisatie verandert in een organisatie met vijf regio’s met veel minder managementlagen. Daardoor wordt de organisatie niet alleen lichter en kost hij € 250 mln minder, hij komt ook dichter op de lokale markten. Typisch is wel dat de Benelux samen met Frankrijk, de landen rondom de Middellandse zee, Afrika en het Midden-Oosten in Zuid-Europa worden gegroepeerd, terwijl de Nordics, UK, Ierland, Duitsland, Oostenrijk en Rusland samen Noord-Europa vormen.

Geen verandering in Benelux

In Nederland is Saint-Gobain onder andere actief met de bouwmaterialenmerken Weber-Beamix, Gyproc en Isover en in de distributie met Raab Karcher en Van Keulen. Als distributie in Duitsland marktleider is en toch geschrapt wordt, werpt dat de vraag op wat er met Raab Karcher Nederland gebeuren zal. Daan Ebben, directeur marketing en inkoop van Raab Karcher Nederland verwijst inhoudelijk naar het persbericht maar laat wel weten dat de situatie in Duitsland geheel los staat van die in de Benelux en dat er bij Raab Karcher in Nederland – los van de managementstructuur boven ceo Eric Snijer – geen veranderingen zullen plaatsvinden.