MixPro-2025-Nicolas-Jeroen-COMBO

Duurzame tapes met toekomst voor handelspartners

HPX gaat voor marktleiderschap. Het totaalconcept HPX tapes van de Belgische tape­producent is recent uitgebreid met verschillende tapes. Een deel van het assortiment is in ons land verkrijgbaar via inkooporganisaties voor bouwgroothandels en ijzerwarenspeciaalzaken, maar de fabrikant ambieert meer. “Net als in België willen we ook in Nederland toe naar het marktleiderschap. In de bouwgroothandel en ijzerwarenspeciaalzaken”, zegt Nicolas Post, sales manager Benelux.

De aanwezigheid van HPX in de bouwhandel vloeit voort uit het succes in de automotivesector. “We zien de afgelopen jaren een groeiende belangstelling vanuit de bouwgroothandel. Voor ons een markt met nog veel mogelijkheden, dus daar gaan we nu actief werk van maken.” Binnen de HPX tapes is volgens Post voor elk marktsegment in de bouw een gericht assortiment samen te stellen. “Van ruwbouw tot afbouw en renovatie, maar ook voor de ijzerwarenspecialist kunnen we een gericht assortiment samenstellen. En binnen elk segment kunnen we per vestiging een plan maken met de ondernemer. Met daarin de tapes die voor een optimale rotatie zorgen.”

Drie keer raak

Het gekozen assortiment wordt door Option Tape vertaald naar een overzichtelijke schappresentatie. Post: “Daarover krijgen we van veel dealers positieve reacties. Het ziet er niet alleen goed uit, maar zorgt ook voor een betere rotatie, die er dankzij onze hogere marges voor zorgt dat de dealers meer verdienen. Drie keer raak voor de wederverkoper, zeg maar.”

MixPro-2025-Shop-Concept

Karel Supré, sales en marketing director, vult aan: “Naast die schappresentatie op maat kunnen onze dealers rekenen op goede ondersteuning. Zo leveren we snel en compleet uit en zijn alle productdata via dataplatforms zoals EZ-base eenvoudig en volledig te raadplegen. En dat geldt ook voor alle actie- en andere marketingdata. Zo willen we onze dealers optimaal ondersteunen bij hun in- en verkooptraject.”

Dedicated partner

HPX focust zich volledig op professionele verwerkers. Post: “We verkopen exclusief via de groothandel en specialist, niet via de retail of rechtstreeks. Daarmee geven we onze dealers vertrouwen en exclusiviteit. Dat zien we ook terug in de langdurige samenwerking die we met onze handelspartners hebben.” Om de Nederlandse handelspartners zo snel mogelijk te kunnen beleveren, ligt een deel van het assortiment op voorraad bij de gekende grote inkooporganisaties. “De tapes kunnen per stuk en per volle doos besteld worden.”

HPX-aanpak

Groothandels die overwegen om HPX in het assortiment op te nemen, kunnen rekenen op de ‘HPX-aanpak’. “Die begint met een grondige analyse van het huidige assortiment en een vergelijk met het HPX-assortiment en onze condities. Op basis van die analyse maken wij een voorstel dat we daarna in overleg met de dealer finetunen”, zegt Post. Daarna wordt het concept in de vestiging geïnstalleerd en worden de medewerkers opgeleid, zodat ze de HPX-producten kunnen adviseren.

Het dealernetwerk wordt onderhouden door twee accountmanagers die verspreid over het land bestaande en nieuwe handelspartners ondersteunen. In Midden- en Noord-Nederland is accountmanager Jeroen Seegers actief en als sales manager is Nicolas Post actief in de Benelux met meer dan 10 jaar ervaring in deze sector. “Momenteel loopt er een selectieprocedure voor een accountmanager West- en Zuid-Nederland. Met dit team zullen wij in staat zijn om de nodige ondersteuning in de markt te geven.”

Luchtdicht bouwen

Een belangrijk thema binnen het totaalconcept van HPX is luchtdicht bouwen. “Dat is een snelgroeiende markt dankzij de strenge isolatie-eisen en aanscherping van de bouwnormen. Die ontwikkelingen volgen we nauwlettend, zodat we onze producten daarop kunnen afstemmen. Voor luchtdicht bouwen hebben we al langer ons Airtight-assortiment beschikbaar. Verschillende tapes waarmee zowel binnen als buiten kieren, naden en leidingdoorgangen duurzaam afgedicht kunnen worden”, licht Post toe.

Recent introduceerde Option Tape Airtight Flex Go. Een doorontwikkeling van de bestaande populaire Airtight Flex tape. Supré: “Deze nieuwe tape heeft dezelfde eigenschappen als de Airtight Flex, maar heeft geen schutlaag. Hierdoor is de tape handiger in gebruik en blijft er minder afval op de bouwplaats over. Dat laatste past binnen onze ambitie om ons productgamma steeds verder te vergroenen.”

EcoVadis brons

De initiatieven om te verduurzamen beperkt Option Tape niet tot alleen de assortimenten. “Ook in onze bedrijfsvoering besteden we continu aandacht aan verdere verduurzaming van onze organisatie. Zo kunnen we in de zomermaanden met onze 220 zonnepanelen geheel in onze energievraag voorzien en vangen we regenwater op voor hergebruik. Daarnaast zetten we ons in voor diversiteit en inclusie, met een sterke nadruk op een positieve werknemerssfeer. Initiatieven waarmee we een jaar geleden de EcoVadis bronzen medaille mochten ontvangen. Hiermee behoren we tot de top 35% van alle bedrijven die door EcoVadis zijn beoordeeld”, zegt Post.

Daarbij weegt ook de ethische bedrijfsuitvoering mee door mensenrechten, milieuduurzaamheid en integriteit in alle operaties voorrang te geven. Daarmee waarborgt de fabrikant samen met toeleveranciers normen na te leven, zoals non-discriminatie, het verbod op kinder- en dwangarbeid, veilige werkomstandigheden en milieubewustzijn. “Daarnaast streven we naar een kleinere ecologische voetafdruk via afvalbeheerprocedures en door een leverancierscode voor mensenrechten, veiligheid, milieustandaarden en ethisch gedrag te implementeren.”

Over HPX

HPX, de Belgische producent van zelfklevende tape voor professionele eindgebruikers in de bouw, industrie, automotive en hardware, werd in 2004 opgericht. Het bedrijf is actief in meer dan 30 landen, voornamelijk in Europa. De fabrikant zag de omzet in tien jaar tijd verdrievoudigen. “Het toont dat we tapes maken waaraan in de verschillende markten waarin we actief zijn behoefte is. Tapes die we samen met onze handelspartners bij de professionele verwerkers krijgen.  

HPX, Temse(B), (+32) 3.710.19.19. info@hpx.eu, www.hpx.eu 

 

 

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee