Irene+Oscar2

Nieuwe lijn Hansgrohe combineert comfort, design én duurzaamheid

Bij Hansgrohe begrijpen ze dat duurzaamheid geen wens, maar een noodzaak is – nu en voor toekomstige generaties. “Bij Hansgrohe hebben we een groen verleden, met een nog groenere toekomst”, zegt productmanager en business analist Irene van der Klugt daarover. Daarbij benadrukt ze dat voor het sanitairmerk de term duurzaamheid geen containerbegrip is, maar dat het een belangrijk onderdeel uitmaakt van de strategie van het Duitse sanitairmerk.

Om dit concreet te maken, zet het merk tegen 2023 het volledige watervoerende productassortiment om naar water- en energiebesparende technologieën. “Bij dit zogenaamde EcoSwitch-2030 project passen we de specificaties bij een groot deel van ons assortiment aan. Dat moet voldoen aan onze nieuwe normen en is daarmee een ingrijpend proces.” Overigens heeft het kwaliteitsmerk niet alleen bij hun producten, maar ook bij de productie ervan concrete doelen gesteld om nog milieubewuster te gaan produceren. “Dat proces gaan we nog meer water- en energie­besparend maken.”

Verfijnde technologieën voor waterbesparing

In de afgelopen veertig jaar is de technologie om water te besparen steeds verder verfijnd, merkt Van der Klugt op. “Innovatie zit diep in ons DNA verankerd, met veel nieuwe producten en toepassingen uit de koker van Hansgrohe. Neem bijvoorbeeld de eerste waterbesparende douche die we in 1985 uitbrachten – de reacties waren sceptisch destijds. Inmiddels zijn we koploper op dit vlak.” Hansgrohe maakt hierbij gebruik van slimme technologie die comfort en besparing combineert. “We knijpen het water niet af zoals anderen, maar zorgen voor comfortabel douchen én waterbesparing”, vult Oscar Baarda aan. Hij is verantwoordelijk voor het DIY-kanaal en ziet dat de benchmark daar nog niet positief is. “Om consumenten te overtuigen van doucheplezier mét waterbesparing is communicatie cruciaal, zowel op de winkelvloer, de verpakking en online.”

Bij een grote dhz-retailketen kunnen consumenten via een testopstelling handdouches testen en het verschil met waterbesparing ervaren. Een bijgeplaatste watermeter toont het verbruik. “Daar schrikken mensen van,” merkt Baarda op. “Die bewustwording stimuleren we ook via een waterbespaarcalculator op onze website. Daarmee vergelijk je eenvoudig het water- en energieverbruik van standaard- en waterbesparende producten. We willen niet alleen mensen bewust maken, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan minder verbruik. Daarom ontwikkelen we slimme oplossingen zoals de CoolStart-functie op mengkranen. Staat de hendel in het midden, dan stroomt er automatisch koud water in plaats van lauw – wat vaak voldoende is bij kort gebruik. Zo bespaar je op je energieverbruik.”

Introductie nieuw doucheprogramma

Tijdens de recente ISH vakbeurs in Frankfurt presenteerde Hansgrohe haar nieuwe doucheprogramma, waarbij in alle facetten grote stappen zijn gemaakt. “Met technologieën als EcoSmart en EcoSmart+, realiseren we tot 60% waterbesparing, zonder in te leveren op douchecomfort, benadrukt Van der Klugt. Concreet houdt deze waterbesparing acht of zes liter per minuut in, waarbij het laatste geldt voor afmetingen van de douchekop van 10 tot 24 centimeter. Naast deze duurzame producten wordt gebruik gemaakt van duurzame materialen. Zo bestaan de nieuwe handdouches voor 59% uit gerecycled materiaal en bevatten ze 68% minder chroom. De Planet Edition handdouche bestaat zelfs volledig uit gerecycled materiaal. “Daarmee voldoen al deze producten aan de EU-richtlijnen en lopen we voorop in de branche. We zijn continu in gesprek met instanties om die
duurzame standaard verder te ontwikkelen.”

Handdouches bevatten unieke functies

Hansgrohe biedt nu compleet nieuwe doucheprogramma’s in drie verschillende prijssegmenten (good, better en best). Daarnaast introduceert het merk unieke innovaties zoals de WaterBoost-knop voor een krachtige waterstraal – wanneer nodig – en FlexPower, waarmee straalopeningen zich dynamisch aanpassen aan de waterstroom en waterdruk voor meer comfort. In het good segment is het nieuw dat je met de Select-knop kan wisselen van straalsoort. Het nieuwe programma heeft een aantrekkelijke prijs, waarmee de producten ook geschikt zijn voor projecten. “Met deze lijn bedienen we zowel de bouwsector, hotels als de doe-het-zelfmarkt,” aldus Van der Klugt. “En de eerste reacties van professionals en de doe-het-zelfformules zijn enthousiast. Een handdouche met alle nieuwe waterbesparende functies is al verkrijgbaar vanaf €27 – zonder meerprijs ten opzichte van de reguliere varianten. Duurzaamheid is daarmee voor iedereen bereikbaar.”

Activera_S_Showerpipe

Activera S Showerpipe

  • Bij renovatie en voor prijsbewuste kopers
  • Waterbesparend, energiebesparend, kostenbesparend
  • Twee straalsoorten voor optimaal doucheplezier
  • QuickClean+ voorkomt eventuele kalkaanslag

“Sinds vorig jaar zijn we begonnen met het aanbieden van badkamermeubels en keramiek, zowel in het hogere als in het ‘good en best’ prijssegment. De handdouches zijn uitstekend te combineren met onze meubels en wastafelkranen. Zo ontstaat volop ruimte om te combineren en een badkamer samen te stellen die bij elke stijl én budget past.” De nieuwe Xilesa meubels zijn gemaakt van duurzame materialen, hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding en zijn verkrijgbaar in vier kleuren. Naast meubels en keramiek introduceert Hansgrohe onder de noemer Zesis ook een nieuwe kranenlijn met een aantrekkelijk prijssteling.

Xilesa_meubel_1

Xilesa meubel

  • Bij vervanging of renovatie en voor prijsbewuste kopers
  • Ruime laden zijn ideaal om te benutten, dankzij de ruimte­besparende sifon
  • Tijdloos design
  • Meubel is te combineren met alle Hansgrohe wastafels

Zesis_S_mengkraan3

Zesis S wastafelkranen

  • Elegante vormgeving
  • Hoge kwaliteit, lage prijs
  • Inclusief CoolStart i.c.m. EcoSmart
  • Uitstekend te matchen accessoires in dezelfde kleur

Het nieuwe programma is vanaf juni leverbaar. De nieuwe duurzame lijn is herkenbaar aan de stijlvolle groene verpakking, die uiteraard volledig van karton is. Deze heeft een fullcolour foto op de voorzijde, de belangrijkste USP’s inclusief een QR-code. “De communicatie op de winkelvloer is het belangrijkste instrument”, legt Baarda uit. “Maar in de winkel is niet altijd genoeg plek daarvoor. Daarvoor bieden we online complete data en content, daarmee kunnen we onze boodschap goed overbrengen.” Om retailers te ondersteunen, biedt het merk een promotruck, die een dag bij de bouwmarkt kan staan. In Amsterdam vinden geïnteresseerden the Water Studio: een showroom met testmogelijkheid. Aan de andere kant van het land, in Venlo, heeft een retailer de volledige categorie opgenomen – met commercieel succes. Baarda: “Daar zien we dat er meer en duurdere producten worden verkocht”.  

Hansgrohe, Amsterdam, (020) 606 24 00, info@hansgrohe.nl, www.pro.hansgrohe.nl
 

 

 

 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee