smarthome7

Wordt het tijd om assortiment elektra op te waarderen tot smarthome?

Elektra in de bouwmarkt staat bijna synoniem voor schakelmateriaal, inbouwdozen en bekabeling, dat soort werk. Je kunt je afvragen: wordt het niet eens tijd om die traditionele benadering voor een belangrijk deel in te ruilen voor een smarthome-assortiment, inclusief routers en access points? Slimme verlichting, multimedia en beveiliging brengen immers een hogere kassa-aanslag en meer omzet. Gaat de bouwmarkt eigenlijk wel mee in deze ontwikkeling?

Patrick van der Schans, Kluswijs Surhuisterveen:

“In deze regio is er sprake van een zeker mate van vergrijzing, hetgeen ook betekent dat een belangrijk deel van de klantenkring boven de veertig/vijftig jaar oud is. Juist die doelgroep hecht nog veel waarde aan traditioneel materiaal, waarbij je met een wandschakelaar licht aan en uit schakelt. Daarbij geldt natuurlijk tevens dat slim schakelmateriaal een uitkomst kan zijn voor deze oudere doelgroep, die met behulp van een smartphone of afstandsbediening allerlei functionaliteiten kan bedienen. Denk aan verlichting, maar ook het openen van gordijnen bijvoorbeeld.

smarthome4

In de basis kan een oplossing als KlikAanKlikUit heel simpel zijn, maar als je het hebt over inbouwmodules, dan wordt het voor een oudere doelgroep toch wat lastiger. Ook voor de jongere generatie trouwens, die doorgaans minder ervaren is in het klussen met elektramateriaal. Generiek zou je kunnen zeggen: er bestaat een kans dat bouwmarkten deze smarthome-toepassingen deels uit handen moeten geven aan de installatiebranche. Op zich is dat een risico: veel klusprofs met verstand van elektrotechniek zitten niet in onze sector, maar werken in de installatiebranche. Ook voor ons loont het niet om een dergelijke professional in dienst te hebben.

Samenvattend denk ik dat er zeker smarthome-kansen liggen voor onze sector. We dienen nog wel een inhaalslag te maken om onze doelgroep optimaal te bedienen, bijvoorbeeld met aanvullend schapmateriaal. Denk aan zoiets als een verf- of lijmwijzer: als ik een slimme lamp wil installeren, wat heb ik dan nodig?”

Melissa Peelen, Marketing en Communicatie, ION Industries:

De stelling snijdt zeker een relevant punt aan: de opmars van smart home is niet te stoppen, en de bouwmarkt kan daarin zeker een actievere rol spelen. Toch geloven wij bij ION Industries dat het niet gaat om een of-ofverhaal, maar om een slimme en-enbenadering.

Smarthome-oplossingen zoals slimme verlichting, draadloze beveiliging en multimedia bieden inderdaad veel toegevoegde waarde, voor zowel consument als installateur. Producten zoals onze LED Zigbee Dimmer, LED Zigbee Dim Module en de nieuwste LED Matter Dimmer, die via Thread met verschillende platforms communiceert, zijn hier mooie voorbeelden van. Juist bij dit soort producten zijn duidelijke uitleg, een goede presentatie én deskundig advies essentieel. Een consument die op zoek is naar een slimme dimmer wil weten of deze compatibel is met zijn slimme speakers, verlichting of app. Die vertaalslag ontbreekt wel eens in het gangpad.

Tegelijkertijd blijft traditioneel schakelmateriaal, zoals inbouwdimmers en wandcontactdozen, een stabiele en belangrijke basis binnen het bouwmarktassortiment. Het moet vooral eenvoudig zijn, goed werken en er strak uitzien. Daar ligt een kans: door ook hier in te zetten op design, duurzaamheid én presentatie kunnen bouwmarkten zich onderscheiden, zeker wanneer ze merken aanbieden die zowel klassiek als slim schakelmateriaal leveren in één modulair systeem. Zoals ION Industries. Kortom: de bouwmarkt kan meer meegaan in de smarthome-ontwikkeling, maar zonder de traditionele kracht van schakelmateriaal overboord te gooien. De sleutel ligt in een duidelijke presentatie, slimme combinaties en advies op maat. Zodat de consument én installateur vertrouwen krijgen in de keuze, slim of niet.”

Annelies Melis, Marketing Manager, Hornbach Bouwmarkten:

“Bij Hornbach combineren we het vertrouwde assortiment schakelmateriaal, bekabeling en installatiemateriaal met een uitgebreid smarthome-aanbod. We zien dat steeds meer klanten hun woning slimmer en comfortabeler willen maken. Daarom hebben we Smart Home by Hornbach ontwikkeld: een compleet concept waarmee je al je apparaten eenvoudig op elkaar kunt aansluiten. In al onze bouwmarkten vind je smarthome-producten met verschillende slimme oplossingen en in samenhang met het bijbehorende project. Een aantal medewerkers zijn speciaal opgeleid om gericht smarthome-advies te geven. We geloven niet in het volledig inruilen van het traditionele assortiment, maar juist in het versterken van het aanbod met slimme technologie. Daarmee gaan we mee in de ontwikkeling én blijven we trouw aan ons uitgangspunt: alles voor jouw project, op één plek.”

smarthome8

Paul Nagelkerken, Managing Director, EGLO:

“Elektra mag gewoon blijven bestaan zoals het nu is. Dat is voor de consument duidelijk. Wel mag er zeker extra aandacht worden besteed aan smart, slim of hoe je het ook noemt. Deze categorie zal alleen maar groter worden en heeft zeker nog extra aandacht en uitleg nodig. Nu is deze categorie versnipperd in de bouwmarkten. Op allerlei plekken kom je het tegen als “premium product” van een bepaalde categorie. Daardoor is het grote voordeel van een compleet smarthomesysteem voor de consument niet duidelijk. Zeker als het gaat om de integratie van verschillende merken en toepassingen in één systeem.

De consument wordt op dit moment niet genoeg geïnspireerd en gemotiveerd om de transitie te maken naar smarthome-oplossingen. Niet alleen de consument kan daar beter van worden, maar ook de retailer en fabrikant. De consument kan voordelen ervaren die niet mogelijk zijn met niet-slimme producten (bijvoorbeeld controle vanuit een app, programmeren, samenwerken van producten), de retailer kan een meerwaarde bieden qua kennis en advies en krijgt uiteindelijk een hogere kassa-aanslag. De fabrikant kan hoger geprijsde producten verkopen en hiermee weer investeren in nieuwe ontwikkelingen.”

Robin Drent, Product Manager Smart Home & New Energy, Maxeda DIY Group:

“Wij gaan als Maxeda zeker mee in deze ontwikkeling. Categorieën zoals slimme verlichting (o.a. HUE) en slimme schakelaars (o.a. KlikaanKlikuit, Kopp) zijn voor ons de afgelopen jaren al zeer belangrijk geworden en worden dan ook veel gekocht door onze klanten. Daarnaast zien we dat klanten ook steeds meer andere ‘slimme’ producten bij ons kopen, zoals slimme deurbellen, beveiligingscamera’s en zelfs slimme sloten. Dit is voor ons een belangrijke reden om hier strategisch meer op in te zetten. We spreken dan ook niet langer van een niche market.

Dit jaar zullen we nog meer winkels voorzien van deze slimme assortimenten. Daarnaast voeren we twee keer per jaar updates uit om het assortiment actueel te houden. Ook investeren we in trainingen voor ons winkelpersoneel, zodat ze de klant goed kunnen informeren en adviseren. De verwachting is dat we de komende jaren dus blijven groeien in de slimme categorieën en dat we het assortiment kunnen verbreden. We zien namelijk dat de klant steeds vaker bereid is te investeren in slimme oplossingen en dat ze vaak trouw blijven aan één merk of app. Dat leidt in de praktijk tot herhaalaankopen, je begint bijvoorbeeld met een slimme deurbel, en voor je het weet worden daar ook een slimme beveiligingscamera en slimme stofzuiger aan toegevoegd. Er is voor de slimme categorieën dus een zeer groot groeipotentieel, zeker in vergelijking met de meer traditionele categorieën, zoals schakelmateriaal. Tegelijkertijd blijven deze groepen uiteraard belangrijk en behouden zij hun plek binnen ons assortiment.”

Marc van Hoof, Head of Marketing & Commercial Product Management, Calex:

Binnen de Nederlandse bouwmarkt is de elektracategorie van oudsher opgebouwd rond schakelmateriaal, bekabeling en inbouwdozen. Functioneel, maar de consument wordt veeleisender. Die verwacht comfort, veiligheid, sfeer en bovenal: eenvoud. Smart­home-technologie biedt dat – centraal aan te sturen, intuïtief te bedienen en met duidelijke meerwaarde voor dagelijks gebruik.

Bij Calex zien we die transitie in volle gang. Slimme verlichting, beveiliging, stekkers, maar ook petfeeders en zelfs deurbelcamera’s worden niet langer als losse categorieën gezien, maar als één geïntegreerde oplossing. De lamp en de camera zijn geen aparte segmenten meer: ze maken deel uit van één centraal aangestuurd ecosysteem. Daardoor wordt het aanbod ook vanzelf diverser en relevanter voor verschillende consumentendoelgroepen.

In Nederland groeit dit segment nog steeds, maar de consument komt steeds vaker online uit, omdat het aanbod in de high traffic winkels beperkt is. De bouwmarkt als kanaal blijft opvallend terughoudend. Te vaak nog wordt smart lighting als ‘gadget’ behandeld. Daarmee laat men niet alleen omzet liggen, maar ook de kans om opnieuw relevant te worden in het dagelijks leven van de klant.

Calex pleit dan ook voor een fundamentele herziening van de categorie elektra: niet vanuit techniek, maar vanuit beleving. Door duidelijke navigatie, training in ons Experience center en ondersteuning kunnen bouwmarkten hun rol als inspirerende adviseur herpakken. Calex ondersteunt die transformatie actief met instore communicatie, een volledig geïntegreerd assortiment en continue content-ondersteuning, zowel fysiek als digitaal. De vraag is niet óf de bouwmarkt deze stap moet zetten, maar of ze het tijdig genoeg doet. Want de consument is allang onderweg.”

Pascal Oostveen, Hubo Doorn:

“Smarthome weet zich al een tijdje als volwaardige categorie te manifesteren. Dat zie je ook aan de ontwikkeling van schappenplannen, waarbinnen steeds meer ruimte ontstaat voor dit productaanbod. Voor onszelf geldt dat wij zijn gevestigd in een vergrijzende regio, hetgeen ook betekent dat deze doelgroep hulp nodig heeft bij het installeren van materiaal. Ik zie iemand van tachtig jaar niet meteen gaan sleutelen aan een wandcontactdoos. We maken zeker tijd vrij om die vragende klant te ondersteunen.

Tegelijkertijd bestaat een deel van het assortiment ook uit materiaal dat amper extra begeleiding vergt, zoals de slimme lampen en verlichting van Calex. Daar zijn we behoorlijk breed gesorteerd in, en we merken zeker dat de vraag ernaar blijft stijgen. Ik ben ook best tevreden over het toelichtende materiaal: ik zie veel mensen barcodes op verpakkingen scannen. Je moet even weten hoe het werkt, maar gebruik in de dagelijkse praktijk is niet bijzonder lastig. Klanten worden goed genavigeerd door de mogelijkheden in het schap.

Het aantrekkelijke van het assortiment is ook: de consument die eenmaal een slimme oplossing in huis haalt, wordt ook nieuwsgierig naar andere toepassingen. Het begint met slimme verlichting, daarna volgen er andere oplossingen. Nu moet ik wel zeggen: elke Hubo-vestiging kent zijn kwaliteiten, wij hebben – mede door onze andere activiteit met een ledgroothandel – ervaring met elektrotechniek. Smarthome is dus echt een discipline die dichtbij onze knowhow ligt.”

René Panman, Category Manager, KlikAanKlikUit:

“Wij liggen met KlikAanKlikUit breed in de distributie. We zien een significant verschil tussen winkels waar we personeel mogen trainen en daar waar dat niet mag. Ook zien we initiatieven van bouwmarktpersoneel om zelfwerkende opstellingen te maken om de consument te kunnen overtuigen. Ook hier zien we weer dat winkels waar dat gebeurt de omzet beter is dan bij winkels waar dat niet gebeurt. Dan zou je kunnen overwegen om werkende demo’s in winkels te zetten. Ook dat hebben we geprobeerd, maar in 80% van de winkels gaat dit defect en dan werkt het tegen je. Ook bij het maken van POS lopen we vaak tegen uitdagingen aan met betrekking tot huisstijlen van winkels. Ook daar geldt weer: op het moment dat er geïnvesteerd wordt in POS, Demo of training zie je de omzet stijgen.”

Margreet Bouwman, Communication Specialist, ABB:

“Busch Jaeger is met schakelmateriaal al aanwezig in de bouwmarkt. Een aanvulling met slimme verlichting en het smart­home-assortiment in de bouwmarkt past perfect in de trend van slimmer en duurzamer wonen en juichen wij zeker toe. Om de consument hierin goed te kunnen adviseren, is de nodige technische kennis wel een vereiste. Als fabrikant zien we hierin enorme kansen voor de bouwmarkt en leveren we waar mogelijk graag onze bijdrage aan het vergroten van deze kennis.”
elektra en verlichting

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee