
Los van het potentieel op decoratief gebied blijft Karwei nog altijd een bouwmarkt, benadrukt directeur Beate Toonen.
“Het decoratieve stuk is voor ons onderscheidende vermogen echt essentieel, maar de bouwmarkt is voor onze omzet minstens even belangrijk", zet Karwei-directeur Beate Toonen Toonen in een uitgebreid interview met MIX. "Die kant blijven we ook goed invullen. Als je kijkt naar onze landelijke dekking, zie je best wel verschillen in die mix. Als je in een concurrentieveld zit met veel aanbod kun je je onderscheiden met het decoratieve. Terwijl als je landelijk zit zonder veel concurrentie, is dat bouwmarktdeel het eerste aan bod. Karwei speelt dus twee wedstrijden. Op twee verschillende velden. In twee verschillende competities. Met andere tegenstanders. “Zeker”, zegt Toonen.
Hoe sterk staat Karwei dan in allebei die wedstrijden? “We hadden begin dit jaar even een wat lastige start, maar gelukkig groeien we in beide markten weer. Zowel in omzet als in marktaandeel. In het constructieve stuk hebben we natuurlijk drie grote concurrenten met Hornbach, Praxis en onze eigen grote broer Gamma.” En hoe noemen jullie die markt in het decoratieve vlak? “De bredere huis- en tuinmarkt noemen we dat. Daar nemen we het op tegen de grootschalige retailers als Leen Bakker, Kwantum en Ikea, maar ook tegen zelfstandig speciaalzaken die soms nauwelijks doe-het-zelf zijn, omdat ze de hele klus uit handen nemen. En vergeet online spelers als Veneta niet. Dat hele woondomein heeft het best zwaar gehad de laatste jaren, ondanks dat groeien we daar ook en dat is heel fijn.”
Als Toonen kijkt naar de decoratieve bouwmarkt noemt ze de visie om mooi wonen bereikbaar te maken voor iedereen. “Maar wat is mooi wonen dan precies, en hoe passen we dat in het bestaande spel van de grootschalige retail in die brede huis- en tuinmarkt? En hoe laat zich dat verhouden tot de propositie van speciaalzaken? Dat zijn nou van die punten waar we als Karwei mee verder willen. Met ‘Persoonlijk advies aan huis’ hebben we daar een flinke stap gezet en daar gaan we mee verder.”
Dit is een fragment uit een uitgebreid interview met Karwei-directeur Beate Toonen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl