Paul_Nagelkerken_-_Connect.Z.jpg

Eglo: “Smart verlichting wordt volwassen”

Connect.Z van Eglo brengt smart home voor iedereen dichtbij. Binnen de groeiende markt van smart hometoepassingen wint slimme verlichting snel terrein. In 2022 groeit de totale markt naar verwachting 15%. Het aandeel smart light zal daarin zelfs nog verdubbelen van 8 naar ruim 15%. In die ontwikkeling gaat Connect.Z voor Eglo een belangrijke rol spelen. “Met Connect.Z kunnen alle smart homeproducten in huis straks met elkaar communiceren”, zegt Paul Nagelkerken, managing director van Eglo.

Met Connect.Z kunnen consumenten verschillende smart homeproducten in huis met elkaar verbinden. Nagelkerken: “Of ze nu via Wifi, bluetooth of Zigbee-protocol worden aangestuurd, met Connect.Z kunnen ze allemaal via één platform bediend worden.”

Aan de basis hiervan ligt het nieuwe standaardprotocol Matter dat nog dit jaar wereldwijd geïntroduceerd wordt. “Daarbij zijn alle grote internationale bedrijven betrokken die actief zijn op het gebied van smart home. Apple, Samsung, Google, Somfy, Ikea, noem maar op. En dus ook Eglo. Die nieuwe standaard maakt het mogelijk om verschillende systemen met elkaar te laten communiceren. Daarmee komt smart home voor iedereen een stuk dichterbij”, zegt Nagelkerken.

Drempels weg

Die interoperabiliteit neemt volgens Nagelkerken bij veel consumenten drempels weg die nu nog ervaren worden bij de keuze voor smart producten. “Het idee dat ze voor ieder product een aparte app, hub of afstandsbediening nodig hebben, weerhoudt mensen nu vaak nog om voor slimme oplossingen te kiezen. Via Connect.Z kunnen ze straks alles aansturen. Van de slimme lichtbronnen van Eglo tot de smart TV, zonwering, smart speakers en digitale camera’s. Dat gemak moeten we via – en samen met – onze retailpartners echt duidelijk gaan communiceren.”

Om die retailpartners daarbij te ondersteunen, werkt Eglo onder meer aan schappresentaties die zo zijn ingericht en geprogrammeerd dat er continu demonstraties van opties en mogelijkheden te zien zijn. “Daardoor is er geen inzet van de medewerker van de winkel nodig om de consument toch een goed beeld te geven van de mogelijkheden en het gemak van onze slimme verlichting.”

Kansrijke categorie

Met een assortiment van ruim 30 slimme lichtbronnen en meer dan 100 armaturen biedt Eglo retailers een ruim aanbod in een kansrijke productcategorie. “Bij veel smart homeproducten praat je over een investering van minimaal honderden euro’s terwijl je voor nog geen 14 euro een slimme lichtbron van ons koopt. Smart verlichting is laagdrempelig qua prijs, maar kan al voor veel gemak en comfort in huis zorgen. Dat maakt het zo interessant.”

Met gemiddeld zo’n 30 lampen thuis moeten consumenten nog met enige regelmaat een oude lamp vervangen. “Inmiddels moeten ze overstappen op LED-verlichting, maar voor een paar euro meer kopen ze een smart LED-lamp. Bovendien willen veel mensen hun lampen kunnen dimmen. Als je overstapt naar LED en je wilt blijven dimmen, moet je ook een nieuwe LED-dimmer kopen. Die kosten al gauw 60 euro. Ook dat maakt smart verlichting erg interessant, want die dim je zonder aparte dimmer.”

Decoratieve lampen

Waren slimme lichtbronnen tot twee jaar geleden vooral populair vanwege de kleurmogelijkheden, anno 2022 worden ze steeds vaker vanwege het dimmen en instellen van de kleurwarmte gekocht. Nagelkerken: “De fase van het spelen met verschillende kleuren licht is voorbij. Nu gaat het echt om decoratieve LED-lampen en het instellen van de juiste sfeer. Daarbij is de warmte van de lichtkleur bepalend. Die kleurwarmte en intensiteit zijn eenvoudig aan te passen en te programmeren waardoor je op ieder gewenst moment en in iedere ruimte het juiste lichtniveau hebt.”

Om de smart lichtbronnen overal te kunnen toepassen, biedt Eglo volop variatie in vorm, grootte en kleur van het glas. “We hebben voor iedere armatuur wel een passende lichtbronoplossing. Bovendien hebben we het grootste assortiment aan decoratieve en functionele smart armaturen met en zonder geïntegreerde LED.”

Tuinverlichting

Behalve binnen kunnen de smart lichtbronnen ook buiten toegepast worden. Aan de gevel bij de voor- of achterdeur bijvoorbeeld, maar ook als tuinverlichting. Nagelkerken: “Daarvoor geldt eveneens dat de lichtbron zowel functioneel licht als sfeerlicht kan bieden. Sfeerlicht als je op het terras zit en toch wilt genieten van je tuin om je heen en wat feller licht rond de looppaden als je naar de schuur loopt om iets te pakken. Een optionele bewegings­melder kan dit eventueel automatisch regelen.”

Uitbreidingen van mogelijkheden die volgens Nagelkerken laten zien dat smart verlichting echt volwassen wordt. “Gekoppeld aan de introductie van Connect.Z voorzien wij voor de komende twee jaren verdere groeimogelijkheden. Zeker ook voor de retail.”

Retail mist doelgroep

Volgens Nagelkerken kan de retail veel meer uit smart home halen dan nu gebeurt. “Ik denk dat ze deze doelgroep nu voor een belangrijk deel missen omdat veel retailers zelf een beetje op de rem staan. Door verschillende productcategorieën meer bij elkaar te brengen op de winkelvloer, breng je smart home samen en maak je het toegankelijker voor je klanten. Dus in de bouwmarkt naast smart verlichting bijvoorbeeld ook smart camera’s en andere slimme producten presenteren. Consumenten die op zoek zijn naar slimme verlichting staan vaker open voor andere smart toepassingen voor in huis.”

Handrem eraf

Om ervoor te zorgen dat de retailpartners de handrem eraf halen, biedt Eglo volgens Nagelkerken onderscheidende support. “We hebben een team van acht medewerkers klaarstaan om de winkels te bezoeken en retailers te ondersteunen. We kunnen ze helpen bij het inrichten van de schappen, maar ook trainingen geven aan personeel. Daarnaast hebben we winkelpresentaties ontwikkeld waarin continu demonstraties worden gegeven van de mogelijkheden van de lichtbronnen en het gemak van smart verlichting. Daarmee verkoopt de schappresentatie zichzelf en hoeft het personeel minder vaak te adviseren.”

Ook de helpdesk voor zowel retailers als consumenten, de uitgebreide informatie op de website en de instructievideo’s op YouTube moeten consumenten en retailers op weg helpen naar meer smart home. “Smart verlichting hangt straks echt overal in het lichtbronnenschap. Zorg er daarom voor dat je nu je positie claimt en ook de smart-klant aan jouw zaak bindt.” 

Plafondventilatoren

Na twee bijzonder succesvolle ‘Coronajaren’ is Eglo ook positief gestemd over de komende jaren. “2020 was uitzonderlijk en ook vorig jaar hebben we het goed gedaan, maar die jaren staan wel op zichzelf”, zegt Paul Nagelkerken. “Voor 2022 en 2023 verwachten we met onze smart verlichting en Connect.Z ook weer mooie stappen te zetten.”

Datzelfde geldt ook voor de collectie plafondventilatoren. “Daarvoor is de afgelopen twee jaar een grote belangstelling ontstaan na de aandacht die goede ventilatie van binnenruimtes heeft gekregen. Dat was voor veel mensen aanleiding om ook thuis voor ventilatie van studeer- en slaapkamers en andere vertrekken te zorgen. Een zeer interessante aanvullende productcategorie binnen ons assortiment, waarvoor we samen met onze retailpartners de komende maanden weer aandacht gaan vragen om in die behoefte te voorzien.”

Eglo Verlichting Nederland BV, Oosterhout, 0162.48.28.30, info@eglo.com, www.eglo.com

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee