Voor Eglo Verlichting wordt 2020 het jaar waarin de Smart-collectie lichtbronnen flink wordt uitgebreid. Komen deze maand zes nieuwe slimme lichtbronnen op de markt, komende zomer worden er nog eens twaalf aan het assortiment toegevoegd. “Daarmee komen we op een totaal van 25 lichtbronnen en accessoires binnen de collectie die inmiddels uit meer dan honderd producten bestaat”, zegt Paul Nagelkerken, managing director. “Daarnaast komen we nu ook met een prijsdoorbraak die smart lichtbronnen op bijna hetzelfde prijsniveau als de reguliere producten gaat brengen.”

 

Vooral de prijsdaling zal volgens Eglo zorgen voor een aardverschuiving. “Door de prijzen van smart lichtbronnen steeds dichter bij de gewone lichtbronnen te brengen, breken we de markt echt open. Als je de grootste leveranciers op deze markt nu vergelijkt, zijn wij als Eglo Verlichting nu al een stuk voordeliger dan bijvoorbeeld Philips HUE. Betaal je voor hun smart lichtbronnen bijna 50 euro, bij ons kosten ze nog geen 20 euro. Maar wij hebben die prijs nu nog eens een keer gehalveerd. Daardoor koopt de consument voor ongeveer 10 euro een slimme lichtbron.”

Drempels weg
De nieuwe LED-filament smart lichtbronnen zijn allemaal decoratief. “Dat betekent dat ze bijvoorbeeld in warmte en helderheid naar wens afgesteld kunnen worden. Ook zijn ze programmeerbaar en koppelbaar met andere smart home-producten en sensoren. Op zich niet nieuw, maar wel als het gaat om de populaire deco-lichtbronnen. Met onze nieuwe collectie nemen we drempels weg voor consumenten om over te stappen op smart verlichting”, licht Nagelkerken toe in de enorme showroom van Eglo in Oosterhout.
Voor de bediening van de lichtbronnen kan de consument kiezen uit een gratis app of afstandsbediening. “Je hebt er verder geen hubs of andere toepassingen voor nodig. Het is echt plug and play. Ook zijn koppelingen met Wifi-netwerken eventueel mogelijk waardoor je op afstand de verlichting kunt bedienen.”

Dimmen zonder dure dimmer
Eglo is zeer succesvol in lichtbronnen voorzien van step-dimmingtechniek. Belangrijk voordeel is dat deze lichtbronnen ook ‘gewoon’ met de standaard schakelaar gedimd kunnen worden. “Via step-dimming zijn ze heel eenvoudig te dimmen. Een techniek die we vorig jaar hebben geïntroduceerd en die bijzonder succesvol is. Gewoon de schakelaar een keer extra aan en uitzetten en de verlichting wordt gedimd. We merken dat dit echt enorm aanslaat bij consumenten omdat ze soms sfeerlicht willen om te relaxen en dan weer meer licht willen om een boek te lezen of te werken. Step-dimming is daarvoor echt een probleemoplosser.”
Step-dimming wint volgens Bas Verhoeven, marketing manager, snel aan terrein. “Het is voor veel meer toepassingen handig. Tuinverlichting bijvoorbeeld of in de hal of badkamer. Vaak zie je dat mensen het snel en eenvoudig kunnen dimmen van licht heel belangrijk vinden. De nieuwe collectie step-dimming lichtbronnen hebben een zeer warme kleur en zijn voorzien van een fraaie LED-spiraal.

Black is back
Toch zijn lichtbronnen en smart verlichting niet het enige waarop Eglo zijn pijlen richt. “Als je kijkt naar de trends voor dit jaar geldt: black is back. Zwarte armaturen en accessoires zijn in trek en daarin hebben wij ons assortiment ook flink uitgebreid”, zegt Verhoeven. “Zeker in combinatie met donkere titanium en amberkleurige glazen krijg je bijzonder mooie effecten.”
Deze trend zet zich door in alle ruimtes van het huis. Daarom heeft Eglo ook voor de badkamer het assortiment flink uitgebreid. “Ook daar zie je steeds meer zwart. Van kranen tot meubels en deurbeslag. Met zwarte verlichting kan de consument het plaatje nu helemaal compleet maken. Daarvoor hebben we meerdere nieuwe concepten ontwikkeld.”

Nature
Een tweede trend die Nagelkerken benoemt, is ‘nature’. “Veel hout, bamboe en riet. Lichte kleuren en natuurlijke materialen bepalen deze nieuwe collecties, die breed toepasbaar zijn. Van hangende tot staande lampen en systemen en van modern tot meer klassiek. Samen met de andere assortimenten kunnen we dit voorjaar zo’n 700 nieuwe items voor de najaarscollecties presenteren.”

Ventilatoren
Helemaal nieuw voor Eglo in Nederland is de grote collectie plafondventilatoren die op de markt komen. “We presenteren op dit moment een assortiment met twintig verschillende modellen. In prijs oplopend van 100 tot 700 euro. Die willen we via onze partners gaan verkopen.”
De introductie van dit assortiment sluit uitstekend aan bij het huidige assortiment. Nagelkerken: “Eglo is een grote internationale organisatie en in landen als Australië hebben we al jaren ervaring met de ontwikkeling van ventilatoren. Deze zijn zowel belangrijk voor de verkoeling in de zomer, als voor het efficiënter omgaan met warmte in de winter. Daardoor zijn wij in staat om ook hier een goed en gevarieerd aanbod te presenteren.”

Verkoelen en besparen
Behalve het bijzondere design en de hoge prestaties hebben de ventilatoren van Eglo volgens Nagelkerken vooral de comfortabele eigenschap dat ze heel stil zijn. “Als je in de zomer een ventilator aan je plafond hangt, wil je geen last hebben van het geluid van de draaiende bladen of motor. Dankzij het unieke ontwerp van de bladen en het gebruik van DC-motoren in onze ventilatoren, verplaatsen ze de lucht optimaal, effectief en heel stil. We kennen de ventilator vooral als product om te verkoelen, maar in de winter gebruiken we ze juist om de warme lucht die opstijgt weer beter te laten circuleren, zodat dit stookkosten bespaart.”

5 jaar garantie
Lichtbronnen, accessoires en ventilatoren, ongeacht het product dat dealers in hun assortiment opnemen, kunnen ze rekenen op de merkkracht van Eglo Verlichting. Nagelkerken: “Daarmee zijn ze verzekerd van ons hoge servicelevel en de zekerheid van 5 jaar garantie op lichtbronnen en ventilatoren uit ons assortiment. Die zekerheid kunnen zij hun klanten bieden. Net als deze showroom hier, die ondersteunend aan onze klanten ingezet kan worden.”
Met tien medewerkers in de buitendienst en een zeer ervaren en trouwe club van binnendienstmedewerkers kan Eglo een nauwe band opbouwen met klanten. “Daarnaast hebben we alles op voorraad zodat we altijd binnen 48 uur kunnen leveren. Dat is belangrijk want samen met onze partners bewerken we de Nederlandse markt.”