Retailhoogleraar en Intergamma-commissaris Kitty Koelemeijer wijst er in de retailpers op dat "het franchisemodel zoals we dat nu kennen zijn langste tijd heeft gehad".

In een tijd waarin de panelen verschuiven bij masterfranchiser Van Neerbos kon dit wel eens een veelbetekendend blog zijn. "Als de tegenwoordige tijd één ding duidelijk maakt, is het wel dat klassieke denkpatronen in franchiseland niet meer passen", zegt Nyenrode-Hoogleraar Koelemeijer in Franchiseplus. "Het franchisemodel zoals we dat nu kennen heeft zijn langste tijd gehad.”

Digitale revolutie

“Hard franchise is het model van nu. Formules moeten strak worden geleid als het gaat om de formule-uitgangspunten, de inkoop en de logistiek”, zegt Koelemeijer. "Het gaat om de samenwerking, dat is de kracht van het franchisemodel. De franchisenemer moet daarbij niet denken dat hij alles zelf kan. Hij of zij moet de inkoop, de logistiek en de marketing overlaten aan de franchisegevers. En die moeten op hun beurt flexibel zijn en de ruimte geven om de lokale markt optimaal te kunnen bedienen.”

Zie hier het hele artikel.