Welkoop wil groeien van € 300 mln naar € 500 mln en baseert zijn plan op vier pijlers.

Welkoops nieuwe winkel in Apeldoorn is een van de vier pijlers van een plan waarmee de keten wil groeien van € 300 mln naar € 500 mln omzet. Want allereerst is Welkoop een winkelbedrijf. Op een reis onderweg naar omnichannel, dat zeker. Maar met zo’n 155 winkels zijn de winkels vooralsnog primair. Meijer is nu drie jaar CEO en noemt Welkoop een club die ‘klein genoeg is om iedereen te kennen en tegelijk groot genoeg – en winstgevend genoeg – om plannen en ideeën te realiseren’. Toch moest er een schepje bovenop toen hij aantrad. “Welkoop kon renderen onder alle economische omstandigheden, maar groeide niet harder dan de inflatie. Terwijl we voor een bestendige toekomst een aantal investeringen zouden moeten doen die we niet zouden kunnen doen, waar we eigenlijk te klein voor waren. Dus wilden we groeien van een omzet van € 300 mln tot € 500 mln.”

Welkoop groeit langs vier pijlers: 

  • autonome groei van de bestaande winkels
  • expansie met 30 tot 40 winkels de komende jaren
  • e-commerce
  • uitrol van de nieuwe winkelformule

Dit is een fragment uit een compleet MIX-interview met Welkoop-directeur Casper Meijer.