We hebben het eerste half jaar al even achter de rug. Waar we vanaf half maart met de corona maatregelen zijn geconfronteerd, kunnen we nu na het tweede kwartaal de balans opmaken in GfK's DIY Recap. De categorie Tuin groeide iets minder hard dan die van Verf.

In de categorie Tuin zien we niet de sterke groei van het verfsegment, maar toch ook over de eerste 6 maanden een 32% hogere omzet dan in 2019, waarmee 85% van de jaar- omzet van 2019 al is gerealiseerd.

Tuinbewatering is hier één van de hoogvliegers, met 53% meer omzet over het eerste halfjaar. In april en mei met groeicijfers net onder de 80%, zien we in juni een iets lagere groei (+17%). In de maand juli hebben we ook een periode met meer neerslag gezien, wat waarschijnlijk ook invloed zal hebben op de omzet van juli. Ook een productgroep als hoge- drukreinigers die een enorme boost in omzet liet zien in maart en april, zakt in mei en juni weer terug naar “normalere” groeicijfers.

Uiteindelijk zitten we hier nog altijd zo’n 60% boven 2019 en hebben we de jaaromzet van 2019 al ruim verbeterd.

Levend goed en elektrisch tuingereedschap laten ook groei zien, maar niet de extreme groeicijfers.

Tuinchemie (meststoffen, insecticides en bestrijdingsmiddelen) doet het ook goed, zo’n 25% hogere omzet dan het eerste halfjaar 2019.

MIX-abonnee's kunnen een complete excel met GfK-data inzien via de rubriek Marktcijfers.