Stanley Black & Decker koopt de handgereedschapmerken van Newell Brands en zet de eigen mechanische sloten-divisie in de verkoop.

Dat maakte Newell Brands bekend. Deze overname van de merken Irwin, Lenox en Hilmor maakt deel uit van een serie strategische beslissingen van beide multinationals. 

Newell kiest voor een scherpe focus op de merken uit haar portfolio met de sterkste groeikansen. Daar horen de gereedschapmerken Irwin, Lenox en Hilmor (gezamenlijke omzet ca $ 760 mln) kennelijk niet bij. "Onze gereedschapmerken hebben bijzonder goed bijgedragen aan onze winstgevendheid", zegt Newell-ceo Michael Polk. "Maar we geloven dat ze er beter van worden als ze deel uit maken van Stanly Black & Decker, de 'global leader in the tools category'."

Stanley Black & Decker ziet binnen haar portfolio inderdaad grote kansen voor de merken uit de Newell-stal. De overname moet ongeveer $ 2 mrd kosten, melden internationale bronnen. De helft van die investering haalt Stanley Black & Decker misschien wel uit de verkoop van haar divisie van mechanische sloten. De groei van die divisie bleef achter op die van concurrenten Assa Abloy en Allegion. Stanley Black & Decker besteedde sowieso meer aandacht aan de electronische toegangscontrole, aldus Reuters. De verkoop kan ongeveer $ 1 mrd opbrengen, volgens de internationale nieuwsbron.