Kwantum opende een nieuwe winkel in de binnenstad van Amsterdam. De winkel, gevestigd op de Ferdinand Bolstraat, past in de strategie van Kwantum om hoogwaardige kwaliteit en advies tegen voordelige prijzen voor iedereen toegankelijk te maken. 

De winkel in Amsterdam is de eerste winkel van Kwantum midden in een stad, de andere vestigingen bevinden zich op grotere woonboulevards aan de randen van woongebieden. De winkel in de stad is duidelijk anders dan de al bestaande filialen. Het filiaal is met een oppervlakte van 200 m2 kleiner ten opzichte van de 1800 m2 van de vestigingen aan de randen van de stad. Niettemin is ongeveer 2/3 van de collectie maatwerk raambekleding en vloeren ook hier te vinden, aangevuld met een klein assortiment aan trendcollecties in decoratie, verlichting, behang en vloerkleden.

Minder stedelingen op woonboulevards

Afgelopen jaren zag Kwantum dat bewoners van grote steden, de winkels op de woonboulevards minder vaak bezochten. De afstand en bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets liggen hieraan ten grondslag. Met de winkel in de binnenstad, wordt Kwantum weer makkelijk toegankelijk voor deze doelgroep. De verwachting is dat een bezoek aan deze winkel een onderdeel vormt van een aankooptraject dat vaak online is begonnen.

Combi online en fysieke winkel

Kwantum ziet twee belangrijke redenen waarom de aankopen niet volledig online worden afgerond. “Onze klanten willen de producten waarmee ze van hun huis een thuis maken eerst voelen en zien voordat ze tot een aankoop over gaan. Daarnaast is het zo dat gordijnen en vloeren maar eens in de zoveel jaren worden aangeschaft. Daar word je dus nooit echt ervaren in waardoor er behoefte blijft aan vakkundig en persoonlijk advies. Zeker ook waar het vaak oudere stadswoningen betreft met veel verschillende situaties, zoals hoge ramen, en bijvoorbeeld de noodzaak rekening te houden met de onderburen. Dat advies geven we niet alleen vanuit de winkel maar kan eventueel ook aan huis. Een van onze adviseurs komt dan op de elektrische bakfiets vanuit de stadswinkel met een koffer met stalen en inmeetapparatuur bij klanten thuis adviseren en helpt hen bij het maken van de juiste keuze, ” zegt Debbie Klein; CEO van Kwantum & Leen Bakker. 

Gamma experimenteerde ook met een Gamma Compact, maar de expansie van dat concept kwam in de knel door andere bewegingen bij Intergamma. Van Neerbos Bouwmarkten was dé grote franchisenemer in de grote steden, maar die wilde er niet in investeren. En nu Van Neerbos' winkels van Intergamma zelf zijn, ziet ceo Harm Jan Stoter eerst elders belangrijk terrein om te winnen. “Ik zie zoveel kansen dat we ons geld liever steken in een winkel van 4.000 m2 met een potentie van € 6 of 7 miljoen dan in een Compact met € 1,5 mln. Hoe goed ik het concept ook vind", zei Harm Jan Stoter in een interview met MIX over de expansie van Gamma Compact.

Ook Praxis heeft stadswinkels. Die heetten eerst Praxis Om de Hoek en thans Praxis City.

Ook Hubo lonkte naar een stadswinkel. Maar de eerste ondernemer die Hubo in Haarlem op het oog had, koos voor KlusWijs. Binnenkort zal Hubo's eerste Stadswinkel tóch opengaan in Zuid-Holland.

Bauhaus heeft in Duitsland al een of twee compacte Bauhaus bouwmarktenHornbach-winkels worden trouwens eerder groter dan kleiner, zei Hornbach-directeur Evert de Goede.

Check hier meer MIX-berichten over stadswinkels