Op de partnerconferentie in Berlijn hebben Hikoki, Carat en Metabo voor het eerst de highlights uit het assortiment elektrisch gereedschap van Koki Holdings aan meer dan duizend dealers uit heel Europa gepresenteerd.
“Elk van deze merken heeft een decennialange geschiedenis met waarden en individuele sterke punten die stevig verankerd zijn in het DNA van het merk”, zegt Henning Jansen, CEO van Metabo en COO van Koki Holdings Europe. Jansen is verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van de groep en wereldwijd verantwoordelijk voor het merk Metabo. “Al met al brengen we het beste van drie werelden samen. En daarbij is er maar één motivatie die al onze medewerkers bij alle drie de merken verenigt: de constante zoektocht naar oplossingen om het werk van degenen die onze wereld bouwen te vergemakkelijken. Dit drijft ons allemaal samen naar topprestaties. Dit komt ook tot uiting in het motto van de partnerconferentie in Berlijn: #Together – hand in hand met bouw en industrie.”
Dat deze combinatie goed wordt ontvangen door professionele gebruikers in het bedrijfsleven blijkt uit de cijfers van Jansen. De wereldwijde omzet van Metabo in het boekjaar 2021/2022 (21 april tot 22 maart) steeg met 12,2% ten opzichte van het voorgaande jaar tot € 638 mln. Kijkend naar het kalenderjaar 2021 zou de groei met 17,9% op valuta gecorrigeerde basis nog sterker zijn geweest. Volgens Jansen hebben de prestaties van Metabo waarschijnlijk de marktontwikkeling overtroffen en daarmee de positie van het merk bij gebruikers in het bedrijfsleven versterkt.
“Stijgende energiekosten, een hoge inflatie en zorgen over een recessie in de economie drukken hun stempel op de huidige economische situatie”, legt Jansen uit. “Daardoor verzwakte de groei in het eerste kwartaal van 2022 ten opzichte van de voorgaande kwartalen. Door de vele onzekerheden in de huidige situatie is het ook erg lastig om een prognose te maken voor het lopende boekjaar. Over het algemeen verwachten we een zwakkere groei zonder dat we dat op dit moment precies kunnen kwantificeren.”
Volgens Jansen blijft accu-technologie dit jaar de belangrijkste groeimotor. Op dit gebied hebben zowel Hikoki als Metabo systemen ontwikkeld, die volgens de CEO tot de beste behoren die de industrie wereldwijd te bieden heeft. Hikoki werkt met het MultiVolt-systeem. Met deze accu-technologie kunnen de accu’s machines aandrijven van zowel 18 Volt voor minder energie-intensieve toepassingen als van 36 Volt toepassingen met hoge prestatie-eisen. “Deze flexibiliteit is uniek. Hikoki heeft een lange traditie als fabrikant van elektrisch gereedschap voor de bouwsector. Hier zijn de eisen aan de prestaties van het gereedschap meestal bijzonder hoog, en daarom is deze technologie heel logisch bij Hikoki,” legt Jansen uit.
Metabo vertrouwt op CAS, de Cordless System Alliance, als het om accu’s gaat. ‘s Werelds eerste fabrikant overkoepelende accu-alliantie werd in 2018 geïnitieerd door Metabo. CAS heeft momenteel meer dan 30 fabrikanten met in totaal meer dan 300 machines, die allemaal met één accu kunnen worden bediend. “CAS is het systeem met het breedste assortiment producten op de markt. Met ons Metabo-programma dekken we alle gangbare machinetypen en daarnaast speciale oplossingen voor onze kerndoelgroepen metaal, bouw en renovatie. Veel van de andere CAS-partners bieden zeer gespecialiseerde machines voor hun doelgroepen, die grote productiviteits- en kwaliteitsvoordelen creëren in de respectieve branches. Dit maakt CAS de nummer 1 als het om voordelen voor de klanten gaat. Tegen het einde van het jaar hebben we 35 partners in de alliantie en tegen het einde van 2023 verwachten we een toename naar 50 partners. Ons duidelijke doel is om met CAS een van de drie belangrijkste accusystemen wereldwijd te worden”, legt Jansen uit.
Niet alleen bij CAS blijven de tekenen wijzen op groei. De drie merken van Koki Holdings hebben eveneens voorwaarden voor verdere groei gecreëerd met een innovatie-offensief dat uniek is in de branche. “Alleen al in 2022 zullen we 200 nieuwe machines lanceren in de Koki Group, waarvan de meeste machines al hier in Berlijn te zien zijn”, zegt dr. Andreas Siemer, Vice President Product Management bij Koki Holdings. Siemer gebruikt een paar voorbeelden om aan te tonen dat niet alleen individuele producten zijn toegevoegd aan Hikoki en Metabo, maar dat hele reeksen zijn vernieuwd en uitgebreid - bijvoorbeeld bij Hikoki de tacker- en hamerproductfamilies en bij Metabo het assortiment haakse slijpers en hamers of het uitgebreide assortiment afkort- en verstekzagen.
Nadine Lillich, Vice President Marketing & Communication bij Koki Holdings, legt uit hoe de drie merken presteren op de markt. “Met Metabo, Carat en Hikoki hebben we een kleurrijke, unieke merkwereld met een enorme verscheidenheid aan product- en systeemoplossingen”, benadrukte de marketingmanager, die de geschiedenis en de verschillen in de merkkenmerken aankaartte. Volgens Lillich richt Hikoki, met een historie van meer dan 70 jaar, zich vooral op Japans precisievakmanschap – en de ambitie om elk klein detail perfect te maken. Dit komt ook tot uiting in het motto ‘Driven by Technology’. Bij Carat richt de absolute concentratie zich op diamant als basis voor de precieze verwerking van de hardste materialen. En tot slot staat Metabo, met een historie van bijna 100 jaar, voor Zwabische techniek – en voor de grote betrokkenheid en passie van de medewerkers. Lillich: “Dit is samen te vatten in één zin: Made by Metabo staat voor Made by Heart.”
Metabo, Nieuwegein, 0346.25.90.60, info@metabo.nl, www.metabo.com
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl