Eurom bestaat 50 jaar en trakteerde klanten op een ‘experience tour’ door alle afdelingen van het bedrijf en langs alle productgroepen uit het portfolio. MIX liep mee en zag niet alleen heel veel mooie producten, maar ook hoe Eurom gestalte geeft aan productontwikkeling-zonder-einde en maakte bovendien kennis met alle services waarmee ze klanten ontzorgen. Al mag je dat woord ontzorgen in Genemuiden eigenlijk niet gebruiken. “Wij dóén het liever gewoon”, zegt directeur Wycher Bakker.
Slimme producten in veel productgroepen, van hoge kwaliteit, beter gespecificeerd en vaak met hogere prestaties dan de benchmark in de markt: daar maakt Eurom werk van in de productontwikkeling, zo blijkt. Maar daarover later meer.
Het grote verhaal is dat het bedrijf actief is in diverse productgroepen waardoor je als retailer met één leverancier een groot deel van je assortiment kunt invullen. Met die goed-gespecificeerde producten en concepten voor een aantrekkelijke prijs, gecompleteerd met alle benodigde digitale artikeldata, goede productafbeeldingen, logistiek, risicoloze voorraad in Genemuiden en alle marketing-ondersteuning die je maar wil. “Als klant hoef je eigenlijk de producten alleen maar in je assortiment op te nemen”, zegt directeur Wycher Bakker.
Het portfolio van Eurom telt zeven categorieën die allemaal aan bod komen tijdens de jubileumtour door het bedrijf. Op de afdelingen Inkoop, Productontwikkeling en Marketing maken we kennis met ‘productontwikkeling-zonder-einde’ zoals ze dat bij Eurom doen. De eindeloze cirkel begint met een idee, marktonderzoek, een prototype, keuren, testen door derden, na de marktintroductie worden reviews, klantervaringen en retouren geanalyseerd en komen er weer mogelijke verbeteringen aan het licht waarmee het oorspronkelijke idee weer verbeterd wordt. Enzovoort. Bakker: “In een relatief compact bedrijf als het onze zijn we voortdurend bezig met 12 ideeën. Ieder idee krijgt een tafel waarop we het letterlijk dagelijks uitwerken. We behandelen ze door elkaar heen, maar het zijn er altijd twaalf. Voorheen hadden we wel langere lijsten, maar dan hadden we minder focus.”
Op één van die tafels zien we het testen van Euroms Warmigo warmtekussens. “Heel populaire producten gevoed door een powerbank, handiger dan de specifieke accu van het A-merk en warmer bovendien”, zegt Bakker. “Zo gaan we ‘erop-en-erover’. Als we ergens inbreken, dan willen we het natuurlijk beter doen dan de gevestigde orde. Bovendien is het een mooie aanvulling op ons assortiment, want we liggen toch al in de schappen met onze terrasverwarmers of kachels. Daar past dit heel goed bij.”
Op de afdeling ingangscontrole zien we hoe het gaat als artikelen in productie zijn en de markt op gaan. Zodra een product volledig doorgetest is en de eerste batch geproduceerd kan worden, komt er een gedetailleerd handboek voor productie, worden productiebatches in China geïnspecteerd voor ze op de boot gaan, dubbelgecheckt bij aankomst in Genemuiden en dan via een slim systeem opgeslagen in het magazijn. Zo kan Eurom 450 containers per jaar verwerken en 17.000 pallets en 60.000 pakketten per jaar verzenden.
Van al die orders komt een zeer laag percentage retour; die weinige retouren worden zorgvuldig nagekeken ter productverbetering. Dat gebeurt in de werkplaats, waar ook de reparaties worden uitgevoerd. Sinds kort kan Eurom als enige in Nederland airco’s afvullen met het niet-schadelijke R290 gas, mede dankzij slimme engineering van de werkbanken door de eigen technici. Dit verdubbelt de levensduur van Eurom caravan-airco’s uiteindelijk.
Tegen de werkplaats aan zitten de Technische Dienst, Onderdeleninkoop en Klantenservice. Die drie serviceafdelingen lossen in samenhang vragen en problemen van retailers en consumenten op. “We merken dat consumenten vaak direct contact met óns opnemen en niet met hun dealer. We helpen hier namelijk gemiddeld 10.000 consumenten per jaar. Dat wij die allemaal opvangen en oplossen, helpt onze dealers. Veelvoorkomende vragen leiden tot aanpassing van de FAQ’s op onze website en die van onze dealers en regelmatig ook tot aanpassing van producten of hun verpakking. Zo maken deze afdelingen onderdeel uit van die ‘loop’ van Productontwikkeling-zonder-einde.”
De tour leidt ons het indrukwekkende magazijn in waar een ‘shuttle-installatie’ 24 pallets diep op 5 lagen hoog kan herbergen. Op diverse plekken in het magazijn presenteert Eurom de belangrijkste productgroepen uit het assortiment. Op zo’n manier dat je ze kunt vergelijken met dé best mogelijke andere referentie in de markt. Zo zien we een product waar Eurom voor een cruciaal onderdeeltje nét een betere variant kiest dan een A-merk doet. Bakker: “Dat is hét cruciale slijtage-onderdeel dat grote schade veroorzaakt als het kapotgaat. Wij waren dan ook verbaasd dat onze concullega’s ander materiaal gebruiken. Ons betere onderdeel is misschien iets duurder, maar gaat veel langer mee.” Verderop wijst Bakker ons op een extra feature in een populair product waarvan Eurom er al 700.000 verkocht. “Het gaat om een extra veiligheid die niet per se verplicht is, maar voor ons gewoon een ‘no-brainer’.”
Zo zien we in alle Eurom-producten features en prestaties waarmee Eurom zich duidelijk altijd onderscheidt op gebied van kwaliteit en veiligheid; dat wordt gedurende de hele tour uitgelegd met praktische voorbeelden. Sterkere hogedrukreinigers, stillere ventilatoren, stabieler draaiende aggregaten, een werkplaatskachel met een andere tunnel voor betere verwarming, een bouwstofzuiger met drie motoren en kantelbare tank van 80 liter en een infrarood verwarmingspaneel voor permanente verwarming dat wél aan en uit kan en gekoppeld kan worden aan een wifi-thermostaat. En wat te denken van krachtige luchtontvochtigers, ventilatoren mét een licht-unit, de window-way-out uitlaat voor mobiele airco’s in draaikiepramen of terrasverwarmers die in zomer en winter buiten in de regen kunnen blijven hangen.
Tijdens de experience tour laten ze je álle specificaties aan den lijve ervaren. De kracht van de bladblazer of hogedrukreiniger, het vermogen van de pompen of de aggregaten, de power van de insectenlampen, maar ook de warmte en lichtkleur van de warmtelampen en terrasverwarmers.
Bakker: “Alle klanten die we hier rondgeleid hebben waren onder de indruk en gingen met nieuwe productkennis naar huis. Soms op specifiek productniveau, maar bijna altijd op categorie-niveau. Wij merkten dat niet alle klanten precies weten wat wij allemaal doen en welke kansen wij hen bieden in diverse populaire categorieën. Zodanig dat ze zelf eigenlijk bijna niets meer hoeven te doen. Want wij bedenken de producten, staan borg voor de kwaliteit en service, houden de risicodragende voorraad, managen de logistiek én bieden ook nog alle gewenste marketingondersteuning die je als retailer of etailer maar wil.” Maximale ontzorging? “Dat woord ontzorging gebruiken we hier liever niet omdat iedereen dat zo makkelijk zegt. Wij dóén het liever gewoon”, klinkt het op de bekende bescheiden en nuchtere Eurom-toon.
Eurom, Genemuiden, 038.385.43.21, info@eurom.nl, www.eurom.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl