Door de opkomst van webretailers en niet-traditionele partijen als Action is de sanitairmarkt verder versnipperd geraakt. Dat hoeft voor bouwmarkten niet per se negatief uit de pakken. Het actueel houden van de woning, en dus van de badkamer, hoeft geen tienduizenden euro’s te kosten, maar kan ook middels het aanpassen met accessoires.
Auteur: Hugo Schrameyer
Guido Paas, Oprichter Sanitairstarter:
“De badkamer en het toilet zijn allang niet meer de vergeten ruimtes van de woning, maar maken al wat langer een volwaardig deel uit van het leefgenot. Woontrends van nu krijgen almaar meer grip op deze ruimtes. Op zich is dat best opmerkelijk, aangezien je vaak werkt met vaste materialen zoals tegels. Het is makkelijker om een kleur op de muren over te verven dan om tegels te vervangen. Toch zie je wat dat betreft ook wel verschuivingen, zoals het gebruik van behang in toiletruimtes. Je ziet zelfs al dat er voorzichtig wordt geëxperimenteerd met behang in badkamers. Ook zie je dat er steeds vaker wordt gekozen voor wandpanelen en stucwerk. Dat is gemakkelijker aan te brengen en gemakkelijker te vervangen.
Dat zie je sowieso over de hele linie terug: mensen willen vaker kleine dingen vervangen, zoals kranen, meubels, radiatoren en douchedeuren. Een badkamer bleef vroeger wel 25 jaar in zijn zelfde vorm bestaan. Nu is dat rond de 15 jaar. Mensen willen immers graag meegaan met de tijd en trends.
Ook de techniek heeft daar zeker aan toe bijgedragen. De opkomst van kunststof leidingen maakt installatiewerk een stuk sneller. Dat is natuurlijk alleen een winst die je aan het begin van de badkamerinstallatie behaalt, want wat daarna gebeurt, is dat mensen kleinere onderdelen te vervangen of aan te passen om hun badkamer up-to-date te houden. Je gaat niet de hele installatie opnieuw doen, maar het uitwisselen van accessoires zoals zeepbakjes, toiletrolhouders en spiegels is tegenwoordig snel gedaan. Zeker ook bouwmarkten hebben een rol gekregen bij het vervangen van dergelijke items.
“Mensen willen graag accessoires vervangen om mee te gaan met de tijd en de trends”
Het feit dat consumenten deze trends sneller oppikken, komt ook door een stukje push-marketing, zoals woonprogramma’s die laten zien hoe je badkamer er volgens de laatste mode uit zou moeten zien. Programma’s zoals VT Wonen zijn populair en trekken veel bezoekers naar showrooms. Mensen willen niet alleen dat hun woonkamer er goed uitziet, maar ook hun badkamer moet bij de tijd zijn. Dit wordt ondersteund door de materialen en kleuren die steeds meer variëren. Naast het harde materiaal zoals keramiek, dat nog steeds het belangrijkste materiaal is voor wastafels en toiletten, zien we ook veel samengestelde materialen zoals kwarts, solid surface en zelfs glas. Keramiek blijft wel de bestverkochte optie, vooral in Nederland. Ook de toiletpot is nog altijd van keramiek.
Bij meubels zien we een duidelijke trend richting natuurlijke houttinten en de terugkeer van kleur. Accentwanden met pittige kleuren zoals zachtblauw, zachtroze en zachtoranje, die doen denken aan de jaren zestig, zijn weer populair. Dit zijn echter trendy elementen die mensen waarschijnlijk binnen tien jaar weer vervangen, terwijl neutrale badkamers vaak langer meegaan. De marmer- en houtlook zijn ook weer in opkomst, maar dan in een keramische uitvoering, die veel realistischer is dan vroeger.
Wat betreft wc-potten en wastafels is wit al lang niet meer de enige kleur. We zien tegenwoordig kleuren zoals groen, bruin, zwart en matzwart. Zeker in de toiletruimte durven mensen vaker voor deze kleuren te kiezen. In de doe-het-zelf-sector zie je deze trend nog niet veel terug, dat speelt zich vooral af bij de keuken- en badkamerspeciaalzaken. De doe-het-zelf-markt is meer gericht op snelle vervanging van kapotte of verouderde onderdelen, zoals een gescheurde toiletpot of een fontein. Voor een complete badkamer gaat men nog steeds naar een vakhandel, omdat de gemiddelde consument tussen de € 15.000 en € 20.000 uitgeeft aan een badkamer en daarvoor wil je gedegen advies en de mogelijkheid om materialen te voelen en te zien.
De bouwmarkten bieden wel een breed assortiment aan, maar ze richten zich meer op kleinere vervangingen zoals toiletrolhouders of handdoekhaken. Dat past bij hun sterkte, namelijk de vervangingsmarkt. Het realiseren van een volledige badkamer blijft vooralsnog vooral het domein van de vakhandel, die beter uitgerust is om klanten van professioneel advies te voorzien. Hornbach is een uitzondering, die leunt met hun aanbod en service meer richting de vakhandel. Hun personeel is vaak beter getraind, en daar kun je vaak een gedegen antwoord krijgen. Gamma en Praxis zijn meer gericht op breedte dan op diepte, en dat past ook bij hun strategie.
Het aanbod in de bouwmarkten is trouwens prima in overeenstemming met de vraag: een breed assortiment zonder de benodigde diepgang die je eerder verwacht bij een speciaalzaak. Consumenten komen bij de bouwmarkt vooral voor het snelle vervangingswerk, niet direct voor een compleet badkameradvies.
Wat je wel ziet, is dat een bouwmarkt zoals Hornbach toch deels daar een graantje van meepikt door opstellingen te laten zien als wastafels met bijpassende kranen of complete douchecompartimenten. Toch blijft de bouwmarkt vooral een aankoopplek voor snelle vervanging en niet voor volledige badkamerprojecten.
Tot slot: ook scholing van personeel speelt een belangrijke rol. Bouwmarkten zouden moeten investeren in gespecialiseerde medewerkers. Dat zie je ook terug bij een bouwmaterialenformule als Bouwmaat, waar per vestiging een aantal specialisten wordt aangewezen en trainingen krijgen in hun vakgebied. Dit zorgt ervoor dat klanten beter geholpen worden en er minder vaak verkeerde informatie wordt verstrekt.”
“Sanitair heeft vooral de rol om een compleet aanbod te bieden. De realiteit is dat de totaalomzet in de sector deels is weggevloeid naar online aanbieders. Badkuipen of douchewanden, dat zijn behoorlijk emotieloze producten. Ik geloof niet dat een particulier dat zelf gaat monteren, maar als er een professionele klusser beschikbaar is die dat voor je wilt doen, dan is dat natuurlijk een optie. Mensen kijken op youtube naar klusvideo’s, maar er wordt ook volop gespeurd naar klusondersteuning.
De bouwmarkt heeft nu meer een rol als aankoopplek voor kleintechnische onderdelen en accessoires als badmatten, toiletrolhouders of wc-brillen. En ik moet zeggen: die vol vervullen we heel adequaat in. Het is wel zo dat we misschien sneller kunnen schakelen als het gaat om het inspelen van nieuwe trends. Je ziet dat speciaalzaken vaak een slag voor zijn. Misschien is dat ook wel logisch. Het is voor een fabrikant gemakkelijker om een trendproduct naar een enkele klant uit te leveren dan naar een keten met driehonderd aangesloten vestigingen.
De rotatiesnelheid van trends mag wat omhoog, maar tegelijkertijd is het begrijpelijk dat de speciaalzaak daar net even wat sneller in is. De vraag naar kleintechnische onderdelen is beperkt. En bovendien: het loont voor een bouwmarkt meer om te investeren in hardlopers dan in producten waar amper vraag naar bestaat. De rotatiesnelheid van trendproducten is aanzienlijk hoger. Dus is het logisch dat juist daar de aandacht naar uitgaat.”
“Vorig jaar is hier in Grave een sanitairspeciaalzaak weggevallen. Ik ben daar direct op ingesprongen door uitbreiding van ons eigen sanitairassortiment. Achteraf moet ik constateren dat de belangstelling daarvoor redelijk beperkt is gebleven. Het is slechts gissen naar de oorzaak daarvoor. Deels zal de oorzaak online zijn te vinden, maar deels zullen consumenten ook elders hun gading vinden: bij partijen als Sanidirect, bij Hornbach in Nijmegen of voor accessoires als badkamermatten misschien wel bij winkels als Action.
Sanitairproducten als doucheslangen of een kraan maken het assortiment van de bouwmarkt compleet. Het hoort er gewoon bij. En afhankelijk van je winkelvloeroppervlakte bestaat er meer of minder presentatieruimte: op 4.000 meter heb je meer mogelijkheden dan op 1.000 meter. Al met al is het aanbod vooral gericht op vervanging. Als je doucheslang of wasbak kapot gaat, bestaat er in de bouwmarkt een vervangend product.”
Een totale badkamerrenovatie vraagt om een forse investering, terwijl je de ruimte ook bij de tijd kunt brengen met actuele accessoires.
“De aankoopbeslissing kan van locatie tot locatie verschillen. Zeker in grote vestigingen wordt toch ook de doe-het-zelver bediend die komt voor de totale renovatie van zijn badkamer. Deze vestiging is ten opzichte van grotere vestigingen kleiner van formaat. Ook hier komt de klant voor badkameronderdelen, maar dat gaat dan vooral om kleintechnische onderdelen en accessoires als wc-rolhouders of spiegels. We voeren daarbij vooral het gangbare assortiment voor de generieke vraag, maar we willen ook wel inspelen op kleurtrends als zwart. We voeren natuurlijk tevens badkameronderdelen in het assortiment als wc-potten of wastafels bijvoorbeeld. Daar bestaat wel degelijk vraag naar, maar nogmaals: de klant zal wat dat betreft vooral te rade gaan bij grotere vestigingen.”
“De sanitairmarkt is de laatste jaren behoorlijk van aanzien veranderd, niet in de laatste plaats door de opkomst van de internethandel. Badkamerproducten worden voor de inkoopprijs aanvullend met een kleine plus verkocht. En daar wil je als bestaande retailer niet in mee. Verder kent de markt van accessoires een sterk versnipperd beeld: consumenten gaan voor badkamermatten bijvoorbeeld ook naar Action of Xenos, terwijl de bouwmarkt weer juist in trek is voor de verkoop van WC-borstels. Mensen willen wat dat product betreft toch vooral de zekerheid hebben dat ze kwaliteit in huis halen.
Doucheslangen, -koppen en –kranen: dat is typisch handel voor de bouwmarkt. En het wil zeker ook gebeuren dat wij gevraagd worden om de douchemengkraan te monteren. Waar ik absoluut toekomst in zie, net zoals Hans Kazan demonstreert op televisie: badkamerrenovaties in één dag. Ik begrijp niet dat bouwmarkten nog grotendeels gericht zijn op traditionele bouwmaterialen als tegels. Aqua-step tegels en panelen van HDM bieden een veel gebruiksvriendelijker alternatief, dat in no time valt te plaatsen, compleet waterdicht en schimmelvrij. Wat wij vaak doen voor ouderen is het senior-proof maken van de badkamer: hoge douchebak eruit, douchegoot erin en het geheel afinstalleren met panelen. Ideaal. We doen dat nu ongeveer tien keer per jaar, de belangstelling blijft groeien.”
“De belangstelling voor de totale badkamerrenovatie onder particulieren is de laatste jaren afgenomen. Dat geldt niet alleen voor deze locatie, dat geldt over de hele linie aan bouwmarkten. Deels heeft dat te maken met de inperking van showruimte voor badkameropstellingen, terwijl dat eigenlijk een vervolg is van het feit dat particuliere klussers minder belangstelling hebben voor een totaalproject. Deels heeft dat te maken met de verminderde klusvaardigheid bij particulieren, maar toch vooral met beperkte tijd: iedereen heeft het druk, druk, druk. Om dan een paar weken vrij te maken voor een totaalklus: dat zit er niet in.
Wat we wel merken, is dat het assortiment nog altijd belangstelling krijgt van aannemers die producten kopen voor klussen bij particulieren thuis. Aannemers kunnen het ook zonder showopstelling stellen. Die komen binnen, kopen hun producten en zijn weer vertrokken. Verder zie je wel dat particulieren belangstelling hebben voor vervangingsaankopen of accessoires om hun badkamer te verfraaien. Dat geldt tevens voor toiletpotten of wastafels bijvoorbeeld. De belangstelling voor zulke onderdelen is best groot.
Dat komt ook: je grijpt hier nooit mis. Daar zijn we in deze vestiging best kritisch op. We willen het assortiment op orde hebben, het liefst zonder out of stock. Wat ik bovendien een positieve ontwikkeling vind, is dat Gamma meer dan voorheen attent is op huidige trends. Kleuren als koper en zwart zijn niet onbekend in ons assortiment. We kunnen je eventueel een zwart wc-pot leveren. Die zit niet standaard in het aanbod, maar die kunnen we wel bestellen.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl