wimbak_The_salesman_wants_to_break_trough_a_brick_wall_to_rea_9f52e88d-81c8-4c00-88f2-51bd255e399a_3.jpg

Column Bak: Pas op voor de online muur van baksteen

In de Nederlandse bouwtoelevering zijn we dagelijks bezig met praktische oplossingen, duurzame vernieuwing en met de inzet van vakmanschap. Dat willen we graag uitdragen via social media als LinkedIn, dat is uitgegroeid tot meer dan een netwerkplatform. Het is een soort arena geworden met trending strategieën zoals thought leadership, AI, social selling en employee advocacy. Wanneer dan het doel als middel wordt ingezet, veranderen ze in een boemerang die meer kapotmaakt dan oplevert.

Hi Wim,

Bedankt voor het linken en leuk om digitaal kennis te maken! Ik keek op jullie website, en zag wat aanknopingspunten om het rendement van jullie online-marketingactiviteiten nog verder te verhogen. Zullen we in een korte video-call kennismaken en dit bespreken?

Fijne dag!

#bouw #marketing

Mijn LinkedIn-inbox loopt steeds vaker vol met geautomatiseerde berichten. Koude, ongepersonaliseerde pitches. Vaak een gevolg van het verkeerd inzetten van AI in combinatie met het ontbreken van authenticiteit. Deze aanpak mist essentiële elementen zoals vertrouwen, geloofwaardigheid en persoonlijke connectie. Precies zoals het niet moet. Ik merk dat ik (om in de taal van de bouw te spreken) een bakstenen muur bouw die me afschermt voor dit soort berichten en voor dit soort afzenders.

In onze branche weten we dat technologie geen vervanging is voor menselijke interactie en vakmanschap. Social media en AI zouden in onze branche juist het individu, met al zijn of haar unieke kwaliteiten weer op een voetstuk moeten zetten. Ik ervaar dagelijks hoe belangrijk vaardigheden, direct toepasbare vakkennis, creativiteit en sociale interactie in de bouwtoelevering zijn. Ook online.

Maar hoe zetten we de online strategieën en tools dan wel effectief in? Het antwoord ligt in het versterken van onze uniciteit, niet in het vervangen ervan. Thought leadership moet echte inzichten bieden, gebaseerd op persoonlijke ervaringen en expertise. AI dient als een verlengstuk van onze menselijke capaciteiten, niet als een vervanger. En employee advocacy moet niet ingefluisterd maar authentiek zijn. Gewoon een weerspiegeling van de bedrijfscultuur en waarden. Wanneer we deze strategieën intelligent inzetten, versterken ze onze eigenheid en zijn ze de unieke stem om klanten écht te helpen met hun vragen.

LinkedIn en andere platforms moeten we gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Kanalen om onze kwaliteiten en kennis te delen, om echte relaties op te bouwen en om onze branche vooruit te helpen. Doe je dat niet, dan wordt het heel moeilijk om de bakstenen muren te doorbreken. 

Wim Bak 

Marketingdeskundige bij Merkvast

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee