Logo_HIMA_Benelux_1_with_subtitle.jpg

Hima Benelux bundelt krachten van leveranciers in België én Nederland

Vanuit de sterke Belgische leveranciersfederatie Febin gaat een Benelux-organisatie voor leveranciers uitgroeien onder de naam Hima Benelux. Directieleden van Bison, Gardena, PGZ en WD40 maken zich hard voor de club in Nederland.

“We hebben een sterke stem nodig”

Brancheorganisaties, we kennen ze. Vooral van andere branches. In de bouwgroothandel heb je Hibin, Vertaz en VVNH als sterke clubs. En in Europees kader heb je zelfs sterke retail-verbanden en sterke leveranciers-verenigingen. Op retailvlak heb je in Nederland INretail voor non-food-retail met de VBS-vereniging NVVW als sub-club. En in dhz specifiek zijn de retailers vertegenwoordigd in VWDHZ.

Benelux-perspectief

Maar op leveranciersvlak is er in Nederland eigenlijk geen verband. Terwijl leveranciers en fabrikanten In België al jarenlang hun krachten bundelen en hun belangen collectief behartigen in Febin. Het is precies die club die nu een Benelux-perspectief kiest en zich hard maakt voor meer presentie in Nederland. Bestuursleden Dirk Baum (Eltra) en Frank Heus (Bison/Bolton) praten ons bij over de nieuwe koers van Febin, dat zich voortaan Hima noemt.

Aanhaken bij Europa

Baum: “We stappen af van Febin omdat die naam vooral bekend staat voor de Belgische federatie. Met onze nieuwe Benelux­-focus willen we af van dat – voornamelijk – Belgische predikaat. Hima staat voor Home Improvement Manufacturers Association, met Benelux als geografische ondertitel. Met die naam haken we ook aan op het internationale Hima-platform van fabrikanten en leveranciers door heel Europa heen.”

Ambities in Nederland

Heus is samen met Bert van Veldhuizen (PGZ), Jeroen de Voogd (WD40) en Rob van Poppelen (Gardena/Husqvarna) als Nederlanders bewust bestuurslid geworden van Hima. En hij is kritisch. “De club heeft al eerder ambities getoond richting Nederland, maar daar te weinig gestalte aan weten te geven. Terwijl er in Nederland wel behoefte is aan een sterke club die de belangen kan bundelen en krachtig kan behartigen. In België waren leveranciers bijvoorbeeld gezamenlijk in gesprek met retail en met de overheid in tijden van corona. In Nederland ontbrak zo’n collectieve stem. Als we samen sterk willen staan, moeten we met zijn allen serieus werk maken van onze positie. Vanuit de krachtige oorsprong in België kunnen we iets moois opbouwen, ook in Nederland.”

Samenwerking, inspiratie en data

Eind september hield de leveranciersfederatie een bijeenkomst in Hasselt waar al veel Nederlandse bedrijven vertegenwoordigd waren. Daar werden de leden bijgepraat door Rik Vera over de actuele ontwikkelingen in retail en werd de nieuwe strategie van de vereniging uit de doeken gedaan. Die strategie strekt zich uit over drie assen: samenwerking, inspiratie en delen van data. Vanuit die drie speerpunten zijn er drie werkgroepen aan het werk gezet. Data, Duurzaamheid, Trendwatching, Supply-chain, Digitale Transformatie, en de werkgroep die vanuit de Raad van Bestuur werkt aan een Code of Conduct, het DNA bewaakt en de ledenwerving regisseert.

Strategische agenda

Vanuit een SWOT-analyse gaat Hima zich hard maken voor logische zaken als informele bijeenkomsten en lobbywerk, maar ook voor het delen van kennis en ervaringen in samenwerkingen en netwerken van leden onderling. Net als in het onderzoeken van nieuwe businessmodellen, studiereizen, trendwatching en analyses op gebied van duurzaamheid en digitalisering. En voor de (nabije) toekomst staan product-data en customer-engagement en employee-engagement op de agenda van de federatie van leveranciers die voortaan dus vanuit België én Nederland denkt. Om te beginnen met een feestelijke Night van de DIY op 4 december. Heus: “Daar hebben we diverse Nederlandse partijen voor uitgenodigd. We zouden willen dat we dat breder konden doen, maar we houden het selectief om potentiele nieuwe leden volop aandacht te kunnen geven.” Baum: “Op deze 4e december voorziet de Sint alvast in lekker eten en goed gezelschap. En op die basis willen we bouwen aan het inbedden van onze nieuwe leden en de samenwerking tussen België en Nederland structureel laten groeien.” 

Bestuur van Hima

  • Piet de Coninck, directeur
  • Dirk Baum, Eltra: voorzitter
  • Caroline van der Voort, Calodar: secretaris
  • Luc Schroeyens, Ciret: penningmeester
  • Hendrik Vervenne, Compo: bestuurslid
  • Jeroen de Voogd, WD40: bestuurslid
  • Bert van Veldhuizen, PGZ; bestuurslid
  • Rob van Poppelen, Gardena/Husqvarna: bestuurslid
  • Frank Heus, Bison/Bolton: bestuurslid

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee