Bison-producten worden op bepaalde momenten als een onderdeel van een klus gebruikt. Tegelijkertijd worden steeds meer producten ook de klus op zich. En dat biedt mogelijkheden. Michiel Box van Bison: “Kijk je naar de customer journey van een klusser, dan zijn navigatie en communicatie belangrijk. Je moet een antwoord hebben op de intentie waar een klusser mee binnenkomt.”
“Een product van Bison als onderdeel van de klus of als complete klus? Dat laatste zie je inderdaad meer en meer”, ziet ook Marketing Manager Benelux Martijn van der Sluijs. “Daar zijn we als Bison ook langer meer mee bezig. Van oudsher was het een kitklus. Bijvoorbeeld voor het vervangen van de randen van de douche: daar is de kit de klus. Maar bij het vervangen of moderniseren van een complete douche is de kit onderdeel van de klus.”
“Wat we zien is dat Bison een conceptgedachte neerzet die bij de klussende consument aanslaat”, ziet ook Michiel Box. Hij is Country Director voor de Consumer Market in de Benelux. “Neem bijvoorbeeld Bison Rubber Seal of Bison Waterproof Seal; heb je een lekkage? Dan is dat het product. Dan moet je als merk zorgen dat je te vinden bent en dat het product doet wat het zegt. Het kan ook onderdeel zijn van een totaaloplossing en zo met meerdere producten de klusuitdaging oplossen.” Hij vervolgt: “Daarbij zie je dat het gedragen kan worden door externe omstandigheden, zoals bij de eerdergenoemde Bison Rubber Seal. Het wordt in ons land door toenemende neerslag vochtiger. Dan gaat die conceptmatige aanpak meer leven: het draait dan niet alleen om de klus, maar juist om de oplossing.”
“Of neem onze Vochtvreter”, gaat Box verder. “Met dit product scoren we goed bij de consument. Het draait om de merknaam, maar het is veel meer geworden dan dat. Het is inmiddels een merknaam voor de categorie, waarbij we blijven innoveren.” “Een goed voorbeeld daarvan is dat we van korrels naar magneten zijn gegaan, dat werkt nog makkelijker”, beaamt Van der Sluijs. “Met de werking en dus het resultaat van het product blijven we bezig. En we kijken breder: de Vochtvreter Ambiance, die is meer esthetisch. Of neem de autovochtvreter, die het na de introductie gelijk goed is gaan doen in de winkels.” Ook Box is enthousiast daarover: “Vochtvreter is van een seizoenartikel naar een artikel voor het jaar rond gegaan. Autovochtvreter is daar als mooi impulsartikel bijgekomen. Zeker de grote retailers ervaren een sterkere vraag, die al gedurende de zomer begint. Ofwel: de piek in de natte perioden blijft, terwijl ook de andere maanden stijgen in verkopen.”
Van der Sluijs benadrukt daarbij dat goede uitleg bij het product noodzakelijk blijft. “Een Vochtvreter is niet alleen voor in huis of een schuur. Ze zijn ook heel geschikt voor bijvoorbeeld in de meterkast of in een gestalde caravan of camper. Ofwel: in de kleine ruimtes. Samen met onze dealers moeten we uitleg geven waarvoor het product gebruikt kan worden en wat het brengt. Bij zo’n Vochtvreter voor de auto draait het trouwens ook om de verkeersveiligheid. Met vochtige, beslagen ramen is het zicht fors minder.”
“Wil je met jouw product onderdeel van een klus zijn? Dat is de uitdaging waarvoor we staan”, zegt Van der Sluijs. “Daarbij moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het product dicht bij de klus staat. Het juiste product op de tweede positie. Dus acrylaatkit bij de muurverf en pvc-lijm bij de pvc-pijpen.” Box ziet dat hierbij kansen liggen voor waardecreatie voor de retailer, met kansen voor cross-sell en upsell. “Navigatie speelt daar een grote rol in. Daar kunnen nog stappen in gezet worden. Neem bijvoorbeeld Poly Max Kit. Dat is nieuw, heeft dezelfde gebruiksmogelijkheden als acrylaat- én siliconenkit, maar dan gebaseerd op polymeer. Dat kun je als retailer op meerdere plekken in de winkel terug laten komen, want Poly Max is heel herkenbaar. De boodschap daarbij is dat een klusser dan altijd de juiste kit heeft. Dat neemt de kans op onzekerheid weg en garandeert het resultaat van de klus.”
“Je moet een antwoord hebben op de intentie waar een klusser mee binnenkomt.”
Van der Sluijs vervolgt: “Goed en duidelijk navigeren is daarbij belangrijk, in alles wat we doen. We focussen daarmee minder op de technische kant, meer vanuit de klusgedachte. Want de kans dat iemand naar een dhz-winkel gaat zonder klusgedachte? Die is vrij klein. Een pvc-pijp en pvc-lijm combineren, dat is de klus. Daarvoor geeft Bison uitleg en navigatie naar het juiste product. Ook wanneer dit decentraal in de winkel staat.” Ook Box ziet nog volop kansen bij tweede posities: “Neem wandpanelen, die staan direct in connectie met decoratieve categorieën. Met Bison lijm erbij heeft een klusser direct het juiste product in handen. Met navigatie en goede verkrijgbaarheid maak je het als retailer een shopper makkelijker. Je moet een antwoord hebben op de intentie waar een klusser mee binnenkomt.” Van der Sluijs: “Als je met het juiste product daar bent, dan heb je goede customer experience. Alles wat wij als Bison doen moet daarop gespitst zijn, zorgen dat een klant met het juiste product naar buiten wandelt. Daarvoor moet je als merkfabrikant en retailer samen het juiste pad bewandelen.”
De komende periode gaat Bison hun lijm- en kitwijzer in de winkels vervangen door een online versie. Met QR-codes wordt daarnaar verwezen. Het voordeel? Omdat vrijwel iedereen een smartphone heeft, is de geraadpleegde informatie altijd up-to-date en altijd beschikbaar.
Bison, Goes, +31 (0)88 3 235 700, www.bison.nl, info@bison.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl