Thuisin Comafin.png

Comafin sluit zich aan bij Nobel Capital

Nobel Capital verwerft per 1 december een belang in Comafin, franchisegever van Thuisin, Aanhuis en De Woonspecialist. De huidige eigenaren onder leiding van Hugo Eijkelkamp blijven aan het roer, maar met de ondersteuning én know-how van de investeringsmaatschappij is de continuiteit van hun club gewaarborgd en kunnen ze hun voorsprong in de markt verder uitbouwen.

Toen Comafin bij MIX een nieuwtje aankondigde, vroegen wij meteen: gaan jullie verkopen? “Nee, zo moet je dat niet zien”, was het antwoord. En inderdaad, de huidige eigenaren – naast Eijkelkamp zijn dat Mark Brouwer, John Steur, Henk Waal en Niek Rongen – blijven aan boord én aan het roer. Met Nobel Capital halen ze expertise in huis waarmee ze de kansen in de markt versneld kunnen aangrijpen om hun voorsprong te behouden of zelfs verder uit te bouwen. Het percentage dat Nobel in Comafin verwierf houden Eijkelkamp en Brouwer het liefst buiten de publiciteit.

Continuiteit geborgd

Belangrijker vinden ze dat de samenwerking met Nobel Capital het sluitstuk is van een oriëntatie die 2,4 jaar geleden begon, legt Hugo Eijkelkamp uit. “We hebben in de markt gezien dat partijen vaak te lang wachten met nadenken over hun toekomst en regelmatig door de realiteit worden achterhaald waardoor je niet alles meer in de hand hebt.” Hij doelt op innovatie, meegaan met de tijd en inspelen op kansen in de markt. Maar ook op opvolging en continuiteit. Bij Comafin denken ze een aantal stappen graag vooruit.

Expansie qua winkels

“We zijn zeker nog niet toe aan ons pensioen toe hoor”, zegt Mark Brouwer. “Maar denk eens tien jaar verder. Dan hebben we met Nobel Capital nú al de continuiteit van onze complete organisatie geborgd.” En ondertussen biedt Nobel Comafin al direct een hefboom voor groei. “Inmiddels staan we al op 3 formules en meer dan 200 aangesloten winkels, maar zien we kansen in verdere uitbreiding van dat winkelnetwerk. In Nederland zien we nog ruimte voor nieuwe aangesloten winkels. En in België en misschien ook Duitsland zien we kansen. In België hebben we de eerste vijf winkels zelfs al aangesloten.”

Marketing verder uitbreiden

Ook op marketingvlak zijn er mogelijkheden en uitdagingen. “We hebben een groot eigen marketing-team en een voorsprong op de markt qua online marketing. We hebben heel veel capaciteiten in eigen huis door jarenlange investeringen. De kansen en uitdagingen in de markt zijn echter zo groot dat dat steeds meer investeringen vergt. Sneller dan we allemaal denken.”
Kortom: volop kansen in de markt en minstens zoveel ambitie bij Comafin. Eijkelkamp: “Hoe fijn is het dan als je met een partner als Nobel Capital die stappen sneller kunt zetten. Zij snappen onze business, onder andere door participaties in andere franchise-organisaties. En met hun ondersteuning en expertise kunnen we sneller stappen zetten waardoor we onze voorsprong niet alleen kunnen behouden, maar zelfs willen uitbouwen.”

Stappen versnellen

Op marketingvlak hebben we bijvoorbeeld ambities op het gebied van een centraal dataplatform, voor onze e-mailmarketing, de data van de winkels en ROPO-analyses. Maar ook investeringen in 3D-technologie en kunstmatige intelligentie op het gebied van maatwerk, inspiratie en advies. Zulke elementen kun je als zelfstandig ondernemer niet in je eentje oppakken. Als Comafin kunnen we dat wel, maar zouden we alleen starten met het data-platform. Terwijl we nu door de kennis en ervaring van Nobel Capital alles tegelijk kunnen oppakken. Nu liggen er kansen, nu kunnen we stappen zetten.”

Grote kansen

Over grote stappen gesproken. Eijkelkamp: “We zijn blij dat we echt kunnen versnellen, samen met een partij die er hetzelfde over denkt als wij. Wij zien grote kansen voor een winkel met uitstraling, met alles onder één dak, die een goed 3D-interieur-advies kan geven, op maat, en de consument volledig kan ontzorgen, inclusief opmeten en monteren. Deels met eigen mensen, deels met hulp van leveranciers en fabrikanten. Daarbij zorgen we dat de winkelier zich volledig kan focussen op de winkel door de kracht van onze dienstverlening, die wij overigens eveneens naar een hoger niveau gaan tillen.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee