Tradim_BAS_1400.jpg

Tradim investeert in kennis van bouwmarktmedewerker

“Snelheid is niet altijd de beste strategie.” De markt van dimmers is de afgelopen vijftien jaar enorm geëvolueerd. Van de traditionele muur- en vloerdimmers, via de led-dimmers naar de huidige trend: smart dimmers. “Een markt waarin wij zijn meegegroeid en hebben bijgedragen aan die ontwikkeling”, zegt Vincent Arentz, eigenaar van Tradim BV.

Het bedrijf uit Didam vierde vorig jaar haar 15-jarig bestaan en bracht voor 2022 en 2023 een sfeervolle productcatalogus uit. “Anders dan een gewone catalogus met een overzicht van alle producten in het assortiment. Wij hebben ervoor gekozen om ook onze historie en de persoonlijke verhalen van Marja en mijzelf een plek te geven.” Marja Ellermeijer is verantwoordelijk voor sales en marketing bij Tradim en sinds de oprichting het gezicht van het bedrijf voor de bouwmarkten.

Communicatie is essentieel

De uitgebreidere presentatie in de catalogus is volgens Ellermeijer een bewuste keuze. “Het sluit aan bij onze visie hoe we de markt benaderen en ook de samenwerking met de retail willen vormgeven. Daarin is heldere communicatie essentieel. Wij bieden technische producten die geïnstalleerd moeten worden. Alleen dat kan bij consumenten al zorgen voor een drempel en onzekerheid.”

Datzelfde geldt voor een deel van de medewerkers van de bouwmarkten waar de dimmers van Tradim verkocht worden. “Niet iedere medewerker is even goed thuis in de techniek en bekend met de specifieke kenmerken van led-verlichting. En hoewel onze verpakkingen en POS-materialen informatief en duidelijk zijn, is goed verkoopadvies in de bouwmarkt nog altijd gevraagd.”

Ambassadeurs maken

Om het kennisniveau van de medewerkers in de bouwmarkten te vergroten, verzorgt Tradim producttrainingen. “Zo bezoeken we bij Hornbach en Bauhaus alle vestigingen om er onze technische kennis te delen en producttrainingen te geven. Daarmee hopen we in al die bouwmarkten ambassadeurs van dimoplossingen te krijgen”, zegt Ellermeijer.

Arentz ziet het trainen van bouwmarktmedewerkers als een belangrijke taak van leveranciers. “Als je als leveranciers de medewerkers van de bouwmarkt niet serieus neemt, mag je ook niet verwachten dat ze succesvol en eenvoudig een goed advies kunnen geven. Dat begint bij kennis van het assortiment. Tradim alleen al biedt bijna 20 dimmers voor verschillende toepassingen.”

Technische updates

In die communicatie blijft het niet bij de producttrainingen op de winkelvloer. Ellermeijer: “We maken ook korte updates over technische zaken die we naar de retail sturen. Daarbij geven we bijvoorbeeld tips over de installatie van een bepaalde dimmer, informeren we over nieuwe ontwikkelingen of schrijven we over actuele zaken.”

Smart home is uitdaging

Hoewel smart home een trend is waar de markt niet omheen kan en waarin volop geïnvesteerd wordt, is het volgens Arentz nog steeds geen gemeengoed. “Smart home is ook nu nog het terrein van de early adopters. De echte liefhebbers die hun woning zelf zo slim mogelijk willen maken. Toch zijn wij ook heel bewust in smart home gestapt omdat met name verlichting een productcategorie is waar smart snel een opmars maakt en veel groeipotentie zit.”

Voor de verschillende communicatieprotocollen binnen smart home heeft Tradim smart dimmers in het assortiment. “Voor de laagdrempelige protocollen via WiFi en Bluetooth, maar ook voor Zigbee en Z-Wave, de protocollen waarvoor een extra hub nodig is. Voor die producten is het geven van goede informatie en heldere communicatie wat complexer. Er spelen zoveel factoren een rol zoals de samenwerking tussen die producten. Wat dat betreft is smart home zeker een uitdaging”, vult Ellermeijer aan.

Universeel protocol

Wellicht komt daar verandering in met de komst van Matter, een universeel platform voor alle smart home-producten. Arentz: “Er is een brede alliantie opgericht, de Connectivity Standards Alliance (CSA), met als doel om te komen tot één protocol waarop alle bestaande apparaten en protocollen aangesloten kunnen worden. De brede lancering van Matter laat echter nog op zich wachten. Voor dat protocol zijn onder andere chips nodig, die zijn alleen nog niet voorradig.”

Dat zorgt ervoor dat producenten en leveranciers zoals Tradim voorlopig nog voorzichtig blijven in het communiceren over deze nieuwe ontwikkeling. “Matter wordt door de alliantie aangekondigd als een soort heilige graal van smart home in de toekomst, maar gaat het echt zorgen voor een doorbraak? Wij bereiden ons zeker voor op de komst van Matter, maar kunnen er zolang de chips er nog niet zijn, geen concrete stappen in zetten.”

Rechtstreeks naar Intergamma

Concrete stappen zet Tradim op de winkelvloeren van bouwmarkten. “We blijven veel aandacht besteden aan de medewerkers van Hornbach en Bauhaus, waar onze assortimenten al langer in de schappen liggen. En we zijn momenteel met Intergamma in gesprek om te kijken hoe we ook in de vestigingen van Gamma en Karwei een rol kunnen spelen in de opleiding van medewerkers”, zegt Ellermeijer.

Sinds 2020 ligt een deel van het Tradim-assortiment in de bouwmarkten van Intergamma. “Dat deden we in prettige samenwerking met Plieger, die er als groothandel en logistiek partner tussen zat. Maar nu Plieger heeft besloten om te stoppen met de retail-activiteiten doen we rechtstreeks zaken met Intergamma. Zij hebben zoveel vestigingen dat we die niet allemaal kunnen bezoeken om trainingen te geven, maar samen kijken we hoe we onze kennis zo goed mogelijk kunnen overbrengen op de medewerkers.”

OEM partner

Als specialist werkt Tradim ook intensief samen met fabrikanten van verlichting en retailketens om private label producten te ontwikkelen. “Met onze langjarige kennis van dimtechnieken en verlichting, in combinatie met onze innovatiekracht, hebben wij een unieke positie in de markt. Graag zetten wij onze competenties ook in voor andere partners”, zo besluiten Arentz en Ellermeijer. 

Continu innoveren

Aan de basis van de informatie- en communicatiebehoefte van Tradim ligt volgens Arentz de continue innovatiedrang van het bedrijf. “We werken altijd aan nieuwe producten en technieken om onze assortimenten te verbeteren en uit te breiden. In die ontwikkelingen staan de behoeften van de consument centraal. Universele toepassing, meer bedieningsgemak en eenvoudige installatie.”

Zo werkt Tradim momenteel aan een nieuw, compact uitwisselbaar dimmerconcept. “De techniek zit in de dimmerknop waarmee de verlichting wordt bediend. Dat bedieningspaneel kan vervolgens op iedere behuizing geplaatst worden, ongeacht het merk of het communicatieprotocol. Een echt universele, eenvoudige en flexibele oplossing.

Ontwikkelingen afwachten

Hoewel de compacte dimmer in de basis klaar is, kan Tradim nog geen termijn noemen waarop de noviteit leverbaar is. “Voor die dimmer wachten we op de ontwikkelingen van Matter. We willen die nieuwe dimmer uitrusten met de chip die de breedst mogelijke toepassing garandeert en dat zal Matter zijn. Die chip zou in september van dit jaar beschikbaar komen, maar ik heb begrepen dat dit niet gehaald gaat worden. Wanneer die wel leverbaar is, is nu nog onbekend dus wij gaan de markt ook nog niets beloven. Snelheid is niet altijd de beste strategie, dus deze nieuwe dimmer houden we nog even voor onszelf. Als we met een nieuw product naar de markt gaan, willen we onze afspraken nakomen.”

Tradim BV, Didam, 085.051.84.00, info@tradim.nlwww.tradim.nl

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot Ć”lle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee