vloer6

Slaagt DHZ in het vasthouden van vloerenomzet?

Het dhz-kanaal heeft een flink aandeel in de verkoop van vloeren. Toch bestaan er beslist uitdagingen om dat aandeel vast te houden, zoals het inspelen op de actuele pvc-trend. Lukt het de bouwmarkt om die trend voldoende naar zich toe te trekken met een aanbod pvc-klikvloeren? Of is die belangstelling inmiddels over zijn top heen en kunnen we binnenkort weer nieuwe vloertrends verwachten?

Jacqueline Kraai, KW Wonen, Scherpenzeel

“Als interieurstyliste bij Kluswijs Wonen (KW Wonen) in Scherpenzeel denk ik dat het goed is om de pvc klik-vloeren meer in de spotlights te zetten. Zeker in een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, kan het een uitkomst zijn wanneer de klant, in dit geval de pvc klik-vloer, zelf gaat leggen. Voordelen van een pvc klik-vloer is het snelle werk en het is minder specialistisch dan een pvc plak-vloer. Op de bovenverdieping van onze Kluswijs bouwmarkt hebben wij een woninginrichting gerealiseerd genaamd KW Wonen (Kluswijs wonen). Wij bieden een breed assortiment pvc-vloeren aan, zowel klik als plakvarianten. Door de combinatie met de Kluswijs bouwmarkt kunnen wij met de Kluswijs klussendienst de legservice aanbieden aan de klant maar adviseren ook daar waar de klant het met een pvc klik-vloer zelf kan leggen. Bij voldoende vakmensen kan je profiteren van het ontzorgen van de klant door omzet mee te pakken op de arbeidskosten en als je eenmaal aan de slag bent bij de klant komt er vaak nog meer bij, denk hierbij aan plintwerk, entreematten en afwerkprofielen.”

Robbert Beenhakkers, Sales Manager Deli Home

“De vloerenmarkt in het doe-het-zelfkanaal blijft in beweging. Laminaat is al jarenlang een gevestigde naam; iedereen kent het en weet dat het relatief eenvoudig zelf te leggen is. Daarom blijft het nog steeds populair, met name op verdiepingen boven de begane grond. Toch zien we dat de totale laminaatmarkt terugloopt. Tegelijkertijd wint pvc sterk aan terrein. Vooral klik-pvc maakt een opmars, mede omdat consumenten steeds beter ontdekken dat klik-pvc net zo gemakkelijk te leggen is als laminaat. Die herkenbaarheid, de comfortabele eigenschappen ervan én de ruime keuze in trendy dessins maakt een duidelijke stimulans voor groei.

vloer7

Tegelijkertijd blijft het opvallend dat een groot deel van de pvc-vloeren nog altijd via speciaalzaken wordt verkocht, waar laminaat voornamelijk via het doe-het-zelfkanaal gaat. Dat betekent dat er voor bouwmarkten nog een flinke groeimogelijkheid ligt. Bouwmarkten zouden meer de nadruk kunnen leggen op het verschil in prijs en doe-het-zelf gemak van klik-pvc ten opzichte van verlijmde vloeren, die voornamelijk via speciaalzaken worden verkocht. Als bouwmarkten bovendien daarbij een link maken met een advies-/installatieservice voor consumenten, dan kunnen ze echt stappen maken. Die vorm van ontzorgen was voorheen typisch iets van de speciaalzaak, maar wordt nu dus ook via het doe-het-zelfkanaal aangeboden. Verder spreekt een compacte, overzichtelijke collectie met heldere assortiments- & prijsopbouw enorm in het voordeel van de bouwmarkten.

Parket in het doe-het-zelfkanaal is marginaal geworden. Het is te complex, duur en te onderhoudsgevoelig voor de gemiddelde doe-het-zelfconsument.

Kortom, door de jaren heen is klik-pvc dé groeier in de markt. Zeker in het doe-het-zelfsegment.”
Laminaatvloeren blijven onverminderd populair, te meer omdat deze oplossing relatief goedkoop is en gemakkelijk toe te passen.

Annelies Melis, Marketing Manager Hornbach

“Dankzij onze volumes, snelheid en toegankelijkheid zorgen we er bij Hornbach voor dat klanten de nieuwste vloerentrends niet alleen kunnen bewonderen, maar ook direct kunnen meenemen.

Wij zien dat de populariteit van pvc-vloeren nog lang niet over zijn hoogtepunt heen is. Er is een brede en blijvende toename in de vraag, zowel naar click- als dryback-varianten. Dankzij de ruimte in onze bouwmarkten kunnen we hier optimaal op inspelen met een breed, actueel en onderscheidend assortiment.

We volgen de trend niet alleen, we geven er ook richting aan. Zo werken we samen met toonaangevende namen als interieurontwerper Eric Kuster. Zijn collectie is exclusief verkrijgbaar bij Hornbach en straalt tijdloze elegantie uit. Daarnaast spelen we in op de opkomst van natuurlijke tinten en duurzame materialen.

Bij Hornbach hebben we naast een ruim aanbod van vloeren in onze projectbouwmarkten ook een retailconcept volledig gericht op Vloeren. Hiermee springen we in het gat tussen de bouwmarkt en speciaalzaak. Hornbach Vloeren is gestart in Kerkrade en wordt verder uitgebreid naar onder meer Duiven en Geleen.”

vloer8

Marian Jagt, KlusWijs Klazienaveen

“De vraag naar laminaat blijft onverminderd groot, hoewel je nu inderdaad ziet dat deze vloervariant steeds meer concurrentie krijgt van pvc-vloeren. In ons geval: van klik-pvc. Plak-pvc verkopen we niet, dat is voor veel klussers toch een te specialistisch werk. De kwaliteit van de klikvariant doet daar niet voor onder, terwijl consumenten steeds meer ontdekken dat het aanbrengen ervan vergelijkbaar is met de inspanning die nodig is voor laminaat. Als ik voor deze winkel en voor onze formule zelf spreek: de consument wordt wel degelijk attent gemaakt op de mogelijkheden van klik-pvc. De kwaliteit ervan komt niet alleen in de folder aan bod, maar komt ook onder de aandacht via de sociale kanalen van onze eigen winkel, zoals onze Facebookpagina.

Laminaat kent vooral de doelgroep van consumenten die de klus direct willen oppakken. Pvc dien je vooraf te bestellen, laminaat hebben we op voorraad liggen. Dat is vooral geliefd bij klanten die bijvoorbeeld laminaat willen leggen in een slaapkamer.”
 
De pvc-vloer heeft een ongekende opmars gekend waar voorlopig nog geen einde aan lijkt te komen.

Patrick Zwijnenburg, Hubo Bodegraven

“De pvc klikvariant is de grootste groep binnen de verkoop van pvc-vloeren, logischerwijs ook als gevolg van het specialistische karakter van plakoplossingen. Het egaliseren van de ondergrond is niet iets wat veel klussers zelf ter hand willen nemen, vandaar de populariteit van klikoplossingen. Overigens kunnen we in overleg met de klanten natuurlijk ook ondersteuning bieden wat dat betreft.

Het is misschien niet helemaal zuiver om bij ons de vraag neer te leggen of het dhz-kanaal de vloeromzet kan vasthouden. We zijn net door een omwisseling gegaan, waarbij het oude assortiment werd uitverkocht en plaats ging maken voor een nieuw, actueel aanbod. Logischerwijs leidt dat tot een behoorlijke omzetstijging, wat niet alleen was te zien binnen de groep pvc, maar ook wat laminaat betreft. Zeker ook die vloervariant is blijvend populair bij de klusconsument, te meer omdat deze oplossing eenvoudig valt toe te passen en bovendien relatief goedkoop is. Zeker ook in oudere woningen met vloerdelen kan een laminaatvloer met een simpele egaliserende ondervloer een prima oplossing bieden.

Ook hout blijft structureel aandacht krijgen, waarbij de traditionele eiken kleuren ondertussen meer plaats hebben gemaakt voor lichtere en naturel tinten. Al met al is het zeker een modische groep, waarbij je alert moet blijven op nieuwe trends, hoewel dat in feite ook voor andere assortimenten geldt. Anders hadden we misschien nog wel met bruine stopcontacten gezeten.”

Erik-Jan van Barneveld, Product Manager Flooring Maxeda DIY Group

“Samen met laminaatvloeren behoren pvc-vloeren tot de meest verkochte vloertypen in Nederland. In onze optiek zijn pvc-vloeren dan ook geen trend meer, maar een volwassen en volwaardige productgroep. Toch zijn er binnen de doe-het-zelfsector nog volop groeikansen, met name omdat onze branche momenteel slechts een relatief klein aandeel heeft in de totale verkoop van pvc-vloeren.

Een belangrijk aandachtspunt daarbij is het type vloer dat consumenten kiezen. Veel mensen gaan nog steeds voor een dryback-systeem, waarbij de vloer professioneel wordt geïnstalleerd. Hierdoor komen zij meestal uit bij een vloerenspeciaalzaak of woninginrichter. Het is aan ons om consumenten nog beter te overtuigen van de voordelen van een klikvariant: een goed alternatief dat bovendien een aanzienlijke besparing oplevert wanneer men de vloer zelf legt.

Naast kansen zijn er ook uitdagingen. De grootste daarvan is verduurzaming. Steeds meer organisaties, waaronder ook Maxeda, stellen ambitieuze doelen om hun CO2-voetafdruk te verlagen. Hiervoor moet er ook worden gekeken naar de milieu-impact van pvc-vloeren.

Zo doet de Europese Commissie aanbevelingen, die voortkomen uit de mogelijk milieubelastende effecten van pvc, om tegen 2030 het gebruik van pvc in vloeren te verbieden. Dit betekent dat de industrie actief moet inzetten op innovatie en het gebruik van alternatieve grondstoffen. We zien ook veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van recycling, maar vooralsnog is dit nog lang niet toereikend voor de eindconsument.

In Duitsland zien we al enkele jaren een verschuiving: nieuwe generaties designvloeren op basis van hout winnen daar aan populariteit. Duitsers hebben traditioneel een sterkere band met hout dan wij in Nederland, mede doordat het vaker wordt toegepast in woningbouw. Toch moeten we er niet van opkijken als ook Nederland deze beweging in de toekomst volgt.

De opkomst van klik pvc-vloer laat zien dat de doe-het-zelf sector in staat is om in te spelen op consumentenvraag. Maar om écht toekomstbestendig te blijven, moeten we ook blijven vernieuwen – in aanbod, in duurzaamheid én in communicatie richting de klant.”
 
De laminaatvloer kent nog altijd een forse populariteit, hoewel deze positie wordt bedreigd door de afremmende verhuisbewegingen en de opkomst van pvc.
vloeren

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee