Woon- en klusprogramma’s, innovaties en zeker ook sociale kanalen als Pintertest weten de kleur- en verfbelangstelling bij consumenten een flinke impuls te geven. Ook de toegankelijkheid tot een kwaliteitsaanbod speelt een rol, net als de huidige woningmarkt. Gezien de torenhoge huizenprijzen komen we amper nog toe aan verhuizen: we moeten het doen met wat we hebben. En dus kunnen we het maar beter zo aangenaam mogelijk maken.
Auteur: Hugo Schrameyer
Michiel de Zeeuw, Eigenaar Studio Michiel de Zeeuw, voorheen o.a. betrokken bij het woonprogramma RTL Woonmagazine:
“Consumenten durven weliswaar meer met kleur, maar het is niet zo dat trends daarin een extra stimulans brengen. Zo is de Wabi Sabi-trend, met rustige, natuurlijke kleuren, nog altijd duidelijk dominant. De keuze voor dit type kleuren komt niet voort uit voorzichtigheid of veiligheid, het is simpelweg de actualiteit. Tegelijkertijd zien we ook wel dat mensen meer durven, niet alleen met verf, maar ook met andere vormen van decoratieve muurbedekking.
Zo speelt behang duidelijk een voorname rol. Mensen durven meer met behang te experimenteren, waarbij ze bovendien worden geholpen door productontwikkelingen. Zo kun je behang aanbrengen dat compleet op maat wordt gemaakt, zelfs op basis van de afmetingen van je muur. Ook het gebruik van grote panelen, tot soms wel een meter breed, is steeds meer in de belangstelling gekomen. Wat vaak gebeurt is dat de tint in het behang ook wordt meegenomen als inspiratie voor de verf in de rest van de ruimte.
We hebben de keuze voor de standaardkleur wit dus achter ons gelaten, terwijl ik tevens merk dat Nederland internationaal altijd vooruitstrevend is geweest op dat gebied. Vroeger was de gedachte bij wijze van spreken: ‘hou het neutraal, we verhuizen toch snel’. Dat is ondertussen wel veranderd. Huizen zijn nu behoorlijk duur, mensen verhuizen minder snel en dus zijn ze eerder geneigd om hun huidige woning uit te breiden of te veranderen. We moeten het doen met wat we hebben, dus willen we ook wel wat meer experimenteren. Die verandering is niet gisteren ontstaan, dat zie je al langer: verhuizen is voor velen geen optie meer, dus willen we het vooral gezellig hebben in de bestaande woning.
Wat je ook wel ziet, is dat er minder een rem zit op het inhuren van een schilder of het inwinnen van advies bij een interieurbureau. Mensen willen professionele begeleiding en zijn bereid om daarvoor te betalen. De oplossingen die verffabrikanten brengen om tot een juiste kleurkeuze te komen zijn deels geslaagd, maar deels minder. De verftesters zijn zeker toegankelijk, maar bieden niet altijd de afdoende oplossing. Als je zelf met een proefpotje aan de slag gaat en het blijkt toch niet de juiste kleur, dan moet je er weer overheen schilderen. Dat kan een drempel zijn voor mensen. Het zou mooi zijn als er een duurzamere oplossing voor komt, bijvoorbeeld iets dat je kunt teruggeven of hergebruiken. Flexa bood ooit grotere A4-stalen. Dat vond ik best ideaal, dat werkte veel beter dan gepriegel met een klein kleurstaaltje.
Wat betreft digitale oplossingen: het is best lastig om bij gebruik daarvan een goed beeld te krijgen van het eindresultaat. Interieurverhoudingen, zoals de afstand tussen meubels, kun je prima inschatten met een animatie, maar kleuren blijven lastig. Iedereen ziet kleuren anders, en het is moeilijk om die ervaring via een scherm over te brengen.
Ook in mijn professionele werk maak ik eigenlijk nooit gebruik van digitale middelen. We maken wel visualisaties, maar ik wil altijd dat mensen de kleuren in het echt zien. Klanten zien soms totaal verschillende tinten in een kleur. De een ziet blauw, de ander ziet er paars in. Dat kun je via een computer niet goed overbrengen.
“Consumenten durven meer. Met kleur, maar ook met decoratieve wandbekleding”
De kwaliteit van verf daarentegen heeft duidelijk een verbetering gebracht. Histor Monodek Revolution is een voorbeeld van een verf die meer gebruiksgemak en tevredenheid over het eindresultaat heeft gebracht. Verder staan er online honderden tips over hoe je het beste verfresultaat kunt bereiken.
Ook dat kan wel degelijk een stimulans zijn om een verfklus weer aantrekkelijk te maken. Goede materialen maken wel degelijk het verschil. De afname van het aantal speciaalzaken is een trend die je in meer sectoren zien, zoals de opkomst van supermarkten: alles onder één dak. Weliswaar efficiënt, maar je mist soms wel gespecialiseerd advies. Ik herinner me nog de verf- en behangspeciaalzaak De Ru in Amsterdam, waar de eigenaar altijd een ander product aanraadde dan wat ik van plan was te kopen. Dat vond ik toen irritant, maar achteraf heb ik er veel van geleerd.
Dat soort specifieke kennis mis je in bouwmarkten. Je kunt zeggen: dat is jammer, maar de realiteit is ook dat klanten daar veelal niet op zitten te wachten. Ze kopen een bepaalde trendkleur en als die over een paar jaar verandert, schilder je die kleur weer over. Op zich is het dan niet echt een drama als de kwaliteit van de verf iets minder is.
Ik was vroeger bij tv-programma’s betrokken met mijn interieuradvies, maar die tijd is voorbij. Merken willen breder adverteren, budgetten worden versnipperd over verschillende platformen zoals Instagram en TikTok. Bovendien zijn woonprogramma’s best prijzig om te produceren. Niettemin blijft wonen natuurlijk een belangrijk thema, dat aanhaakt bij de belangstelling van mensen. Woon- en kleurinspiratie op televisie zal er altijd wel blijven, maar niet meer in dezelfde grootschaligheid als voorheen.”
“Dat de klant meer interesse krijgt voor kleur is al een tijdje gaande. Dat is overigens wel per regio en per vestiging verschillend. Ik heb hiervoor bij de vestiging in Dedemsvaart gewerkt, een voormalige Formido, waar we klanten naast de merkverven ook in contact brachten met het eigen huismerk. Daar moesten klanten aan wennen, maar de ervaring leert dat extra aandacht voor verf wel degelijk interesse kan aanwakkeren.
Ik zou niet willen beweren dat de kleurbelangstelling op het platteland afwijkt van die in de stad. Door heel het land wonen mensen met bovengemiddelde kleurinteresse, vaak geïnspireerd door woonmagazines of tv-programma’s. Kleur-van-het-jaar-concepten dragen daar zeker aan toe bij. Een deel van de mensen is beslist gevoelig voor dergelijke trendsignalen. Mensen zijn over het algemeen eerder geneigd om te experimenteren met lakken dan met muurverven. Daarin tonen velen zich nog vrij conservatief.
Ook de industrie heeft zich niet onbetuigd gelaten om de belangstelling voor kleur te stimuleren met testers of online kleurinspiratie. De reacties daarop zijn verdeeld. Als het eindresultaat van de tester je niet bevalt, ben je het geld voor de aankoop kwijt. Wat betreft digitale oplossingen: er bestaat vaak een zekere kleurafwijking tussen het scherm van je telefoon en het eindresultaat. Dat levert niet altijd een waterdichte garantie op.
Verder geldt natuurlijk dat verf behoorlijk prijzig is. Of wat je beter kunt zeggen: mensen zijn structureel op zoek naar een aanbieding, die elke week wel ergens valt te vinden. Er wordt eigenlijk pas geverfd op het moment dat de juiste aanbieding voorbijkomt. Vanuit het perspectief van de klant begrijp ik dat wel, alleen is het voor de handel en industrie best lastig om uit die prijsspiraal te ontsnappen.”
“De kleurbelangstelling van consumenten is de laatste jaren overduidelijk toegenomen. Nieuwe innovaties zowel aan de kant van de handel als aan de kant van de industrie hebben daar zeker aan toe bijgedragen. Zo maken wij gebruik van een kleurscanner, die elke kleur kan herkennen en vertalen naar verf. Onder klanten hoor ik zeker ook positieve verhalen over kleurtesters. Die zijn beslist toegankelijk, terwijl je met het verven van een klein oppervlakte een prima indruk kunt krijgen van het eindresultaat. Ik heb laatst als particulier gebruik gemaakt van een visualiser-app: ik moet zeggen, daarmee kreeg ik zeker een prima indruk van wat ik kon verwachten. Als je van lichtgroen naar net iets lichter groen overschakelt, dan schiet een digitale oplossing wat tekort in zijn presentatie, maar als je een witte muur met groen wil overschilderen, dan krijg je toch zeker een prima indruk.
De verfkwaliteit die in de bouwmarkt beschikbaar is, liet de laatste jaren eveneens een duidelijke verbetering zien. Mensen schrikken nog vaak terug van de aanschafprijs, maar er bestaat zeker belangstelling voor professionele merken in een aanbiedingsperiode. Er is dan nog steeds een prijsafstand met huismerken, maar een korting van 25 procent vinden veel klanten dan nog behapbaar. Wat veel mensen niet realiseren, maar wat we zeker benadrukken, is dat onze Titan-huislijn zich zeker kan meten met de professionele kwaliteit, terwijl de aanschafprijs een stuk lager ligt.
Probleem tegenwoordig is natuurlijk ook: probeer maar eens een schilder te vinden. Dat is een flinke uitdaging. Veel mensen zullen de verfklus derhalve zelf moeten uitvoeren. En als je het toch moet doen, kun je maar beter voor een afdoende oplossing kiezen dan voor een product dat te wensen overlaat.”
Probeer maar eens een schilder te vinden. Consumenten zullen hun eigen verfklus moeten oppakken.
“Vroeger kleurde je de wanden wit en keek je er tien jaar niet meer naar om. Dat station is gepasseerd.”
“De belangstelling voor kleur zit duidelijk in de lift. Zowel de ready mixed verven als de mengverven mogen zich verheugen in forse interesse. Dat heeft vooral met trends en de tijdgeest te maken. Vroeger kleurde je de wanden wit, waarna je er tien jaar of langer niet meer aan kwam, nu is gebruik van kleur in combinatie met afwijkende tinten helemaal van nu. De schilderfrequentie is duidelijk toegenomen. We willen geen tien jaar meer tegen dezelfde kleur aankijken, dat mag best een keertje weer een update krijgen.
Een tool als een visualizer kan tevens als extra stimulans dienen voor een verfupdate, maar ik denk niet dat mensen op basis daarvan tot een eindbeslissing komen. De beelschermpresentatie wijkt doorgaans te veel af van de daadwerkelijke uitvoering. De app leidt tot inspiratie, maar de werkelijke kleurkeuze wordt veelal op de winkelvoer genomen.”
“Ook wij als vakhandel herkennen dat signaal: mensen hechten meer aan kleur, veelal wordt er een keuze gemaakt voor een wand die er qua kleurstelling echt mag uitspringen. Ik denk dat social media er een hand in hebben gehad om keuze voor kleur verder te populariseren. Mensen laten zich er duidelijk door inspireren. Ook de industrie draagt daar aan bij door te komen met presentaties en eigen modellen. Wilde je vroeger komen tot een bepaalde verf- of behangkeuze, dan moest je het doen met een simpel staaltje. Nu zijn er volop inspiratiemodellen en –boeken tegen waarmee mensen tot nieuwe ideeën komen. Wij geloven zelf niet in digitale oplossingen, te meer omdat de lichtval sterk bepalend is voor de kleurimpressie. Datgene wat je op je beeldscherm gepresenteerd krijgt, haakt veelal niet aan bij de realiteit.
Dat kleur meer in zwang is geraakt, heeft waarschijnlijk tevens met de huizenmarkt te maken. Nu de prijzen zo sterk zijn gestegen, is het bijna niet meer te doen om te verhuizen. Je doet het met waar je woont: de eigen woning mag dan best opgewaardeerd worden met een leuke kleur op de wand.
Wat betreft de verhouding tussen bouwmarkt en speciaalzaak: het zal je niet verbazen dat wij de voorkeur geven aan de specialist. Mensen die hier komen, maken een bewuste keuze voor de betere kwaliteit, veelal aangeprezen door een schilder of kennis die goede ervaringen heeft met kwaliteitsproducten. Het signaal dat je meer rendement haalt uit een pot kwaliteitsverf landt wel degelijk bij klanten: voor dezelfde vierkante meters heb je minder verf nodig, bovendien is de kwaliteit zodanig dat de verfklus een aantal jaren langer meegaat.”
“Qua kleur zijn er de laatste jaren veel meer mogelijkheden bijgekomen. De industrie heeft tal van nieuwe oplossingen bedacht als kleurtesters en online kleurpresentaties. Die mogelijkheden worden inderdaad gebruikt, maar ik zie niet bepaald een trendbreuk met het verleden: er was altijd al interesse voor kleurgebruik. De toegankelijkheid voor kleurgebruik is verbeterd, maar los daarvan is er altijd al interesse geweest voor gebruik van kleur.
Wat ik eigenlijk meer impact vind hebben, is de verkrijgbaarheid van professionele verfmerken in de dhz-sector. Merken als Sigma of Sikkens waren voorheen primair bedoeld voor de professionele schilder, nu weet ook de consument de weg naar die merken te vinden. Ons eigen huismerk is ook prima van kwaliteit, weet zich wat dat betreft prima te meten met topmerken, maar merken als Sigma of Sikkens hebben een dusdanige reputatie dat de potten zich als het ware uit zichzelf verkopen. De klant blijkt zeker gevoelig voor het argument dat de volgende schilderbeurt langer op zich kan laten wachten met een topverf. Mensen hebben op zich veel belangstelling voor verf en kleur, maar het uitvoeren van de klus zelf is toch wel een ding. Veel mensen moeten zich ertoe zetten om een verfklus op te pakken. Dus als die klus met een kwaliteitsproduct wordt vergemakkelijkt, heeft men daar zeker oren naar.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl