We hebben het eerste half jaar al even achter de rug. Waar we vanaf half maart met de corona maatregelen zijn geconfronteerd, kunnen we nu na het tweede kwartaal de balans opmaken in GfK's DIY Recap. Eerst kijken we naar Verf.

Waar we in maart al een groei van 80% zagen, werd dit in april nog overtroffen, waarna de groei iets afvlakt, maar nog altijd op +49% uitkomt in juni.

Over het eerste halfjaar van 2020 is de omzet 51% hoger dan in 2019, waarmee voor verf al 3⁄4 van de jaaromzet van 2019 is gerealiseerd.

Kijken we naar het totaal van houtbescherming (beitsen en vernis) dan zijn we nu 2019 al voorbij qua omzet met een groei van 80% over de eerste 6 maanden. Nu is beits natuurlijk een sterk seizoensgebonden product, dat met name in het voorjaar/zomer goed verkoopt.

Een minder seizoensgebonden product - Lakken (+56% eerste halfjaar) - liet in april nog een verdubbeling van de omzet zien. Laatstgenoemde noteerde in juni zelfs nog een groei van 49%.

Muurverf is wat minder seizoensgebonden, maar ook dit segment groeit met 36% over de eerste 6 maanden van dit jaar.

MIX-abonnee's kunnen een complete excel met GfK-data inzien via de rubriek Marktcijfers.