gfk_5.jpg

NIQ GfK maart 2025: +5,2%

 MIX presenteert de benchmark voor de ontwikkelingen in de DHZ-retail. NIQ GfK’s DIY Recap is het maandoverzicht van de trends in de bouwmarkten zoals die door de Amstelveense marktonderzoekers in Nederland worden gemeten.

De lente staat inmiddels weer voor de deur, waarmee het eerste kwartaal achter ons ligt. Waar 2024 afsloot met een groei van 2,6%, zet deze trend zich in het eerste kwartaal voort (+2,5%). Uitschieter hier is de maand maart met een groei van 5,2% ten opzichte van dezelfde maand als vorig jaar. De omzet komt daarmee uit op € 347 mln in maart en het hele eerste kwartaal sluit af met 962 mln euro omzet. Als we de cijfers van het KNMI erbij pakken, dan zien we dat maart een droge en zonnige maand is geweest met iets hogere temperaturen dan gemiddeld. Vorig jaar was de temperatuur wel iets hoger, maar lagen de hoeveelheid neerslag en de zonuren meer in lijn met het gemiddelde. Zo zie je maar dat het ene jaar erg nat is en we het andere jaar spreken van droogte. Deze verschillen zijn altijd sterk van invloed op de omzet van de tuingroepen (gaat het voorjaar vroeg van start?) en productgroepen die voor buitengebruik bedoeld zijn (denk aan verf/beitsen).

Tuin

Over 2024 noteerde maart een omzet van € 54 mln, goed voor bijna 11% van de totale tuinomzet in dat jaar. De piek ligt normaal gesproken in de mei maand. En grofweg kunnen we zeggen dat het seizoen van maart tot en met juli/augustus loopt. Tussen maart en juli praten we over ongeveer 65% van de totale tuinomzet in een jaar. Het weer is hier sterk bepalend, de piek van het tuinseizoen kan eerder of later plaatsvinden, of juist afvlakken over meerdere maanden.

Voor dit jaar zien we dat maart dus een sterke start laat zien met een groei van 10% ten opzichte van maart 2024. Daarbij opgeteld dat maart 2024 al een sterke groei liet zien ten opzichte van maart 2023. De omzet ging toen van € 35 mln naar € 54 mln. Maart 2023 was dan ook zeer nat, wat een sterke invloed had op de omzet in dat jaar.

De segmenten die met name profiteren van een vroeg voorjaar zijn de productgroepen om de tuin klaar te maken en/of voor te bereiden op het mooie weer. Groei in maart ten opzichte van vorig jaar komt van tuinhuizen/blokhutten(+29%), tuinmeubelen (+26%), tuinbenodigdheden (inclusief BBQ) +21% en ook tuinhandgereedschap groeit met 12%, waarbij snoeischaren (relatief kleine groep) tot de uitschieters behoort. Binnen elektrisch tuingereedschap zien we ook de kleinere groepen, zoals grondbewerkingsmachines en hakselaren, sterk groeien. Het mooie weer laat de tuin weer groeien en beweegt ons dus naar buiten. Zo zagen we ook tuinchemie groeien met totaal 13%, waarbinnen meststoffen ook al een groei van10% liet zien.

Verf

Een andere groep die ook buiten wordt toegepast, is verf. De totale groei van verf komt in maart uit op 7%, wat het kwartaal op +3% laat uitkomen. De segmenten voor binnengebruik lakken en muurverf groeiden beide met 4% in maart, waarmee muurverf voor het eerste kwartaal ook op +4% uitkomt en lakken op +1%.

De groep voor buitengebruik zijn de houtbeschermingsproducten; de beitsen en vernis. Hier zien we voor maart een sterke groei van 22% voor het totaal van deze segmenten terug en brengt de kwartaalgroei op 9%. De omzet voor de eerste maanden van het jaar loopt van € 1,7 mln in januari via € 1,9 mln in februari naar € 5 mln in maart. De sterke groei in maart zien we in tuinbeits (+27%), dekkende beits (+25%) en transparante beits (+29%).

Bouwchemie

Hoewel niet een product dat we met weersinvloeden associëren, laat dit segment ook een sterke groei in maart zien van 5%. Lijmen en kitten groeit met 6%, waarbij de speciaallijmen en tegellijmen de sterkste groei lieten zien. Ook de vul- en egaliseermiddelen (+6%) doen het goed, waarbij de hout(rot)vulmiddelen de sterkste groei noteerde. Toch zien we binnen bouwchemie ook één segment dat onder druk staat. Muurcoatings daalt met 9% in maart en blijft over het eerste kwartaal zelfs 23% achter bij vorig jaar. Maart is duidelijk de uitschieter voor bouwchemie in het eerste kwartaal, waarbij het totale eerste kwartaal met 3% groei iets lager uitkomt.

Bouwmaterialen

De totale omzet van bouwmaterialen komt in maart uit op € 19,4 mln en groeide met 7%. De totale omzet in het eerste kwartaal kwam uit op € 52,3 mln en een kleinere groei van 3%. Isolatiemateriaal is een uitschieter en groeit in het kwartaal met 7% en 10% in maart. Mortel/cement groeit over het eerste kwartaal gelijk aan de totale groei (+3%), maar doet het met name goed in maart met +9%. Tochtwering is het segment dat juist achterblijft en –10% doet in het eerste kwartaal. Mogelijk dat de rustige start van het voorjaar hier ook op van invloed is geweest.

Hout- en plaatmateriaal

Een groep die ook sterk is begonnen aan het jaar is hout- en plaatmateriaal, met een groei van 10% in het eerste kwartaal en 11% in maart. Deze groep bestaat uit constructief hout-/plaatmateriaal en uit decoratief. Constructief is goed voor 63% (heel 2024) van de omzet, maar de sterke groei zien we in het eerste kwartaal uit het decoratieve assortiment.

Samengevat

Mooi weer in het voorjaar zorgt niet alleen voor groei van de tuin, maar is ook positief voor de bouwmarktomzet. In maart zagen we goed weer en dit heeft zich ook in april voortgezet. Daarmee lijken we met name een sterk tuinseizoen in te gaan, natuurlijk is het nog vroeg en moeten we afwachten hoe het voorjaar zich verder voltrekt. De totale omzet van de bouwmarkten lijkt in 2025 op dezelfde weg verder te gaan als vorig jaar met een solide groei.  

GfK’s DIY Recap – Wat moet je weten als je naar deze cijfers kijkt?

Op basis van de kassa-aanslag vormt zich een hard cijfer van het totaal aan omzet; NIQ GfK rapporteert consumentenwaarde inclusief btw. Het DHZ universum van de NIQ GfK rapportage omvat de bouwmarkten Bauhaus, Gamma, Hornbach, Hubo, Karwei, Kluswijs en Praxis.

De grote variëteit van producten in de DHZ-retail is op een inzichtelijke manier gegroepeerd in een zevental hoofdgroepen en een restgroep.

Groei/Dalers maart 2025 t.o.v. maart 2024:

  • Verf
    • Houtbescherming +22%
    • Lakken +4%
    • Muurverf +4%
  • Tuin
    • Tuinbenodigdheden/incl. BBQ +21%
    • Tuinhuizen en blokhutten +29%
    • Tuinhandgereedschap +12%
    • - Snoeischaren +31%
    • Tuinchemie +13%
    • - Meststoffen +10%
    • Tuinmeubelen +26%
    •  
  • Totaal: +5,2%

DIY Recap nader bekijken? MIXplus-abonnee’s hebben toegang tot deze GfK-data via www.mixonline.nl/marktcijfers

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee