In de zakelijke digitalisering kan de B2B-handel veel leren van de B2C-markt.

Dat zegt het Keulse ECC.

De economen stellen zes thesen op met betrekking tot digitalisering.

  • Tempo is alles
    • B2B-handelaren moeten zich instellen op veranderdende klantwensen. Innovatiekracht is de sleutel tot ondernemerssucces.
  • De moed om jezelf te kannibaliseren, stelt de toekomst zeker.
    • Radicale innovatie eist vaak de moed om huidige omzet op te geven in ruil voor toekomstige succes.
  • Datacompetentie is een beslissende factor
    • Verbind alle data met elkaar, onafhankelijk van systemen of functies. Dat schept waarde en biedt omzetkansen.
  • Ieder bedrijf moet zich als potentieel digitale handelaar positioneren.
    • E-Commerce-activiteiten maken het gemakkelijk om je huidige businessmodel uit te breiden en vragen 'lenigheid'.
  • B2B-businessmodellen worden door de eindklant bepaald.
    • Kwaliteit en service die zakelijke klanten kennen uit hun privesituatie, eisen ze ook in hun digitale B2B-omgeving. Dit heeft concrete gevolgen voor de opzet van een digitale strategie.
  • Service is hét middel om je te onderscheiden in concurrentie.
    • Hoge productkwaliteit is niet meer voldoende. Maatwerk in service bindt klanten aan specifieke aanbieders.
  • De Customer Journey bepaalt je positie in de waardeketen.
    • Succesvolle bedrijven kennen de informatiebehoefte van hun klanten en zorgen dat ze in alle fasen van het beslis- en aankoopproces bereikt en ontzorgd worden.