Werk aan de Winkel nam DMG over. Klein eet groot en helpt ingesleten patronen van binnenuit te veranderen.

Werk aan de Winkel-eigenaar Erwin van de Belt ging op zoek naar samenwerking. En DMG deed hetzelfde. De organisatie groeide niet meer. Onder­nemers kampten met opvolgingsproblemen en de exclusiviteit van een aantal merken lag op de helling. Bovendien stapte een aantal voorlopers over naar een andere club. DMG’s mede-eigenaar Wim Groenendal: “Een relatie met je club is net een huwelijk. Als er zand in de motor komt, ben je gevoeliger voor andere partijen.”

Van de Belt: “Net zoals voor meer organisaties bleek het voor DMG lastig om van binnenuit te veranderen. Wat dat betreft geloof ik in de theorie van de creatieve destructie van Joseph Schumpeter: het nieuwe vernietigt het oude. Innovatie is de bron van economische groei, geeft macht en tast de winst of marktaandelen aan van gevestigde bedrijven.” Die gevestigde bedrijven wijken volgens Schumpeter namelijk moeilijk af van ingesleten patronen terwijl de wereld om hen heen snel verandert.

Zie het complete interview met Werk aan de Winkel en DMG.