In een podcast werd Transferro-directeur Arap John Tigchelaar door ING’s Dirk Mulder aan de tand gevoeld over de ontwikkelingen in de bouwgroothandel. Volgens de directeur van de inkoopcombinatie zijn goede data een cruciale voorwaarde voor een goede online propositie.

“E-commerce begint volwassen te worden in onze sector”, zegt Tigchelaar in gesprek met Dirk Mulder. “Het begon als een soort digitale etalage, maar wordt meer en meer een additioneel verkoopkanaal. En als je 20.000 of 30.000 artikelen wil aanbieden, kun je artikeldata niet handmatig behappen.” Transferro heeft direct gegevens van 80.000 artikelen beschikbaar en via alle leveranciers samen misschien wel van 1,6 miljoen artikelen.

Dat komt door de samenwerking in EZ-Base. Dat is een database waarin inkoopcombinaties samenwerken vanuit de gedachte dat ze verder komen als ze samen aan goede data werken dan wanneer ze elkaar daarop beconcurreren. “Je artikeldata in EZ-Base is voor leveranciers intussen een voorwaarde om zaken te doen met Transferro. Samenwerken is de multiplier, ook op gebied van data.”

In dezelfde podcast praat Dirk Mulder met Transferro-directeur Arap John Tigchelaar ook over de toetreding van branchevreemde partijen tot de inkoopclub van ijzerwarenhandelaren. En over logistieke voordelen die het verschil maken in een markt met genivelleerde inkoopprijzen.