MIXonline_Grottendieck_DSC_0898

Tony van Grottendieck: “Ik sprong in het diepe”

Doe-het-zelfwinkel Grottendieck Bezuidenhout in Den Haag bestaat al ruim zestig jaar. De winkel biedt een uitgekiend assortiment, waarbij advies hun belangrijkste pijler is. De fullservice buitendienst installeert bovendien alles wat in de winkel te koop is. Eigenaar Tony Regan was hiervoor timmerman en had een klusbedrijf voordat hij in 2020 de winkel overnam. Net voor de coronaperiode.

“Toen ik klant was, was Grottendieck altijd als een snoepwinkel voor mij. Ik was altijd al fan van de winkel.” zegt Tony Regan (58). In 2020 kreeg hij de kans om de winkel over te nemen. Kort daarvoor regelde hij een etentje met alle medewerkers, waarbij hij vroeg wat zij wilden. Het antwoord: een koelkast en een vaatwasser. Datzelfde weekend plaatste Regan in de winkel een nieuwe keuken met daarin het verlangde witgoed. Ook kreeg iedere medewerker een eigen koffiemok. “We hebben een heel goed team, ze werken al lang samen. Het personeel is het belangrijkste voor ons bedrijf. Ik was de nieuweling.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0838

“Ondernemen is soms best eenzaam.”

De winkel bestaat uit drie winkelpanden die met elkaar verbonden zijn. Op de begane grond vind je onder andere ijzerwaren, gereedschappen, verf, huishoudelijke artikelen, bouwmaterialen, een sleutelservice en zelfs een zagerij. In de kelder is ruimte voor tuingereedschap en een opstelling van maatwerkkasten, inclusief een bespreektafel. De winkel heeft een prachtige gevel, oogt authentiek en wat gedateerd, maar is keurig opgeruimd. Op diverse plaatsen in de winkel wijzen bordjes subtiel naar de mogelijkheid om producten te laten installeren – of om maatwerk te leveren, zoals het zagen van hout.

Al klant bij de winkel

“Zo’n 36 jaar geleden ben ik naar Nederland gekomen”, vertelt Regan. Zijn lichte accent verraadt zijn Engelstalige afkomst. “Ik kom inderdaad uit het westen van Ierland en heb eerst anderhalf jaar in Londen gewerkt, voordat ik voor een klus van tien weken naar Nederland moest. Ik was timmerman en in deze straat ontmoette ik een jonge dame, waarmee ik inmiddels 33 jaar getrouwd ben. Als timmerman heb ik projecten in de hele regio gedaan, ik werkte voor HBG bij veel grote bouwprojecten. Dat was mooi, maar intensief werk. Met pijn in je lichaam leer je omgaan, maar in 1997 ben ik gestopt in de bouw. M’n rug was versleten.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0874

Net voor de eeuwwisseling startte Regan met een klusbedrijf. Dat groeide uit tot een ‘leuk bedrijf’, waarbij hij gebruik maakte van zzp’ers. “Ik deed drie grote verbouwingen per jaar. Ik was klant bij Grottendieck en liep hier iedere dag. Het scheelde veel rijden naar de groothandel buiten de stad en de prijzen lagen gelijk. Daar komt bij: mijn vrouw heeft hier verderop in de straat een breiwinkel. Bovendien heb ik zelf ook een tijdje voor Grottendieck gewerkt. Het was het begin van een samenwerking tussen ons.” Regan kwam in gesprek met eigenaar Hans, die naast Grottendieck ook nog een winkel in Naaldwijk had. “Hij deed een voorstel om deze winkel over te nemen. Ik wilde dat graag, want mijn lichaam zei dat het tijd was om iets anders te gaan doen.”

Functie van de winkel is veranderd

Grottendieck ligt in de wijk Bezuidenhout: een dichtbevolkte, rustige wijk met veel typische Haagse portiekwoningen en flats uit de jaren ‘30. De Albert Heijn, Blokker en een Hoogvliet zitten om de hoek, terwijl een Thuisin-winkel de buurman van Regan is. “Daar hebben we goed contact mee. Maar parkeren bij ons wordt steeds lastiger. Vroeger hadden we veel aannemers en klusbedrijven in de buurt. Nu zijn onze parkeerplekken weg, die zijn ingepikt door de gemeente. Straks mogen dieselbusjes de stad niet meer in. Het lijkt wel of de gemeente winkels de stad uit wil hebben, met de grootschaligen en hun drive-ins als alternatief.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0885

Niet alleen is de bereikbaarheid en daarmee het klantenbestand veranderd, ook de functie van de winkel is anders geworden, constateert Regan. “Bij het klussen is de winkel veel meer een informatiebron geworden. Mensen zitten met hun telefoon bij schap. Klussen zonder telefoon? Dat is niet meer te doen.” Hij geeft aan dat advies hun belangrijkste pijler is. “En maatwerk: van schroefje tot complete klus. Omdat veel mensen op de fiets komen, zagen we bijvoorbeeld hout op maat. In kleinere verpakkingen en eenheden kopen wordt gewaardeerd.” Opvallend die ochtend is dat veel vrouwen de winkel bezoeken. “Ook veel buitenlanders en expats trouwens, ik denk dat meer dan de helft van onze klanten geen Nederlands spreken”, vult Regan aan.

Buitendienst heeft de toekomst

Grottendieck Bezuidenhout heeft een full service buitendienst, die alles installeert wat in de winkel te koop is. Daar wil Regan de komende tijd meer focus op leggen. “Er is altijd een buitendienst geweest. Ik werkte daar zelf ook bij. Vroeger was de winkel het belangrijkste, de buitendienst werd erbij gedaan. Momenteel hebben we twee auto’s en anderhalve FTE, waarbij winkelmedewerkers ook mee naar buiten gaan. Die buitendienst heeft de toekomst, want ben je eenmaal binnen bij een klant, dan krijg je gelijk meer werk. Maar je moet het wel promoten, daarvoor moet je actief zijn. Bijvoorbeeld met social media. Ook hebben we een campagne voor officemanagers. Vroeger richten we ons op de facilitaire managers, maar dat werk is uitbesteed sinds corona. Inmiddels raken de kantoren meer gevuld en wij lossen problemen voor deze klanten op.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0870

Corona veranderde de zaak

In het voorjaar van 2020 ging de winkel open en direct daarna begonnen de lockdowns. Regan: “We wilden meer ruimte in de winkel, dus hadden we eerst verbouwd. Maar toen we opengingen… was het doodstil. Ik kreeg weinig steun, omdat ik beginnend ondernemer was. De bank gaf ook niet thuis, terwijl alle kosten wel doorliepen. Die lockdowns waren niet leuk. We waren heel druk met bestellingen, terwijl we niets verdienden. Maar we zijn er doorheen gekomen.” Na de coronaperiode werd er minder geklust, merkten ze. “Dan wordt het wat stilletjes en vervolgens kwam de energiecrisis. Mensen werden daardoor terughoudend. Daarbij kwam dat ze het internet hadden gevonden. Nog steeds wordt online veel besteld.”

De kunst van het retailen

Waar Regan voorheen naar klanten toeging, daar moet hij ze nu naar de winkel zien te krijgen. Op de vraag hoe hij zijn met nieuwe rol als retailer om is gegaan, antwoordt hij: “Je moet het zien als duiken in een zwembad. Ik sprong in het diepe, maar ik kon niet zwemmen. Een voorbeeld? Ik zaagde zelf het hout, maar ik miste de details. Bovendien moest ik mij bezighouden met zaken als inkoop en ICT. THR ging toen ook nog failliet, inmiddels zijn we aangesloten bij Nicovij. Dat is een goede en fijne club, maar een formulenaam komt niet meer op onze gevel. Wij zijn het merk.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0879

Sinds de coronaperiode heeft Regan een sparringpartner, waar hij eens in de zes weken mee praat. “Ik zocht iets, maar ik wist niet wat ik zocht”, vertelt Regan, die door zijn echtgenote werd gewezen op een krantenartikel over sparren. “Ik heb daar veel aan. Hij heeft zelf ook een bedrijf, waardoor hij hele andere vragen stelt. Het geeft een gevoel van steun en zorgt ervoor dat ik meer durf als ondernemer. Sparren zorgt voor meer richting. Dat is nuttig, want ondernemen is soms best eenzaam.” Ook met zijn zoon heeft hij vaak overleg. “Hij heeft een achtergrond in communicatie en dat is handig. Ook heb ik goede contacten met collega’s, maar dat is vaak meer vakinhoudelijk.”

Topwinkel van de regio zijn

Inmiddels voelt Regan zich in de winkel in zijn element. “Ik ben hier de hele dag, zes dagen in de week en ik geniet ervan. Heel soms neem ik een dag vrij, maar met vakantie? Dat ben ik al jaren niet meer geweest. Mijn vrouw is natuurlijk ook gebonden aan haar winkel, hoewel zij iets flexibeler om kan gaan met haar openingstijden. En de winkel draait prima zonder mij. Ik heb geen specialisme, ben een allrounder. Daardoor kunnen collega’s mijn werkzaamheden eenvoudig overpakken. Want als ik weg ben, dan ben ik ook echt weg.”

MIXonline_Grottendieck_DSC_0884

Voor de toekomst heeft Regan het streven om ‘de topwinkel in de regio’ te zijn, waarbij de buitendienst een belangrijke rol speelt. Op de vraag hoe lang hij daarvoor uit wil trekken en hoe lang hij dit werk wil blijven doen, antwoordt hij lachend: “Tot ik doodga. Nee, ik heb daar nooit over nagedacht. Ik kan niet stilzitten. Maar ooit ga ik wel een keer dag in de week vrij nemen. Ze zeggen toch dat je als ondernemer zo’n tien jaar van tevoren moet beginnen met nadenken over de toekomst van je bedrijf? Nou, ik moet eerst nog even goed opstarten. We hebben nog zoveel punten waarop we het nog beter willen doen.”   
 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee