DSC03273

Nieuw concept Hemmink voor ijzerwaren- en bouwmaterialen groothandel

In de elektrotechniek is Hemmink een bekende naam vanwege hun weldoordachte concepten en oplossingen, waarmee ze samen met de groothandel optrekken. Hun kennis ligt bij thema’s als ‘slim en snel installeren en bouwen’ en ‘veilig en comfortabel wonen’. Nadat ze in 2017 True Tools overnamen, volgde Hemmink de ontwikkelingen in de ijzerwaren- en bouwgroothandel nauwgezet. Dit resulteert nu in de introductie van een nieuw concept dat gericht is op one-stop-shopping bij groothandels.

Hemmink heeft ruim 70 jaar ervaring met het leveren van concepten en oplossingen voor elektrotechnische groothandels, zoals de Technische Unie. Hun grootste klantengroep zijn e-installateurs, indirect werkt Hemmink ook voor onder andere woningcorporaties. “De relaties met onze klanten zijn erg goed en gaan in veel gevallen ver terug”, zegt Steven Lemmens, Business Manager Slim & Snel Installeren en Bouwen bij Hemmink. “Met onze kenniscomponent onderscheiden we ons, zo zijn we bijvoorbeeld lid van een aantal (branche)organisaties en verenigingen en zijn we aangesloten bij normcommissies. Hierdoor blijven we op de hoogte van richtlijnen, wet- en regelgeving, marktontwikkeling en onderhouden we onze netwerken. Belangrijk om onze klanten en partners optimaal te kunnen adviseren. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we woningcorporaties helpen met het opzetten van beleid als het gaat om brandveiligheid.”

DSC03242
Steven Lemmens, Business Manager Hemmink

Overname True Tools zorgde voor interesse

In 2017 deed Hemmink – onderdeel van Hanzestrohm – hun intrede in de ijzerwarengroothandel en bouwmaterialenbranche door True Tools over te nemen. Lemmens: “We voerden allebei sterke merken, waardoor er kruisbestuiving ontstond. De overname gaf ons kansen om klanten nog breder te helpen, waarbij we bovendien een mooie positie verkregen in een ander distributiekanaal. Na de implementatie van True Tools hebben we gaandeweg keuzes gemaakt in onze labels en merken, met als uitgangspunt om klanten met kennis en goede producten voor een langere termijn te kunnen helpen.”

Nu wil Hemmink door uit te breiden haar positie versterken, door bij nieuwe concepten hun waarde in de vorm van kennis toe te voegen. Daarvoor hebben ze veel inzichten opgedaan bij klanten die de ijzerwaren groothandel bezoeken. Daarnaast deden zij ook onderzoek naar de ontwikkelingen in de bouwmaterialen groothandel. Daarbij constateerde Lemmens een trend die richting rationalisatie ging, waarbij ook consolidatie een belangrijke rol speelt. “Familiebedrijven hebben moeite met opvolging, digitalisering en wetgeving. Tegelijkertijd pushen de inkooporganisaties hun private labels. In dat speelveld hebben we gekeken wat onze positie in de ijzerwarenmarkt zou kunnen zijn. Daarbij hebben we keuzes gemaakt.” Hij voegt daaraan toe dat hun keuze voor de lange termijn is gemaakt. “De introductie van een nieuw concept gericht op elektrotechnische oplossingen is daar een mooi voorbeeld van. Hiermee kunnen we waarde toevoegen voor klanten die bij de ijzerwaren- en bouwmaterialengroothandel komen en voor de groothandel zelf biedt het de mogelijkheid om meer oplossingen bij één organisatie in te kopen.”

Kansen zien en pakken

Bij Hemmink constateerden ze namelijk een behoefte aan een one-stop-shop voor elektrotechnische producten bij klanten van groothandelaren, inclusief de bevestigingsmaterialen. Lemmens: “Om succesvol te zijn moet je ze het zo makkelijk mogelijk maken. Een klant moet snel zien wat hij nodig heeft. Met dit nieuwe concept bieden we bewezen producten met een goede prijs- kwaliteitverhouding, die interessant zijn voor de ijzerwaren- en bouwmaterialengroothandel. Met dit aanbod delen wij namelijk onze waardevolle kennis vanuit de elektrotechnische wereld. We richten ons daarbij op de kleinere aannemers en de zzp’ers, daar zien we nog kansen. Voor hen zijn onze producten geen corebusiness, maar het zijn wel producten die je nodig hebt.”

Presentatie, advies en ondersteuning

Voor een groothandel is een presentatie van één meter breed beschikbaar. Met daarbij altijd een haakje naar advies, dat subtiel in het schap verwerkt is: zowel bij de navigatie als de productuitleg. “Neem bijvoorbeeld rookmelders”, legt Lemmens uit, “wij weten waar je ze moet ophangen, onderhouden en hoe je ze moet installeren en koppelen. Dat komt omdat wij op de hoogte zijn van de actuele wet- en regelgeving.” In de presentatie is ook plaats voor bijvoorbeeld testapparatuur en deurbellen. Bijbehorende tape, bevestigingsmaterialen zoals kabel en buisbevestiging en kabeldozen vervolledigen het aanbod. Hemmink biedt een uitgekiend standaardassortiment aan, dat eventueel aangepast kan worden aan de lokale wensen. Naast hun adviesfunctie, houdt de buitendienst het schap bij, waarbij ze ook adviseren over de schapindeling en de omloopsnelheden. Tenslotte geven ze trainingen op locatie voor specialistische onderwerpen, zoals brandveiligheid.

Hemmink kiest bij dit concept bewust voor de tussenhandel. “De groothandel heeft een waardevolle positie in de keten. Met dit concept ontzorgen we ze, waarbij we een goed verdienmodel bieden. Dat gebeurt zowel online als bij de fysieke winkel. Dit doen we onder andere door het aanbieden van de juiste data, door kennis over te dragen en door behulpzame content voor standaard werkzaamheden. Een mooi voorbeeld daarvan is onze online nietenwijzer.” Lemmens doelt daarbij op hun Union tackers en verbruiksgoederen, waarmee ze een stevige positie hebben in de ijzerwaren- en bouwmaterialenhandel. Lemmens: “We gaan aan de ijzerwaren- en bouwmaterialengroothandel laten zien dat we naast onze hechttechnieken ook specialist zijn in installatie.”

De introductie van het concept gaat niet geruisloos, want voor de komende periode staat een intensieve marketingcampagne op stapel. Accountmanagers gaan pakketten met promotiematerialen bezorgen en online worden advertenties en video ingezet. “We gaan het concept op een laagdrempelige manier aankondigen, waarbij we ons richten op zowel de kopende klant als de ijzerwaren- en bouwmaterialengroothandel.”  

Hemmink, onderdeel van Hanzestrohm

Hemmink is een onderdeel van Hanzestrohm, een groep ondernemingen die vanuit een technisch merkenportfolio specialistische producten en diensten aanbiedt. Zij beschikken over diepgaande kennis op het gebied van oplossingen voor de bouw, industrie en infra. Als zelfstandig familiebedrijf, opgericht in 1951, bedient Hanzestrohm met circa 140 medewerkers klanten vanuit drie kantoren.

Hemmink, Zwolle, 038 469 82 00, info@hemmink.nl, www.hanzestrohm.nl
 

 

 

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee