
De groothandel leunt al decennialang op vakmanschap, relaties en logistiek. Waar vroeger voorraad en een telefoon volstonden, draait het nu om data. Maar veel groothandels zijn inmiddels verstrikt in hun eigen digitalisering. Volgens PLGGR ligt de toekomst niet in meer software, maar in slimme integraties, waarbij hun AI-agents de processen extra kracht geven.
Een professionele groothandel heeft verschillende systemen draaien, zoals ERP’s, webshops, Excel, leveranciersportalen en logistieke tools. “Ze zijn allemaal waardevol, maar zelden echt verbonden”, zegt Business line manager Wesley Regtuit. Hij ziet hoe groothandels hierdoor verstrikt raken in hun eigen digitalisering. ”Terwijl actuele en betrouwbare data de basis vormt van al die systemen. Waardevolle data over producten, voorraden, klanten en prijzen is overal, maar zelden compleet, betrouwbaar of goed verbonden. Met als gevolg dat iedere wijziging, iedere fout, ieder verschil in data tijd, geld en marge kost. Terwijl het juist data is die het verschil maakt tussen groei en stilstand.” Volgens hem beweegt de moderne groothandel zich namelijk in een spanningsveld: tussen traditie en technologie, tussen fysieke dozen en digitale verwachtingen, tussen complianceverplichtingen en commerciële kansen. “Waarbij nieuwe Europese regels en het digitale productpaspoort data zelfs verplicht maken”, zegt Regtuit, die de waarde van de groothandel de komende jaren ziet verschuiven van logistiek naar informatie. ”Het is niet meer genoeg om producten te leveren: de groothandel moet ook juiste informatie leveren.”

PLGGR helpt groothandels om de keten te beheersen. “De toekomst van de groothandel ligt in het verbinden van systemen”, vervolgt Regtuit. “Dankzij die informatie verandert hun rol van doorgeefluik naar dataknooppunt. Want wie data beheerst, beheerst de keten: data bepaalt wie compliant is, wie levert en wie verdient.” Hij geeft aan dat groothandels die hun data op orde hebben nieuwe diensten kunnen ontwikkelen zoals advies, voorspellende leveringen, automatische bestellingen en duurzaamheidsrapportages. “Onze kracht zit in het uitdenken van verbindingen en dat vertalen naar slimme, gebruiksvriendelijke SaaS-software met bijbehorende AI-toepassingen”, zegt salesmanager Stefan Broek. “Hiermee helpen wij groothandels data te organiseren, processen te verbinden en mensen beter te laten werken”. PLGGR levert hierbij drie afzonderlijke oplossingen die naadloos op elkaar aansluiten:
Daarnaast is er de order entry applicatie waarmee orders eenvoudig te plaatsen zijn, zowel offline als online. “Hiermee beheer je klantassortimenten en stroomlijn je het verkoopproces”, verduidelijkt Regtuit. De applicatie vereenvoudigt het bestelproces en het geeft de klant inzicht in zijn account. “Zo kun je als organisatie meebewegen bij ontwikkelingen, zoals groei richting nieuwe verkoopkanalen.
Door deze krachtige combinatie van losse, plug-and-play oplossingen is PLGGR aantrekkelijk in de markt. “Het vraagt geen grote investeringen vooraf en biedt maximale flexibiliteit bij het integreren van verschillende systemen, bijvoorbeeld wanneer een bedrijf meerdere ERP-pakketten en één of meerdere verkoopkanelen heeft”, vult Broek aan. “Door een volledige API-laag eromheen te maken kun je data vanaf één plek delen en verrijken. Flexibel, schaalbaar en robuust.”
De chaos in data is bij veel groothandels ontstaan doordat data versnipperd is over verschillende datasilo’s. Omdat deze bronnen niet goed op elkaar zijn aangesloten, gaat het overzicht verloren. Of wanneer de hoeveelheid data niet langer te beheersen is. “Dit kan een rem zetten op groei, zeker bij organisaties die bewegen, groeien en veranderen. Daarbij hebben veel groothandels te weinig flexibiliteit om mee te bewegen met de markt”, signaleert Regtuit. “De ene dag moet je een overname integreren, de volgende dag eist de EU nieuwe compliance-data of je moet een webshop koppelen. Wie dan vastzit in zijn eigen systemen, kan niet meebewegen en verliest de strijd. Daarbij wordt vaak gekeken naar de ‘voorkant’, zoals de webshop, terwijl het werk ‘onder de motorkap’ cruciaal is.”
“Wij zitten aan tafel om structuur te brengen, de organisatie op één lijn te krijgen en controle te creëren over uiteenlopende vraagstukken. Daarbij draait het niet alleen om omzetverhoging, maar ook om kostenverlaging en schaalbaarheid. In plaats van losse brandjes te blussen, leggen we met onze PLGGR Datahub een stevig fundament: we koppelen ERP, PIM, Order Entry en webshop, zodat data klopt en processen schaalbaar worden. Zo word je als groothandel écht flexibel en toekomstbestendig.”
Bij deze drie oplossingen biedt PLGGR bijbehorende AI-agents. Deze bieden legio voordelen, zoals een snellere time-to-market, betrouwbare levertijdindicaties, gepersonaliseerde aanbevelingen en System-to-System Integraties (EDI, OCI/Punch-out, API). “AI werkt alleen als de basis klopt: kloppende data, betrouwbare processen en organisaties die durven te veranderen”, zegt Regtuit. “Als die basis staat, worden de toepassingen heel concreet.” Hierbij geeft hij een aantal voorbeelden: “Enerzijds kunnen onze AI-agents je helpen bij het beheren en verrijken van data. Denk aan een PIM-chatbot die helpt bij het inrichten van je PIM, productinformatie genereert, vertalingen uitvoert of SEO-teksten optimaliseert. Anderzijds kan AI het verkoopproces stroomlijnen. Een slimme chatbot in een order-entry applicatie kan klanten helpen met productadvies, artikelen vergelijken en zelfs een foto van een bestelling op een bierviltje omzetten in een digitale order.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl