Wow-factor MIX 2024-5

Wow-factor: “We doen er álles voor om de beste fiets te leveren”

Voor MIX gaat Frank Heus – op persoonlijke titel – op zoek naar de WOW-factor. Naar mensen of bedrijven waar dhz-retail en -industrie iets van kan opsteken. Dit keer sprak hij Robert Jan Pieters. Met de e-bikes van zijn eigen merk Decatt en de OV-fiets mag hij zich haast wel ‘de fietskoning van Nederland’ noemen.

Kun jij iets vertellen over wie en wat je de afgelopen jaren hebben gedaan met de fietsen?

Ik ben Robert Jan Pieters en al jarenlang zeer actief in de fietsbranche met meerdere winkels in onder andere Beverwijk en Haarlem als Fietspoint. Eigenaar en ontwerper van e-bike Decatt. Ik kreeg erg veel bekendheid in de Covidperiode en had de wind in de rug toen Azie in lockdown ging. Ik ben een rasondernemer en weet wat de fietsliefhebber wil. Ik heb daarom ook mijn eigen fiets Decatt ontworpen. Deze is nu 3 keer als best getest in het Algemeen Dagblad. Ook ben ik producent van de OV fietsen voor de NS.

Hoe is de markt van fietsen de afgelopen periode gegaan met de komst van Corona en de elektrische fiets/e-bikes?

Zoals ik al zei was Covidperiode een geweldige fiets-periode. Door de giga-vraag konden we de e-bikes niet aanslepen. Geweldig om te zien en mee te maken dat fietsland Nederland massaal aan de e-bike ging in deze periode.

Hoe heb jij jouw organisatie hierop afgestemd? We hebben wat meer mensen in dienst genomen. Maar de organisatie is nog steeds hetzelfde, alleen zetten we nu meer om en meer omzet en zijn service en onderhoud toegenomen door de e-bikes.

Kun jij eens uitleggen hoe je met de Decatt bent begonnen?

 Eén van de eerste elektrische fietsen kwam ook van mij vandaan. Omdat de vraag zo extreem was heb ik maar een extra container laten komen. Maar deze versie was geen succes omdat de batterij steeds stuk ging. Daarna moesten we de fietsen laten keuren door het RDW in Nederland en omdat ons budget klein was, ben ik toen gestopt. De grote toonaangevende Nederlandse bedrijven ondervonden ook de kinderziektes maar hadden iets diepere zaken dan ik en pakten het verlies. Toen verstreken er een tiental jaren voordat ik in de periode van Corona tijd genoeg had om Decatt te ontwerpen en te ontwikkelen en er de markt mee op te gaan.

Waar komt die naam vandaan?

Als ik wat ga ontwerpen of ga bedenken zit ik in een trance. Ik dacht na over de TT van Assen: 2 T’s stonden voor snelheid en dat pakte mij tijdens mijn proces. Ik wist dat ik dit in mijn naam wilde hebben. Dus na uren zitten zoeken op internet en na te denken over wat ik nou echt goed vond kwam ik op Decatt uit wat je kunt vertalen naar ‘de kat’.

Meteen in het eerste jaar werd Decatt al ‘Best Getest’ in het AD. En intussen al drie jaar op een rij. Dat is toch WOW te noemen?

Ja, ik ben zo trots dat we nu drie jaar achter elkaar deze waardering hebben gekregen van het Algemeen Dagblad. We doen er ook álles voor om de beste fiets te leveren richting de consument. Dit geldt voor onze eerste versie maar nu ook met de laatste vernieuwde ontwerp waarbij de consument/gebruiker continu centraal staat.

Zitten de collega’s in de fiets-business te slapen of zijn jullie gewoon zo goed?

Dat weet ik niet maar ik kijk en luister naar de consument en hierop probeer ik met het gehele team in te spelen met de nieuwste ontwerpen. Daarnaast zijn wij zeer flexibel en kunnen we snel schakelen. Ook hebben wij geen tientallen kleuren en varianten maar houden we de focus op een compact assortiment zodat we niet met hele magazijn vol hebben staan van incourante modellen. Wij hadden ook de luxe om wel te blijven door ontwikkelen. Waarbij onze collega-fabrikanten erg veel hadden ingekocht/ geproduceerd die nog op voorraad stonden die eerst hun geld moesten terug­verdienen. Hierdoor zie ik nog steeds weinig gebeuren bij mijn collega-concurrenten wat ik helemaal niet zo erg vind.

Hoe zit het met de OV fietsen in Nederland?

Ja, deze mag ik al jaren produceren en leveren met veel succes. De fiets moest aan een aantal eigenschappen voldoen. Een geluk dat ik hier al jaren aan werk en ook in mijn eerdere ontwerpen had meegenomen. Daarnaast kon ik snel schakelen en voorraad houden en leveren in de kleuren die de opdrachtgever wilde.

Welke innovaties zitten er nog aan te komen in de toekomst?

Ja, erg veel. Ik heb nu al de 3.0 e-bike in het assortiment maar ik zit niet stil. Ik ben nu bezig om de beste variant van de 3.0 weer aan te passen in de technologie en de aandrijving. Helaas kan ik nu nog geen details geven omdat ik weer vooruit wil lopen op de markt.

Spelen jullie ook in op bedrijfs e-bikes voor de werkgever?

Ja, dat is een zeer mooie kans om een invulling te geven. We zijn en kunnen zeer flexibel hierin zijn en we zijn dus een tailormade e-bikes/fietsen aan het ontwikkelen voor verschillende bedrijven, overheden en of semi-overheden te kunnen voorzien in hun behoeftes.

Wat is jouw mening over fatbikes?

Ik vond de eerste fatbikes geen echte e-bike, eerder een soort kinderfiets. De geometrie is totaal verkeerd want je zit op een buddyseat en dat is niets om op te fietsen. Na enkele kilometers zonder ondersteuning kan je de blaren tussen je benen al voelen. Daarnaast heb je de knieën bijna in je nek zitten als je wat langer bent. Bovendien voldoen de fietsen niet aan de eisen die zijn gesteld voor een e-bike in de Nederlandse wet. De e-bikes hebben 250W als vermogen en daar houden de fabrikanten zich ook aan. Maar 95% van de fatbikes heeft een veel te groot vermogen en dat is niet toe­­gestaan. Als ik aan een fatbike ruik, weet ik al of ‘ie wel of niet uit China komt. Ik vind het supergoed dat de overheid ingrijpt en sancties op zal leggen maar eerlijk gezegd, zijn ze hier veel te laat mee, gezien alle ongelukken die er al zijn gebeurd.

Als jullie morgen kwaliteitsfietsen mogen leveren aan de bouwmarkten wat zouden jullie dan leveren? En hoe zouden jullie dit aanpakken?

Dit hebben we eerder gedaan. De fietsen waren zeer goed maar de bouwmarkten hebben een andere prijsopbouw en kunnen geen extra service verlenen qua aflevering en onderhoud waardoor het minder succesvol was voor beide partijen.

In de auto business zie je veel leaseauto’s, is dit wat voor de fiets business een lease fiets of e-bike?

Ik denk wel dat het snel kan worden opgepakt door de zakelijke markt. Maar dat heeft wel een stimulans nodig van de overheid, gemeentes en het bedrijfsleven nodig. Individueel zal het geen succes worden maar grotere machten en of bedrijven kunnen dit groot maken bij hun medewerkers/sters.  

WOW-factor

Oktober sessie van 2024: een moment met Robert Jan Pieters van Fietspoint. Robert Jan is ‘de fietskoning’ van Nederland die 3 jaar op rij het predikaat Best Getest won in het Algemeen Dagblad met Decatt. Maar niet alleen dit maar hij produceert en levert ook de OV fietsen in Nederland. Een pure ondernemer en fietsliefhebber in hart en nieren die precies weet wat de fietser nodig heeft en die het WOW gevoel in zijn onderwerp Decatt meeneemt richting de consument.”

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee