Met de toevoeging van ruim vijftig lichtbronnen en armaturen breidt Ledvance haar Smart+ gestuurde verlichtingsassortiment dit najaar aanzienlijk uit. Binnen die uitbreiding speelt een goede kleurweergave van de lichtbronnen een belangrijke rol. Daarnaast heeft de fabrikant het afgelopen jaar geïnvesteerd in een verlichtingsconcept voor verantwoord en gezond thuiswerken.

Ledvance voegde twee jaar geleden wifi als derde bedieningsplatform toe voor alle smart home verlichtingsproducten onder het merk Ledvance. “Gestart met het zigbee-protocol en uitgebreid met bluetooth mesh, hebben we toen ook voor wifi een interessant assortiment op de markt gebracht. Te bedienen via de WLAN-router waardoor de eindgebruiker geen aparte gateway nodig heeft”, zegt Ronald van der Reijden, accountmanager retail van Ledvance.

“Met ingang van september zijn als noviteit heldere filamentlampen in RGBW beschikbaar, die decoratief en sfeerverhogend werken in open verlichtingsarmaturen.”

Aansluiten op protocollen

De drie bedieningsplatforms zijn nog steeds actueel binnen het aanbod van Ledvance. “Daarmee kunnen we voor iedere vraag een passende oplossing bieden. Zigbee is een draadloze standaard die verbeterde veiligheid en versterkt datatransport biedt. Het kan gebruikt worden in combinatie met andere zigbee-gebaseerde systemen van verschillende merken zoals Bosch, Homey, Somfy en Nuki”, aldus Ronald Moeskops, trade marketeer van Ledvance.

Maar niet altijd zijn die hoge eisen gewenst en noodzakelijk. Daarom introduceerde Ledvance al kort na de start ook een Smart+ bluetooth mesh-oplossing en twee jaar geleden dus ook een Smart+ wifi-assortiment. “We hebben er bewust voor gekozen om niet met een eigen bedieningssysteem te komen voor onze smart producten, maar om aan te sluiten op bestaande protocollen. Die bieden ons een brede en duurzame basis waarop onze producten bediend kunnen worden”, aldus Van der Reijden.

Producten updaten

De continue ontwikkeling van die drie protocollen biedt Ledvance de mogelijkheden om haar eigen assortiment ook steeds verder door te ontwikkelen. “Ze stellen ons bovendien in staat om onze producten te updaten. We hebben verschillende apps voor bluetooth of wifi beschikbaar voor Android en IOS en via die apps kunnen we de mogelijkheden van onze producten continu uitbreiden en de prestaties verder verbeteren”, zegt Moeskops.

Bijvoorbeeld door verlichtingsscènes of programma’s toe te voegen in de app die de consument kan gebruiken. “Daarmee kunnen we onze producten meer functionaliteiten geven zonder dat de consument daar iets voor hoeft te doen. Die kan als gebruiker steeds meer met dat product na een update van de app.”

Spraakbesturing

Binnen het Smart+-assortiment kent Ledvance drie categorieën: verlichtingsarmaturen indoor/outdoor, lichtbronnen (Classic, Spot, LED-strips) en een aanvullend assortiment, waaronder plugs (voor alle protocollen) en afstandsbedieningen. Van der Reijden: “Diezelfde driedeling hanteren we ook binnen de assortimenten voor zigbee en bluetooth mesh. Daarbij zien we overigens ook de bediening via spraakbesturing sterk opkomen in Nederland. Zeker de laatste anderhalf jaar is het gebruik van slimme speakers als Google Nest erg hard gegroeid.” In die groei heeft corona een groot aandeel gehad, meent Van der Reijden. “Spraakbediening beperkt de contactmomenten met bijvoorbeeld een lichtschakelaar, afstandsbediening of apparaat. Dat is voor veel mensen mede aanleiding geweest om te kiezen voor die optie, naast het gemak ervan.”

Meer aandacht voor kleuren en kleurweergave

Door te investeren in de verhoging van de CRI-waarde (Color Rendering Index) met het Sun@Home-concept, verbetert Ledvance de kwaliteit van de slimme lichtbronnen. De CRI-waarde geeft weer hoe goed een lichtbron in staat is om natuurgetrouw de kleuren van verlichte objecten weer te geven. “Ook daaraan wordt steeds meer aandacht besteed. Het zorgt voor een optimale en natuurlijke lichtweergave en we hebben het afgelopen jaar gemerkt dat daarvoor de belangstelling snel groeit. Bijvoorbeeld onder de thuiswerkers.”

Daarnaast komt Ledvance met meer dimbare filament lichtbronnen voor zigbee. “Die hebben we in september vorig jaar aan ons assortiment toegevoegd en dat aanbod vergroten we nu.”

Outdoor-assortiment groeit

Ook binnen het slimme outdoor-programma voegt Ledvance nieuwe producten toe. “Zoals een outdoor-versie van de Smart+ plug, onze slimme stekker. Daarmee haalt de consument het gemak van wifi-bediening van verlichting zoals lichtslingers of kerstverlichting eenvoudig naar buiten”, zegt Van der Reijden. Met meerdere outdoor wand- en paalarmaturen en spots breidt de producent het aanbod voor buiten verder uit. “Nieuw daarin is ook onze Smart+ wifi Floodlight camera. Een slim sensorarmatuur met camera en microfoon en een geïntegreerde alarmfunctie. Door het plaatsen van een SD-kaart kan men lokaal beelden bekijken en opslaan zonder dat er een abonnement nodig is met maandelijkse kosten. Een mooie aanvulling van ons Smart+ programma.”

Ervaren op winkelvloer

Om het uitgebreide assortiment Smart+ goed onder de aandacht te brengen in de bouwmarkt en verlichtingsspeciaalzaak, biedt Ledvance verschillende POS-concepten. Moeskops: “Bij de verkoop van onze producten staat ervaring centraal. Consumenten moeten in de bouwmarkt of winkel zelf kunnen zien hoe het werkt en wat ze er mee kunnen. Daarvoor hebben we opstellingen ontwikkeld waarin sfeer, informatie en beleving boven in de presentatie staan en de producten daaronder. Zodat een consument altijd eerst begint met de informatie en beleving.”

Doordat die informatie doelmatig en effectief in de presentatie is verwerkt, vindt een consument eenvoudig het gewenste concept of product. “Dat is ook voor de retailers een belangrijke meerwaarde omdat de klant minder snel een beroep hoeft te doen op de deskundigheid van de medewerkers. Bovendien bieden onze POS-concepten die medewerkers mogelijkheden om snel goed te adviseren. Of het nu om een schappresentatie gaat of een eiland dat we zo de winkel in kunnen rijden”, aldus Van der Reijden. 

“Bestaande protocollen bieden ons een brede en duurzame basis waarop onze producten bediend kunnen worden.”

Verantwoord thuiswerken met Lux@Home

Voor de producent van verlichtingsproducten en -installaties zelf was de Covid-19-pandemie aanleiding om te investeren in een oplossing die verantwoord en gezond thuiswerken mogelijk maakt. Moeskops: “Uit onderzoek in Duitsland bleek dat veel mensen erg ontevreden waren over hun thuiswerkplek, waarbij licht op die werkplek vaak als slecht werd ervaren. Omdat voldoende licht (> 500 Lux) niet alleen de prestaties verhoogt, maar bovendien zorgt voor een gezonde werkomgeving, hebben we het Lux@Home-concept ontwikkeld.”

Dit concept bestaat uit de Lux-0-Meter app. “Met die app kan de thuiswerker heel eenvoudig de lichtsterkte op de werkplek meten en vervolgens het juiste type verlichtingsarmatuur selecteren om daarmee op de thuiswerkplek in normconform licht te kunnen werken”, zegt Van der Reijden.

German Innovation Award 2021

Daarnaast heeft Ledvance ook een Lux@Home vloerarmatuur ontwikkeld waarvoor het is bekroond met de German Innovation Award 2021 in de categorie Gold. “Deze staande armatuur kan stand alone gebruikt worden en dat maakt het een praktische en flexibele oplossing voor thuiswerken”, aldus Moeskops.

De jury van de Duitse onderscheiding prijst het armatuur om zijn ontwerp. ‘Het is van begin tot eind op de gebruiker gericht, waardoor de customer journey voor normconforme verlichting in het thuiskantoor volledig en voorbeeldig is opgelost.’ “Een onderscheiding waar we trots op zijn!”

Ledvance, Capelle aan den IJssel, 010.750.14.14, benelux@ledvance.com, www.benelux.ledvance.com