In de Nederlandse expansie zoekt Hornbach het eerder in grotere winkels dan in kleinere.

Dat blijkt uit uitspraken van Hornbach-directeur Evert de Goede in een podcast van Retailtrends. Als hij samen met Hans van Bemmel rondkijkt in Europa ziet hij winkels van wel 30.000 m2 en dan denkt De Goede ‘dat kunnen wij ook’. “In onze winkels hebben we nu zo’n 60.000 artikelen op voorraad en we hebben er nog eens zo’n 60.000 online. Ik zeg wel eens gekscherend tegen onze inkopers dat dat makkelijk het dubbele kan worden. Zonder branchevreemd te gaan, he?”

Kleiner is extra werk

De Goede ziet dus voorlopig niets in het compactere formaat waar Hornbach internationaal mee experimenteert. “Als je naar het kleinere formaat kijkt, is dat allemaal extra werk. Dat vraagt van onze inkopers om extra modules te ontwikkelen, terwijl dat niet nodig is omdat onze grote winkels het gewoon goed doen.”

Op naar de 25, misschien wel 30

Hornbach heeft nu 15 winkels in Nederland en mikt op 25. “Maar misschien is er daarna nog wel potentie om naar 30 te gaan”, zegt De Goede. Apeldoorn, Nijmegen, Almelo, Enschede en Rotterdam staan op de rol en verder blijkt het voor Hornbach steeds lastiger om goede grondstukken te bemachtigen.