“POS moet direct naar juiste tape leiden.” Met de introductie van nieuwe POS-concepten voor de (bouwmaterialen)groothandel maakt Kip GmbH het kiezen van de juiste tape een stuk eenvoudiger. “Door in het schap duidelijk te presenteren wat de verschillen tussen de tapes zijn en waarvoor ze toegepast kunnen worden, vindt de eindgebruiker sneller de tape die hij zoekt”, zegt Barry Schoneveld, manager verkoop Benelux van de producent.
Naast de schappresentaties in een moderne look & feel brengt Kip dit najaar ook een nieuw assortiment schilderstapes op de markt: Smooth-Tec. “Tapes die we heel bewust positioneren tussen onze Masking-Tec en Washi-Tec tapes zodat we voor iedere klus de juiste oplossing bieden”, zegt Schoneveld.
Volgens hoofd marketing Maurice Magis betekent de toevoeging van Smooth-Tec niet dat het assortiment schilderstapes nu is opgebouwd als goed-beter-best-concept. “Zeker niet. Voor de verschillende tapes geldt dat ze, afhankelijk van de situatie en het werk waarin ze toegepast moeten worden, een kwaliteitsoplossing voor de eindgebruiker zijn.”
Wel combineert Smooth-Tec de ‘best of both worlds’, aldus Schoneveld. “De tape is gemaakt van dun en glad papier, maar is toch flexibel. Aan die combinatie was behoefte onder schilders en andere eindgebruikers. Aan ons als A-merk-producent de verantwoordelijkheid en taak om in die vraag te voorzien.”
Hoewel je zou kunnen denken dat de toevoeging van een nieuwe tape-lijn voor meer keuzestress aan het schap zorgt, gaat Smooth-Tec in combinatie met de nieuwe POS-concepten volgens Magis kiezen juist makkelijker maken. “Dankzij de logische opbouw in de presentatie en de nieuwe schapkaarten met daarop heldere en duidelijke product- en verwerkersinformatie bieden we de eindgebruiker overzicht waarin hij snel vindt wat hij zoekt.”
De nieuwe schapkaarten worden ook voor andere producten uit het Kip-assortiment gebruikt. “Vanaf nu vindt een verwerker op iedere schapkaart gestandaardiseerde informatie over de producten. Niet alleen de productcategorie en technische gegevens van het product, maar ook de verschillen met andere producten uit dezelfde categorie”, zegt Magis.
Een goed voorbeeld van die nuttige informatie noemt Schoneveld de uitvouwlengte van de Maskers. “Die afdekfolie zit op een rol en aan die rol zelf kun je niet makkelijk zien hoeveel meter erop zit en hoe lang de folie in uitgevouwen staat is. Door die informatie nu ook duidelijk op de nieuwe schapkaarten te zetten, weet de verwerker direct welk Masker geschikt is voor zijn klus.”
Voor de beschermende afplakproducten van Kip® geldt dat de UV-bestendigheid ook een belangrijke eigenschap is. “Een verwerker moet weten of hij onze producten binnen of ook buiten kan gebruiken. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen hoe lang een klus gaat duren. Een tape of folie die weken of misschien wel maanden moet blijven zitten, moet aan andere eisen voldoen dan een klus die één of een paar dagen duurt. Daarom zorgen we ervoor dat ook die informatie snel in het schap gevonden wordt.”
Voor de nieuwe POS-concepten geldt dat de groothandel eenvoudig zelf bepaalt welke assortimenten opgenomen worden. Schoneveld: “We bieden verschillende modules aan die onze klant zelf kan samenstellen en combineren. Belangrijk daarbij is dat we het verhaal achter onze concepten altijd delen met de groothandel en indien gewenst ook met de verwerkers zelf. Daarom is dat verhaal ook een belangrijk onderdeel van onze trainingen en opleidingen die we voor de Benelux verzorgen.”
Dat verhaal wordt aan het schap overigens ook digitaal gedeeld. Magis: “Op iedere schapkaart zit een QR-code. Na het scannen daarvan krijg je naast de technische productinformatie ook een instructievideo te zien. Niet alleen handig voor de verwerkers, maar zeker ook voor de handel een mooie toegevoegde waarde.”
De UV-bestendigheid speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de nieuwe Smooth-Tec schilderstape. Magis: “Het crêpepapier van onze Masking-Tec is vooral geschikt om binnen toe te passen en heeft een beperkte UV-bestendigheid. Washi-Tec daarentegen is binnen en buiten te gebruiken en biedt maandenlang bescherming tegen UV-straling.”
Smooth-Tec zit daar qua gebruiksduur tussenin. “Voor verfklussen die enkele weken in beslag nemen is onze nieuwe tape een mooi alternatief. We hebben met Masking-Tec, Smooth-Tec en Washi-Tec drie verftapes met een groot potentieel. Voor iedere klus een passende oplossing waar de verwerker op kan vertrouwen.”
De producent bracht vorig jaar een uitgebreide lijn tapes gemaakt van Japans Washi-papier op de markt en breidt dit aanbod nu verder uit. “Washi-papier is vezel versterkt premium papier dat dun en toch erg sterk is. Een mooie en kwalitatieve aanvulling op onze Masking-Tec, de schilderstape die we al van oudsher in ons assortiment hebben”, zegt Schoneveld.
De populariteit van de Washi-Tec tapes bleek erg groot. “Reden om ook dat assortiment uit te breiden. Bijvoorbeeld met een bredere variant, waarmee snel en eenvoudig vensterbanken en brede deurposten afgeplakt kunnen worden. Vooral handig bij airless toepassingen”, vult Magis aan.
Als dochteronderneming van het Amerikaanse Shurtape Technologies LLC ontwikkelt Kip GmbH continu nieuwe producten. “We profiteren daarbij van de kruisbestuivingen tussen de verschillende divisies binnen Shurtape. Van scheepsbouw tot entertainment, lucht- en ruimtevaart en industrie. Die stellen ons ook in staat om bestaande producten steeds verder te verbeteren”, aldus Magis, die benadrukt dat vragen en behoefte vanuit de markt een hoofdrol spelen in die ontwikkelingen. Schoneveld vult aan: “Onze gepatenteerde Masker Applicator is daarvan een goed voorbeeld. Dat is een extra handvat waarmee schilders en stukadoors de rol met daarop onze Maskers eenvoudig en preciezer kunnen verwerken.”
Kip Masker is een afdekfolie met bovenaan Maskingtape. “Het bevestigen van ons Masker was soms lastig omdat de verwerker voor het zorgvuldig positioneren ervan vingers van beide handen nodig heeft. Omdat ze met een hand de rol ook moeten vasthouden, was dit soms een uitdaging. Dankzij de Masker Applicator heeft de verwerker aan beide handen vingers vrij om het snel en goed aan te brengen.”
De innovatieve handgreep is door Kip in samenspraak met schilders en stukadoors ontwikkeld. Magis: “Als gebruikers kunnen zij snel aangegeven of iets werkt of niet. Die manier van werken maakt ons interessant voor de vakman, maar ook voor de handel omdat we komen met oplossingen waar behoefte aan is.”
Kip GmbH, Bocholt, (+49) 2871 23466 0, info@kip-tape.com, www.kip-tape.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl